Katrine Mellingen Bjerke

Førsteamanuensis interkulturelle studier
NLA Høgskolen Bergen
Kontor: Sandviken

English
Katrine Mellingen Bjerke

Arbeidsfelt:

Kultur –og samfunnsanalyse , Kvalitativ metode og metodologi , Mangfold , Migrasjon , Samfunnsfag

Katrine Mellingen Bjerke er utdannet sosiolog. I 2020 disputerte hun for PhD graden med avhandlingen «Transnational Ageing in place: the case of Pakistani and Polish older migrants in Norway”. Avhandlingen undersøker opplevelsen av å bli gammel i Norge blant personer med bakgrunn fra Pakistan og Polen. Basert på livshistorieintervjuer og deltakende observasjon, og undersøkte hun spørsmål knyttet til møtet med den norske velferdsstaten i form av hjemmebaserte omsorgstjenester, og spørsmål om identitet og tilhørighet i sammenheng med migrasjon og aldring. 

Katrine har publisert artikkelen «Bodily attachment to place: The case of elderly migrants in Norway» og kapitlet «‘Plukke frukt i våre haver’: Velferdsnasjonalisme og innvandrere som ‘byrde’» i antologien «Flerkulturelle scenarioer: Mur, bro eller båt» redigert av Sharam Alghasi og Thomas Hylland Eriksen.  

Katrines  faglige interessefelt handler om spørsmål om mangfold og det flerkulturelle Norge. Hun har blant annet arbeidet med rasisme, representasjon og grensedragning i norsk skole og utdanning. I den forbindelse har hun publisert kapitlet «Speil, vindu og skyvedører: Bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget» i boka «Begynneropplæring i samfunnsfag», redigert av Kari-Mette Walmann Hidle og Espen Helgesen. Hun arbeider for tiden med et prosjekt om undervisning om rasisme i høyere utdanning.

Katrines primære undervisningsområder er det flerkulturelle Norge, profesjonsutøvelse i flerkulturelle kontekster, teorier om makt, inkludering og ekskludering, multikulturalisme, interseksjonalitet og rasisme. Hun underviser også om vitenskapsteoretiske problemstillinger og kvalitative metoder. I tillegg veileder hun Bachelor og Masteroppgaver i Gunnskolelærerutdanningen og Interkulturelle studier.

FoU og publikasjoner

Bjerke, K.M. (2024) Speil, vindu og skyvedører: Bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget. i Helgesen, E. & Hidle, K.M.W (red). Begynneropplæring i Samfunnsfag (s.135-152). Fagbokforlaget

Bjerke, K.M. (2023) «Plukke frukt i våre haver – velferdsnasjonalisme og innvandrere som byrde»  i Sharam Alghasi og Thomas Hylland Eriksen (red) Flerkulturelle scenarioer:Mur, bro eller båt? (s.60-79).Cappelen Damm Akademisk 

Bjerke, K.M. (2020) Transnational Ageing in Place – The Case of Polish and Pakistani migrants in Norway (PhD avhandling, monografi). Universitetet i Bergen

Bjerke, K.M Bodily attachment to place: The case of elderly migrants in Norway, Transnational Social Review, 7:3, 300-313, DOI: 10.1080/21931674.2017.1317196

Utdanning

Undervisning

Formidling

Prosjekter