Ingfrid Mattingsdal Thorjussen Førsteamanuensis lærerutdanning, idrett NLA Høgskolen Staffeldtsgate +4721969527 Send e-post Send e-post Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <ul> <li> <p><span style="font-family: Arial, sans-serif; text-indent: -36pt; white-space: nowrap;">Thorjussen, I.M. (2023). Inkludering og ekskludering i kroppsøving: Fortellinger fra gutter med etnisk minoritetsbakgrunn. I:T. Wilhelmsen, E. Berg, K.V. Evensen,G.M. Solstad & I.M. Thorjussen (Red.),Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold(s. 112–130). Fagbokforlaget. DOI: </span><a style="font-family: Arial, sans-serif; text-indent: -36pt; white-space: nowrap;" href="https://doi.org/10.55669/oa230106">https://doi.org/10.55669/oa2301</a></p> </li> <li> <p>Thorjussen, I.M. & Kvalvaag, M.W. (2023). Inkludering, mangfold og kritisk pedagogikki kroppsøvingsfaget: Erfaringer fra et samarbeidsprosjekt i grunnskolelærerutdanningen. I:T. Wilhelmsen, E. Berg, K.V. Evensen,G.M. Solstad & I.M. Thorjussen (Red.),Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold(s. 305–325). Fagbokforlaget. DOI: <a style="text-indent: -36pt;" href="https://doi.org/10.55669/oa230116">https://doi.org/10.55669/oa230116</a> <span style="text-indent: -36pt;"> </span></p> </li> <li> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm; line-height: normal;"><span lang="EN-US" style="font-family: Arial, sans-serif;">Massao, P.B. & Thorjussen, I.M. (2023). </span><span style="font-family: Arial, sans-serif;">Barn, unge og rasisme: Kritisk raseteori som utgangspunkt for utvikling av antirasistisk kompetanse i utdanning og idrett. I:T. Wilhelmsen, E. Berg, K.V. Evensen, G.M. Solstad & I.M. Thorjussen (Red.), Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold (s. 244–262). Fagbokforlaget. DOI: <a href="https://doi.org/10.55669/oa230113">https://doi.org/10.55669/oa230113</a></span></p> </li> <li> <p>Thorjussen, I.M. (2022) ‘I ’m not a horse girl’. Social divisions in students’ physical narratives and the implications of inclusive physical education. <em>Sport, education and society. </em><a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2022.2044302">https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2022.2044302</a><span style="white-space: nowrap;"><em> </em></span></p> </li> <li> <p><span style="text-indent: -36pt; white-space: nowrap;">Thorjussen, I.M. (2020) Physical education, diversity and inclusion: Students’ narratives of inclusion and exclusion from an intersectional perspective. Doktorgradsavhandling, Norges idrettshøgskole. <span style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Tilgjengelig fra: </span><span lang="EN-US" style="font-size: 11.0pt; line-height: 107%; font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;"><a href="https://nih.brage.unit.no/nih-xmlui/handle/11250/2716859?locale-attribute=en"><span lang="NO-BOK">https://nih.brage.unit.no/nih-xmlui/handle/11250/2716859?locale-attribute=en</span></a></span></span></p> </li> <li> <p><span style="text-indent: -36pt; white-space: nowrap;">Thorjussen, I. M. (2020). Social inclusion in multi-ethnic PE classes: Contextualised understandings of how social relations influence female students’ experiences of inclusion and exclusion. </span><em style="text-indent: -36pt; white-space: nowrap;"><span style="font-family: 'Calibri',sans-serif; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-theme-font: minor-bidi;">Europeian Physical Education Review</span></em><span style="text-indent: -36pt; white-space: nowrap;">.</span><span style="text-indent: -36pt; white-space: nowrap; font-size: 11pt; line-height: 107%; font-family: Calibri, sans-serif;"> </span><span style="text-indent: -36pt; white-space: nowrap;"> </span></p> </li> <li> <p>Thorjussen, I. M., & Wilhelmsen, T. (2020). Ethics in Categorizing Ethnicity and Disability in Research with Children. Societies, 10(1), 2. <a href="https://doi.org/10.3390/soc10010002">https://doi.org/10.3390/soc10010002</a> </p> </li> <li> <p>Thorjussen, I.M. & Sisjord, M.K. (2019) Inclusion and exclusion in multi-ethnic Physical education: An intersectional perspective. Curriculum studies in health and physical education. <a style="font-family: 'Open Sans', sans-serif; font-size: 0.85em; background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #006db4; text-decoration-line: none; outline: 0px; margin: 0px 0.25em 0px 0px; word-break: break-all;" href="https://doi.org/10.1080/25742981.2019.1648187">DOI: 10.1080/25742981.2019.1648187</a></p> </li> <li> <p>Thorjussen, I.M. & Sisjord, M.K. (2018) Students’ physical education experiences in a multi-ethnic class, Sport, Education and Society, 23:7, 694-706, <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2018.1467399">DOI: 10.1080/13573322.2018.1467399</a></p> </li> <li> <p>Seippel, Ø. Broch, T.B., Kristiansen, E., Skille, E., Wilhelmsen, T., Strandbu, Å. & Thorjussen, I.M. (2016) Political framing of sports: the mediated politicisation of Oslo’s interest in bidding for the 2022 Winter Olympics, International Journal of Sport Policy and Politics, 8:3, 439-453, <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19406940.2016.1182047">DOI: 10.1080/19406940.2016.1182047</a></p> </li> <li> <p>Thorjussen, I.M. (2010) Kjøpepress? Eit kvalitativt studie om foreldre si betydning for ungdom si idrettsdeltaking i ein forbrukar kultur. Mastergradsoppgave. Norges Idrettshøgskole. <a title="Master thesis" href="https://nih.brage.unit.no/nih-xmlui/bitstream/handle/11250/171490/Thorjussen%2C%20Ingfrid%20M%20v2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y">nih.brage.unit.no</a></p> </li> </ul> Utdanning Oppdater utdanning <p>Master i idrettsvitenskap fra Norges Idrettshøgkole</p> <ul> <li>Årsstudie Idrett</li> <li>Årsstudie Friluftslivveiledning</li> <li>Årsstudie Idrett, kultur og utviklingssamarbeid</li> <li>Master i idrettsvitenskap (masterfag friluftsliv og idrettssosiologi)</li> </ul> <p>Årsstudie Utviklingsstudier ved universitetet i Bergen</p> <p>Pedagogisk årsenhet i kroppsøving fra høgskolen i Bergen</p> <p>Doktorgradsstudier fra Norges Idrettshøgskole, med kurs i</p> <ul> <li>Multicultural education (OsloMet)</li> <li>Narrativ metode (Universitetet i Oslo)</li> <li>Kvalitativ metode (Universitetet i Stavanger)</li> <li>vitenskapsteori (Norges Idrettshøgskole)</li> </ul> Undervisning Oppdater undervisning <p>Underviser i kroppsøving og idrett ved lærerutdanningen, NLA Oslo</p> Formidling Oppdater formidling <p>Thorjussen, I.M. (2013) Idrettens pris. <a title="Idrettens pris" href="https://blogg.forskning.no/nih-bloggen/idrettens-pris/1110950">NIH-bloggen / forskning.no</a></p> <p>Nla.no (2020) <a title="Utfordringene handler om mer enn kjønn" href="/nyheter---containerside/2020/september/utfordringene-handler-om-mer-enn-kjonn/">Utfordringene handler om mer enn kjønn</a></p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p>Doktorgradsprosjekt, Norges Idrettshøgskole<br /><br />Tittel: Ungdomsskoleelevers erfaringer fra kroppsøvingsfaget i en flerkulturell skolekontekst<br /><br />Prosjektet bruker interseksjonell teori for å belyse hvordan elevers kjønnede, kulturelle og sosiale bakgrunn er av betydning for inkludering og ekskludering i kroppsøvingfaget i en flerkulturell klasse. <br /><br /><br />Forskningsprosjekt, NLA Høskolen<br /><br />Tittel: Inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget<br /><br /><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: NO-BOK; mso-bidi-language: AR-SA;">Mange elever trives med og har et godt læringsutbytte i kroppsøvingsfaget, men fra forskningen vet vi også at en del elever ikke har det på samme måte. Enkelte elever gruer seg, opplever ekskludering og manglende tilrettelegging i faget. Særlig ser dette ut til å gjelde elever fra lavere sosial klasse, elever med minoritetsbakgrunn, med ulike former for funksjonsnedsettelse, barn med lite bakgrunn fra organisert idrett, og jenter i større grad enn gutter. <br /><br />Forskningsprosjektet «Inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget» har som formål å utvikle en mer inkluderende praksis i faget. I prosjektet vil forskere fra NLA Høgskolen i samarbeid med lærerstudenter, kroppsøvingslærer og elever i grunnskolen utforske, diskutere og evaluere ulike tilnærminger til undervisning. </span></p> <p><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: NO-BOK; mso-bidi-language: AR-SA;">Prosjektleder: Ingfrid M. Thorjussen</span></p> <p> </p> <p><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: NO-BOK; mso-bidi-language: AR-SA;">Antologiprosjekt: Kroppsøving i praksis - Klasseledelse, undervisningsmetoder og læreplanbegreper</span></p> <p><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: NO-BOK; mso-bidi-language: AR-SA;">Red: Røynesdal og Thorjussen</span></p> <p><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: NO-BOK; mso-bidi-language: AR-SA;">Forlag: Universitetsforlaget</span></p> <p><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: NO-BOK; mso-bidi-language: AR-SA;">Status: Pågående, forventet publisering vår 2023</span></p>