Karin Landschulze Førsteamanuensis matematikk/ studieprogramleder GLU lærerutdanning, matematikk NLA Høgskolen Bergen 55 53 69 69 Send e-post Send e-post Kontor: Kalfaret P56 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p>Jeg jobber med rike oppgaver i matematikkundervisningen på barneskolen. Dessuten er jeg interessert i begynneropplæring og programmering i matematikkfaget. Et annet interessefelt er flerspråklige elever og matematikkopplæring i norsk skole.</p> <p>Jeg underviser i grunnskolelærerutdanningen, hovedsaklig på GLU 1-7.</p> <p> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner Utdanning Oppdater utdanning <p>2019: PhD i geofysikk fra Universitet i Bergen (<a href="https://www.uib.no/nye-doktorgrader/127219/havbunnsprekk-kan-f%C3%A5-konsekvenser-karbondioksidlagring">pressemelding</a>)</p> <p>2009: M.Sc. i Geofysikk (Den faste jordens fysikk) fra Universitet i Hamburg</p> Undervisning Oppdater undervisning <p><a href="/studietilbud/studieprogrammer/matematikk-2-1.-7.trinn/">Videreutdanning Matematikk 2 GLU 1-7, samlingsbasert</a></p> <p><a href="/studietilbud/emner/2019/matematikk-1-modul-1-1-72/">MGL1MA101 GLU 1-7</a></p> <p><a href="/studietilbud/emner/2019/matematikk-1-modul-2-5-10/">MGL5MA102 GLU 5-10</a></p> <p><a href="/studietilbud/studieprogrammer/begynneropplaring-1-1.--7.trinn/">Begynneropplæring</a></p> Formidling Oppdater formidling <p>Kronikk i Aftenposten, 30.06.2017: <a href="https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/De-sterke-elevene-har-krav-pa-a-bli-ivaretatt--Helga-Bjorke-Harnes_-Gunnvi-Sale-Jokstad_--Karin-Landschulze-og-Tone-Helene-Skattor-624229b.html">De sterke elevene har rett til å bli ivaretatt!</a></p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p>Matematikk er som et veldig presist språk, og det kan brukes på mange måter og i mange sammenhenger. Som språk må matematikk læres gjennom å anvende og bruke det, og det er mange situasjoner som får en egen dybde og skjønnhet ved å se den gjennom "matematikkbriller". Matematikkspråket er nyttig i hverdagen, for eksempel i naturvitenskap og teknologi, og den finnes også i kunst, musikk og arkitektur. Matematikk har også en verdi og skjønnhet i seg selv, den er logisk, og byr på spennende oppdagelser.</p> <p>Jeg er medlem i NLA sin forskergruppe "Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial" og er spesielt interessert i hvordan lærere kan inkludere disse barns behov i planlegging av tilpasset undervisning. Per i dag er barn med stort læringspotensial ofte overlatt seg selv gjennom barneskolen, og dermed risikerer de å ikke utvikle effektive læringsstrategier eller å miste motivasjon for skolen .</p> <p>Videre er jeg opptatt av rike matematikkoppgaver og hvordan disse kan invitere til kreativitet, utfordrer utforskertrangen og vekker nysgjerrighet. Slike oppgaver kan stimulere til gode matematiske læringssamtaler samtidig som de kan utfordre læreren til å utvide en tradisjonell forståelse av læreren som forvalter av kunnskap. Rike oppgaver fungerer best når læreren er med og utforsker sammenhenger og mønster med elever og hjelper å formulere sammenhengene med fagord.</p>