Liv Ingrid Aske Håberg Førsteamanuensis pedagogikk NLA Høgskolen Bergen 55 54 07 64 Send e-post Send e-post Kontor: Sandviken English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <ul> <li>Barnehagepedagogikk</li> <li>Høgskolepdagogikk</li> <li>Kvalitativ metode og metodologi</li> <li>Læreplan</li> <li>Spesialpedagogikk</li> </ul> <p> </p> <p class="MsoNormal">Liv Ingrid begynte å jobbe ved NLA Høgskolen i Sandviken i september 2024 etter å ha vært ansatt ved Høgskulen i Volda 2006-2024.</p> <p class="MsoNormal">Hun er medlem i forskergruppen <em>Spesialpedagogikk og inkludering. </em>Forskningsinteresser er knyttet til didaktikk, danning, inkludering og tilrettelegging for læring på både barnehagefeltet og i høyere utdanning.</p> <p> </p> <p class="MsoNormal"> </p> <p> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p class="MsoNormal"><strong>UTVALGTE PUBLIKASJONER</strong></p> <p class="MsoNormal"><span lang="SV" style="mso-ansi-language: SV;">Rygg, K. E., <u>Håberg</u>, L. I. A., & Farstad, B. (2024). </span>Tilrettelegging på eksamen for studenter med funksjonsnedsettelser. <em>Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis</em>, <em>18</em>(3), 127- 145. <a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.23865%2Fup.v18.6305&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948588049%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=sqMGh1gpVgat3EFKE2EOXc3C%2FEwcZmeQ2wLToD%2B3PtE%3D&reserved=0">https://doi.org/10.23865/up.v18.6305</a></p> <p class="MsoNormal"> </p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Salhus, Ø., <u>Håberg</u>, L. I. A. og Huse, B. (2024). Musikalske tilnærmingar i barnehagen som støtte i barns språkutvikling. I L. I. A. <u>Håberg,</u> G. K. Juuhl, S. J. Helset & E. Brunstad (Red.), <em>I skriftkulturens grenseland – tidleg literacy i barnehage, fritid og skule</em> (Kap. 2, s. 35–59). Cappelen Damm Akademisk. </span><a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.23865%2Fnoasp.229.ch2&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948610372%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=7xGn7RExju5Rn66b4Vch1j%2FSYk%2FsCFfzaBm%2FpUpkKfU%3D&reserved=0"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">https://doi.org/10.23865/noasp.229.ch2</span></a></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><u><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">, L.I.A. & Synnes, H. H. (2024). The Importance of the Teachers’ Role in Imaginative Play. <em>BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur 40</em>(69), 119-132.</span><strong><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span></strong><a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.7146%2Fbuks.v40i69.150389&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948628291%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=KWeok0ssm%2FIwo7wfIZN2LP1oxCsi07XocMZlcI3Dd9s%3D&reserved=0"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">https://doi.org/10.7146/buks.v40i69.150389</span></a><u><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span></u></p> <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><u><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Håberg</span></u><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> L. I. A., Ryslett, K. & Høydalsvik, T. (2023). How kindergarten teachers support nascent understanding of sustainable development among children - a new label on an old practice? <em>Nordic early childhood educational research</em> <em>19</em>(3), 203–222. <a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.23865%2Fnbf.v19.335&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948645781%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=DlDJmy6u%2FPMV385O7tJXMU70jIi8VUnkBRrz5mClznE%3D&reserved=0">https://doi.org/10.23865/nbf.v19.335</a></span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="DA" style="mso-ansi-language: DA;">Synnes, H. H. & <u>Håberg</u>, L. I. A. (2022). </span>«Ikke stas å bli tvunget til å spille Tornerose viss en absolutt ikke liker det» - en kvalitativ studie om hvordan personale i barnehagen oppfatter dramafaget. <em><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">DRAMA – Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 59</span></em><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">(2), 28-37. </span><a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.18261%2Fdrama.59.2.6&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948668613%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=qriujR9JTA2jqn5yTz3I9dckgTntGlVnAka%2Bel1ZOnI%3D&reserved=0"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">https://doi.org/10.18261/drama.59.2.6</span></a></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><u><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">, L. I. A. (2022). </span><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Bridging troubled water: Preparing school through play and special activities in kindergarten. </span><em><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur 38</span></em><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">(66), 16. </span><a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Ftidsskrift.dk%2Fbuks%2Farticle%2Fview%2F133774&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948686447%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=R69XbcBhEnEA0voVT%2F%2FM0FRMVCfyGqQxC0eXKnQ1YBw%3D&reserved=0"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">https://tidsskrift.dk/buks/article/view/133774</span></a></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><u><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Håberg</span></u><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">, L. I. A. (2022). Valued Learning Topics in Kindergarten. <em>Global Education Review 9</em>(2), 83-98. </span><a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fger.mercy.edu%2Findex.php%2Fger&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948703652%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=9tlr2D7Wn67eJn6JFJJE1NZyCxLEBPhTMIZ0aoHJ5q8%3D&reserved=0"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">https://ger.mercy.edu/index.php/ger</span></a><u></u></p> <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-left: 35.4pt; text-indent: -35.4pt;"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Ryslett K. & <u>Håberg</u>, L. I. A. (2022). </span><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Matomsyn i barnehagemåltidet i eit berekraftig folkehelseperspektiv. I Hogset, H., et al. (red.). <em>Bærekraft. Fjordantologien 2022</em> (kap. 7, s. 128-145). Universitetsforlaget. <a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.18261%2F9788215062938-2022-07&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948720456%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=vs6NqfQouOjF%2FWA2jcqIjXpPhahqRCxVAZKcSIVl5eQ%3D&reserved=0">https://doi.org/10.18261/9788215062938-2022-07</a></span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-left: 35.4pt; text-indent: -35.4pt;"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Ryslett, K. & <u>Håberg</u>, L. I. A. (2021). Korleis blir det arbeidd med utvikling av smakspreferansar i barnehagen?. </span><em>Norsk tidsskrift for ernæring (NTFE) 18</em>(4), 6-13 <a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.18261%2Fntfe.19.4.2&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948736787%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=E2ynl8Oae6CwHcAFe6qRGUiKx%2B0LNgn5HqDsCKXPEPU%3D&reserved=0">https://doi.org/10.18261/ntfe.19.4.2</a></p> <p class="MsoNormal"> </p> <p class="MsoNormal"><u>Håberg</u>, L. I. A. & Leer-Salvesen, K. (2020). <span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">The selection of informants in kindergarten research in Norway: A critical review. </span><em><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 14</span></em><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">(2), 38-61. </span><a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.23865%2Fup.v14.2047&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948753159%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=fEb4GkVtsOqZldI1iWVHlUWiYfuZ6M%2BRYU2Kvyjy7RI%3D&reserved=0"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">https://doi.org/10.23865/up.v14.2047</span></a></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></p> <p class="MsoNormal"><u>Håberg</u>, L. I. A. (2015). <em>Didaktisk arbeid i barnehagen: Kvalitativ studie av korleis assistentar og barnehagelærarar planlegg, gjennomfører og vurderer samlingsstund og femårsklubb</em>. [Doktorgradsavhandling]. Det utdanningsvitenskaplige fakultet, Universitetet i Oslo. <a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.duo.uio.no%2Fhandle%2F10852%2F44800&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948769672%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=Ahk2sWMkT00Xbq5qWkG3tNgzZCrJm%2B9s8NOeAnhDX4M%3D&reserved=0">https://www.duo.uio.no/handle/10852/44800</a><u></u></p> <p class="MsoNormal"> </p> Utdanning Oppdater utdanning <p class="MsoNormal"><strong>Høyere utdanning</strong></p> <p class="MsoNormal"><span lang="DA" style="mso-ansi-language: DA;">2009-2015: PhD, UiO, </span></p> <p class="MsoNormal">2005-2006: <span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Mastergrad i yrkesretta spesialpedagogikk, Høgskulen i Volda. </span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">2002-2004: 2. avdeling spesialpedagogikk, Høgskulen i Volda</span>.</p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">1992-1993: Norsk grunnfag, Høgskulen i Volda</span>.</p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">1988-1989: Historie grunnfag, Høgskulen i Volda</span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">1985-1986: 1. avdeling spesialpedagogikk, Høgskulen i Volda </span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">1979-1982: Bachelorgrad. Førskulelærarutdanning, Bergen lærerhøgskole </span></p> <p class="MsoNormal"><strong><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></strong></p> <p class="MsoNormal"><strong><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></strong></p> <p class="MsoNormal"><strong><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Kvalifisering UH-kurs</span></strong></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">2022-2023: Høgskulepedagogikk (HPE 207) <em>Pedagogisk basiskompetanse</em>, Høgskulen i Volda (10 studiepoeng.) </span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">.2021-2022: Høgskulepedagogikk (HPE 206) <em>Rettleiing på masternivå</em>, Høgskulen i Volda (5 studiepoeng.)</span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">2018: Høgskulepedagogikk (HPE 202) Rettleiing på fagtekst, Høgskulen i Volda (5 studiepoeng.) </span></p> Undervisning Oppdater undervisning <p><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Aptos',sans-serif; mso-fareast-font-family: Aptos; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-font-family: Aptos; mso-ligatures: standardcontextual; mso-ansi-language: NO-BOK; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;">Liv Ingrid underviser, veileder og er sensor på flere emner innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk i tillegg til å bidra i ekstern virksomhet knyttet til Kompetanseløftet. </span></p> Formidling Oppdater formidling <p><strong>Noen utvalgte konferansebidrag</strong></p> <p> </p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">, L. I. A. & Huse, B. (23. - 24. oktober 2024). <em>Musikalske tilnærmingar i barnehagen.</em><span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Paper på Norsk barnehageforskningskonferanse i Bergen, Norge </span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Ryslett, K. & <u>Håberg,</u> L. I. A. (23. - 24. oktober 2024). <em>Samisk matkultur i barnehagen</em>. Paper<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>på Norsk barnehageforskningskonferanse i Bergen, Norge </span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">, L. I. A. & Farstad, B. (22. - 26. august 2023). <em>Higher education students with the<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>diagnosis dyslexia.</em> Poster på EARLI, Thessaloniki, Hellas.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">, L. I. A. & Rygg, K. (22. - 26. august 2023). <em>How do students with the diagnosis autism<span style="mso-tab-count: 1;"> s</span>pectrum disorder (ASD) master higher education</em>. Paper på EARLI, Thessaloniki, Hellas.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Rygg, K. E. & Håberg, L. I. A. (15. – 17. mars 2023). <em>Facilitation for all students in higher<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>education.</em> Poster på NERA, Oslo.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg, L. I. A</span></u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">. (15. – 17. mars 2023). <em>Digital information and teaching environment for<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>students with ASD</em>. Paper på NERA, Oslo.</span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Synnes H. H. & <u>Håberg</u>, L. I. A. (26. -28. oktober 2022). <em>Drama – mer enn rollelek og<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>julespill.</em> Paper på Norsk barnehageforskningskonferanse i Bergen, Norge </span></p> <p class="MsoNormal" style="margin-bottom: 0cm;"><u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ansi-language: NO-NYN;">, L. I. A. & Synnes H. H. (26. -28. oktober 2022) <em>Personalets rolle i barns fantasileik i<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>lys av<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Vygotskys «lånte erfaringar»</em>. Paper på Norsk barnehageforskningskonferanse i<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Bergen, Norge.</span></p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p class="MsoNormal"><strong>Fra </strong><strong><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">2022 – d.d. : </span>SMART </strong></p> <p class="MsoNormal">SMART står for <span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Student, Mestring, Akademia, Realisering, Tilrettelegging. Liv Ingrid er leder for dette FoU-prosjektet som undersøker tilrettelegging for studenter med funksjonsnedsettelser i høyere utdanning i Norge. Dette blir gjort gjennom 1) analyse av nettsider hos 32 akkrediterte universiteter og høyskoler, og 2) intervju med 14 studenter med en av funksjonsnedsettelsene dysleksi, autismespekterforstyrrelse eller ADHD. SMART-prosjektet blir gjennomført sammen med høyskolelektor Beate Farstad, HVO og høyskolelektor/daglig leder Kari E. Rygg, Inviro AS, Norge. </span></p> <p class="MsoNormal"> </p> <p class="MsoNormal"><strong>Publikasjoner </strong></p> <p class="MsoNormal"><span lang="SV" style="mso-ansi-language: SV;">Rygg, K. E., <u>Håberg</u>, L. I. A., & Farstad, B. (2024). </span>Tilrettelegging på eksamen for studenter med funksjonsnedsettelser. <em>Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis</em>, <em>18</em>(3), 127- 145. <a href="https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fdoi.org%2F10.23865%2Fup.v18.6305&data=05%7C02%7Cliv.ingrid.aske.haberg%40nla.no%7C9a9c52290d9a44dd051e08dd3a2811d6%7C25a470a6f9914bb78e1f964b7d699066%7C0%7C0%7C638730665948786040%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJFbXB0eU1hcGkiOnRydWUsIlYiOiIwLjAuMDAwMCIsIlAiOiJXaW4zMiIsIkFOIjoiTWFpbCIsIldUIjoyfQ%3D%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=9%2FpYZg1nFVEPUvZz2CUg1JdpIFFOBfI4gdm0DwmnSiU%3D&reserved=0">https://doi.org/10.23865/up.v18.6305</a></p> <p class="MsoNormal"> </p> <p class="MsoNormal">Rygg, K. E. & <u>Håberg</u>, L. I. A. (2025). Tilrettelegging for studenter i høyere utdanning (in process)</p> <p class="MsoNormal"> </p> <p class="MsoNormal"><u><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Håberg</span></u><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">, L. I. A. (2025). Barrierer for inkludering </span>i høyere utdanning. <span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">I K. Øen & M. Mjøs (red), <em>Spesialpedagogikkens kontinuum og farvann</em> </span>(in process).</p> <p class="MsoNormal"> </p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;">Farstad, B., Rygg, K. E. & <u>Håberg</u>, L. I. A. (2025). Studenter med dysleksi i høyere utdanning (in process).</span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="NO-NYN" style="mso-ansi-language: NO-NYN;"> </span></p>