KME211 Gammeltestamentlig metode og eksegese (Vår 2016)

Navn KME211 Gammeltestamentlig metode og eksegese
Studiepoeng 10
Undervisningssemester Vår
Studiested Sandviken, Bergen

Forkunnskapskrav

Studiet forutsetter

  • bibelvitenskapelige basiskunnskaper, dokumentert ved at studentene har bestått eksamen i KRLE110 (alternativt både KRLE101 og KRLE102), eller tilsvarende.
  • tilstrekkelige hebraiskkunnskaper: For å melde seg opp til eksamen i dette emnet kreves det at studentene enten har tatt 20 stp. bibelhebraisk, eller er oppmeldt til eksamen i dette i samme semester.

Nivå

Bachelor

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i anerkjente vitenskapelige metoder i gammeltestamentlig bibeltolkning
  • har god kunnskap om innhold, tilblivelse og litterær egenart for de skriftene som skal studeres detaljeksegetisk
  • har inngående kunnskap om de problemstillinger og temaer som er nevnt i tilknytning til de enkelte pensumtekster

Ferdigheter

Studenten

  • er i stand til å gjennomføre en vitenskapelig, metodisk tolkning av  grunnspråklige gammeltestamentlige tekster ut fra deres litterære og historiske egenart og kontekst
  • er i stand til å anvende den metodiske innsikten i arbeidet med andre gammeltestamentlige tekster
  • er i stand til å anvende kunnskapen som er vunnet gjennom tolkningen av de tekstene som skal studeres detaljeksegetisk, i videre bibelfaglige studier.

Innhold

a)      Bibeltolkningens metoder, 3sp

b)      Studium av tekster i deres kontekst, til sammen ca. 12 Hebraica-tekster:

  • Tekster fra Genesis: 12:10-20; 16:1-16; 17:1-27; 22:1-19; 28:10-22

Det legges vekt på følgende temaer:

1. Oversikt over Pentateukens litterære karakter (form og sjanger), samt de viktigste problem og hypoteser knyttet til tilblivelseshistorien for disse tekster, med særlig vekt på Fedrehistorien (Gen 12-50

2. Tekstutvalget er gjort slik at det særlig legges vekt på å analysere narrative tekster, på relevante metoder i fortellingstolkning, og på den narrative problematikk i de utvalgte Genesis-tekstene. Hertil hører også en grunnleggende innføring i folkloristisk analyse av de nevnte fortellingene.

3. Oversikt over ekteskaps- og familieproblematikkens betydning i Fedrehistorien, sett fra en antropologisk synsvinkel, med særlig vekt på spørsmålet om arverett  til Landet, slik dette kommer til uttrykk i de opplistede tekster og deres  kontekst.

4. Elementær oversikt over temaene ”Landet, Fruktbarheten og Fromheten” slik dette kommer til uttrykk i Genesis.

5. Fedreløftenes litterære og teologiske funksjon i fortellingsstrukturen.

  • Tekster fra Salmene: 1; 8; 22; 23; 72.

I tilknytning til tekstene legges det særlig vekt på hvilke teologiske tradisjoner salmene hører hjemme i.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger

Evaluering

Emnet evalueres av studenter og lærere hver vår

Eksamens- og vurderingsordninger

3 dagers hjemmeeksamen, der studenten skal løse en tolkningsoppgave. Det benyttes gradert karakterskala A til F, der F er stryk.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Pensum

Litteratur til bibeltolkningens metoder:

  • Hayes, J.H. & Holladay, C.R. (1988 eller ny, bearbeidet utg. 2007). Biblical Exegesis. A Beginner’s Handbook. London: SCM.
  • Amit, Y. (2001). Reading Biblical Narratives. Literary Criticism and the Hebrew Bible. Minneapolis, MN: Augsburg Fortress.

Litteratur til Genesis:

  • Blenkinsopp, J. (1992). The Pentateuch. An Introduction to the First Five Books of the Bible. New York: Doubleday, s. 1-53; 98-130; 229-243.
  • Niditch, S. (1993). Folklore  and the Hebrew Bible. Minneapolis, MN: Fortress (til Gen 16).
  • Niditch, S. (2000). A Prelude to Biblical Folklore. Underdogs and Tricksters. Chicago: University of Illinois Press, s. xv-xix; 23-66.
  • Steinberg, N. (1993). Kinship and Marriage in Genesis. A Household Economics Perspective. Minneapolis MN: Fortress, s. 1-34; 39-55; 135-147.
  • Berge, K. (2006). «Etnisitet og religiøs identitet i Patriark- og Utferdsfortellingen». Dansk Teologisk Tidsskrift 69 (2006), s. 184-201.     
  • Lundager Jensen, H.J. 2003). «Landet og personen. To teologiske strømninger i Det Gamle Testamente», i: Holt, E.K. & Lundager Jensen, H.J. (red.), Mellem Tekster. København: Anis, s. 105-119.

Kommentarlitteratur:

  • Wenham, G.J. (1987). Genesis 1-15. (Word Biblical  Commentary.) Waco: Word.
  • Westermann, C. (1974-81). Genesis. Vol. 1-3. London: SPCK.
  • Brueggemann, W. (1982). Genesis. Interpretation. Atlanta: John Knox.
  • Craigie, P.C. (1983). Psalms 1-50. (Word Biblical Commentary.) Waco: Word.
  • Tate, M. (1990). Psalms 51-100. (Word Biblical Commentary.) Waco: Word.
  • Ringgren, H. (1987-97). Psaltaren Bd. 1-3. (Kommentar till Gamla Testamentet.) Uppsala: EFS-Förlaget.

Eller tilsvarende.

« Tilbake
Aktuelt:
Slik påvirker sykkel-VM NLA
Fra 16. til 24. september arrangeres sykkel-VM i Bergen. Dette fører til redusert fremkommelighet og redusert undervisning ved NLA Høgskolen i Bergen.
Mange ledige stillinger i Oslo
NLA Høgskolen rekrutterer til grunnskolelærerutdanning i Oslo. Vi har mange ledige stillinger, alle med søknadsfrist 31.08.2017 Det er også ledig stilling som prorektor for FoU med arbeidssted Oslo eller Bergen, søknadsfrist 1 september.
LENKER:
 

 

Ledig_stilling.jpg

ledige_studieplasser_knapp.jpg