Katrine Mellingen Bjerke Førsteamanuensis interkulturelle studier NLA Høgskolen Bergen 55 53 69 89 Send e-post Send e-post Kontor: Sandviken English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p>Katrine Mellingen Bjerke er utdannet sosiolog. <span lang="EN-US">I 2020 disputerte hun for PhD graden med avhandlingen «Transnational Ageing in place: the case of Pakistani and Polish older migrants in Norway”. </span>Avhandlingen undersøker opplevelsen av å bli gammel i Norge blant personer med bakgrunn fra Pakistan og Polen. Basert på livshistorieintervjuer og deltakende observasjon, og undersøkte hun spørsmål knyttet til møtet med den norske velferdsstaten i form av hjemmebaserte omsorgstjenester, og spørsmål om identitet og tilhørighet i sammenheng med migrasjon og aldring. </p> <p>Katrine har publisert artikkelen «Bodily attachment to place: The case of elderly migrants in Norway» og kapitlet «‘Plukke frukt i våre haver’: Velferdsnasjonalisme og innvandrere som ‘byrde’» i antologien «Flerkulturelle scenarioer: Mur, bro eller båt» redigert av Sharam Alghasi og Thomas Hylland Eriksen. </p> <p>Katrines faglige interessefelt handler om spørsmål om mangfold og det flerkulturelle Norge. Hun har blant annet arbeidet med rasisme, representasjon og grensedragning i norsk skole og utdanning. I den forbindelse har hun publisert kapitlet «Speil, vindu og skyvedører: Bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget» i boka «Begynneropplæring i samfunnsfag», redigert av Kari-Mette Walmann Hidle og Espen Helgesen. Hun arbeider for tiden med et prosjekt om undervisning om rasisme i høyere utdanning.</p> <p>Katrines primære undervisningsområder er det flerkulturelle Norge, profesjonsutøvelse i flerkulturelle kontekster, teorier om makt, inkludering og ekskludering, multikulturalisme, interseksjonalitet og rasisme. Hun underviser også om vitenskapsteoretiske problemstillinger og kvalitative metoder. I tillegg veileder hun Bachelor og Masteroppgaver i Gunnskolelærerutdanningen og Interkulturelle studier.</p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><span style="mso-bidi-font-weight: bold;">Bjerke, K.M. (2024) Speil, vindu og skyvedører: Bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget. i Helgesen, E. & Hidle, K.M.W (red).<span style="mso-spacerun: yes;"> </span><em>Begynneropplæring i Samfunnsfag</em> (s<em>.135-152). </em>Fagbokforlaget</span></p> <p>Bjerke, K.M. (2023) «Plukke frukt i våre haver – velferdsnasjonalisme og innvandrere som byrde» i Sharam Alghasi og Thomas Hylland Eriksen (red) <em>Flerkulturelle scenarioer:Mur, bro eller båt? </em>(s.60-79).Cappelen Damm Akademisk </p> <p><span lang="EN-GB">Bjerke, K.M. (2020) <em>Transnational Ageing in Place – The Case of Polish and Pakistani migrants in Norway</em> (PhD avhandling, monografi). </span>Universitetet i Bergen</p> <p><span lang="EN-US">Bjerke, K.M </span><span lang="EN-GB">Bodily attachment to place: The case of elderly migrants in Norway, <em>Transnational Social Review, 7</em>:3, 300-313, DOI: 10.1080/21931674.2017.1317196</span></p> Utdanning Oppdater utdanning Undervisning Oppdater undervisning Formidling Oppdater formidling Prosjekter Oppdater prosjekter