Kristian Øen Førsteamanuensis pedagogikk NLA Høgskolen Bergen 55 54 07 16 Send e-post Send e-post Kontor: Sandviken 221 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p class="MsoNormal" style="text-indent: 14.2pt;"> </p> <p class="MsoNormal" style="text-indent: 14.2pt;"> </p> <p class="MsoNormal" style="text-indent: 14.2pt;"> </p> <p class="MsoNormal" style="text-indent: 14.2pt;"> </p> <p>Øen, K. (2024). Et skråblikk på dagens skole i lys av komplementaritetsteorien. Spesialpedagogikk, 4, 4-12.</p> <p> <br />Øen, K. (2024). Inkluderingsidealets dilemma i møte med utfordrende atferd. I M. H. Olsen, S. I. Lied, & M. S. Tveitnes (red.), Inkludering i praksis (s. 120-143). <span lang="EN-GB">Cappelen Damm. </span></p> <p><br />Øen, K., Krumsvik, R. J., & Skaar, Ø. O. (2024). Development of inclusive practice – the art of balancing emotional support and constructive feedback [Original Research]. Frontiers in Education, 9.</p> <p><br /><span lang="EN-GB">Mjøs, M., Moen, V., & Øen, K. (2023). </span>Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen, & S. E. Ohna (red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjeneste (s. 47-69). <span lang="NO-NYN">Cappelen Damm Akademisk.</span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN">Mjøs, M., & Øen, K. (2023). SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen, & S. E. Ohna (red.), <em>Kompetanse for inkluderende praksis. </em></span><em>Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjeneste</em> (s. 23-45). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch2 </p> <p><span lang="NO-NYN">Øen, K., & Mjøs, M. (2023). </span>Partnerskap mellom forskere og praktikere som innovasjonsstrategi – et utfordrende mulighetsrom. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen, & S. E. Ohna (red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjeneste (s. 47-69). <span lang="NO-NYN">Cappelen Damm Akademisk.</span></p> <p><br />Øen, K. (2023). Inkludering i møte med utfordrende atferd Doktoravhandlinger ved Universitetet i Bergen ]. Bergen. https://bora.uib.no/bora-xmlui/handle/11250/3097283</p> <p><br /><span lang="NO-NYN">Øen, K., Krumsvik, R. J., & Skaar, Ø. O. (2023). </span><span lang="EN-GB">Inclusion in the heat of the moment: Balancing participation and mastery [Original Research]. Frontiers in Education, 8, 1-14. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.967279 </span></p> <p><br /><span lang="EN-GB">Mjøs, M., & Øen, K. (2022). </span>En felles spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis. Psykologi i kommunen, 4. </p> <p><br />Øen, K. (2022). Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis. Spesialpedagogikk, 4, 4-15. </p> <p><br />Øen, K. (2021). Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd. Bedre skole, 4. https://www.utdanningsnytt.no/atferdsproblemer-bedre-skole-corona/inkluderende-praksis-i-mote-med-utfordrende-atferd/304134</p> <p><br />Øen, K., & Krumsvik, R. J. (2021). <span lang="EN-GB">Teachers’ attitudes to inclusion regarding challenging behaviour. European Journal of Special Needs Education, 1-15. https://doi.org/10.1080/08856257.2021.1885178 </span></p> <p class="MsoNormal">Nøstvik, L. I., Theimann, M., Bekk, M., Ruud, A., Eichele, H., Weidle, B., Bredesen, A. M., Ugelstad, H., Øen, K., & Norsk tourette, f. (2020). <em>Utfordrende atferd og eksplosive raseriutbrudd ved Tourettes syndrom</em>. Norsk Tourette forening. </p> <p><span lang="EN-GB">Øen, K., & Gilje, J. (2020). </span>Desentralisert kompetanseutvikling. Bedre skole(2), 32-38. </p> <p><br />Øen, K. (2017). "Kognitiv kollaps " <u>Stemmeskifter</u> <strong>6</strong>: s. 17-19.</p> <p><br />Øen, K. (2017). "En spesialpedagogisk arbeidsmodell." <u>Spesialpedagogikk</u> <strong>1</strong>: 4-13.</p> <p><br />Krumsvik R., Hesjedal E, Øen Jones L., Furnes B., Øen K., (2016). Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse. <u>Dag og tid</u><strong>: </strong>s. 35.</p> <p><br />Øen, K. (2016). "Selvregulering i skolen." <u>Stemmeskifter</u> <strong>4</strong>: s. 30-31.</p> <p><br />Øen, K. (2013). <u>Kartlegging av "triggere"</u>. Bergen, Statped. </p> <p><br />Øen, K. (2010). ADHD i en skole med selvregulering som ideal. Bergen, NLA Høyskolen i Bergen. NLA Høyskolen i Bergen.</p> <p class="MsoNormal" style="text-indent: 14.2pt;"> </p> <p class="MsoNormal" style="text-indent: 14.2pt;"> </p> Utdanning Oppdater utdanning <ul> <li>Philosophiae doctor (ph.d.)</li> <li>Master i Pedagogikk med vekt på Spesialpedagogikk</li> <li>Allmenlærerutdanning </li> </ul> <p> </p> Undervisning Oppdater undervisning <p>P102</p> <p>P259</p> <p>P261</p> <p>P262</p> <p>P263</p> <p>P341</p> Formidling Oppdater formidling Prosjekter Oppdater prosjekter <p><a title="Forskergruppen SPESPED" href="http://www.uib.no/fg/spesped">http://www.uib.no/fg/spesped</a></p> <p> </p>