Robert Mjelde Flatås Førstelektor i pedagogikk lærerutdanning, pedagogikk NLA Høgskolen Bergen 55 53 69 62 Send e-post Send e-post Kontor: Kalfaret H225 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p style="text-align: center;"> </p> <p> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><strong><span style="box-sizing: border-box;">Fagfellevurderte publikasjoner</span></strong></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2024). Grunnstrukturer i samhandlingsprosesser knyttet til elevmedvirkning. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L.K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori </em>(Kap. 14, s. 221-236). Cappelen Damm Forskning. <a title="https://doi.org/10.23865/cdf.227 " href="https://doi.org/10.23865/cdf.227">https://doi.org/10.23865/cdf.227 </a></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. & Jokstad, G.S. (2024). Vurderingsprosesser i lys av en lærers handlingsrepertoar. I T. Werler & H. Sæverot (Red.), <em>Pedagogiske handlinger</em> (Kap. 9, s. 191-211). Fagbokforlaget. </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2023). Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. I I. M.T. & U.S. Goth (Red.), <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em> (Kap. 14, s. 228-241). Fagbokforlaget. <a href="https://doi.org/10.55669/oa2110">https://doi.org/10.55669/oa2110 </a></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><strong><span style="box-sizing: border-box;">Utgitte fagbøker i Norge</span></strong></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2023). <em>Vennskap og inkludering i SFO.</em> Fagbokforlaget.</span></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2022). <em>Bærekraft i praksis. Aktiviteter og øvelser.</em> Fagbokforlaget.</span></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2022). <em>Samarbeidslæring i skolen</em> (2. utgave). Metoder og øvelser. Fagbokforlaget.</span></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2022). <em>Leselyst! Aktiviteter og øvelser.</em> Fagbokforlaget.</span></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2021). <em>Elevmedvirkning i praksis. Håndbok for læreren.</em> Gan Aschehoug. </span></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2021). <em>Underveisvurdering i praksis. Håndbok for læreren.</em> </span>Gan Aschehoug. </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Flatås, R.M. (2021). </span><em>Samarbeidslæring i skolen.</em> Fagbokforlaget.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2021). <em>Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren.</em> Gan Aschehoug. </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2020). <em>Brain breaks i klassen. Håndbok for læreren.</em> Gan Aschehoug. </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2020). <em>Uteaktiviteter i skole og SFO.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2020). <em>Matematikk-gnist. Aktiviteter og øvelser</em> (2. utgave). Pedlex. </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2020). <em>Norsk-gnist. Aktiviteter og øvelser</em> (2. utgave). Pedlex. </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2019). <em>SFO-gnist. Aktiviteter og leker.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2018). <em>Samarbeidslæring i klasserommet. Metoder og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2018). <em>Engelsk-gnist. Aktiviteter og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M., Olsen, H.Ø. & Aasland, M. (2018). <em>Læringspartner og egenvurdering.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2017). <em>Dybdelæring, kritisk og kreativ tenkning. Metoder og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2016). <em>Naturfag-gnist. Aktiviteter og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2016). <em>Egenvurdering og elevmedvirkning. Metoder og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2015). <em>Klasseledelse og relasjoner. Leker og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2015). <em>Norsk-gnist. Aktiviteter og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2014). <em>Matematikk-gnist. Aktiviteter og øvelser.</em> Pedlex.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><strong><span style="box-sizing: border-box;">Utgitt fagbok i Sverige</span></strong></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Flatås, R.M. (2021). <em>Larare Gør Active English. 70 øvningar før muntlig och skriftlig kommunikation.</em> Natur & Kultur.</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><strong style="color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">Utgitt lokalhistorisk bok</span></strong></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Blindheim, A.K., Bremerthun, B., Flatås, R.M., Mjelde, L., Nordøen, L.V. & Presthus, T.E. (2021). <em>Eg 5265 i bilde og tekst.</em> Ytre Arna Historielag.</p> Utdanning Oppdater utdanning <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">2025: Generativ kunstig intelligens</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">2023: UH-Ped kurs</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">2023: Førstelektor i pedagogikk </p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">2004: Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse</p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">2003: Allmennlærerutdanning 4-årig</p> Undervisning Oppdater undervisning <p><span style="color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Pedagogikk og elevkunnskap, emne 102, bachelornivå: <em>Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom.</em></span></p> <p><span style="color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Pedagogikk og elevkunnskap, emne 201, masternivå: <em>Den profesjonelle, reflekterte og etisk bevisste lærer.</em></span></p> <p><span style="color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Pedagogikk og elevkunnskap, emne 202, masternivå: <em>Den forskende, endringskompetente og samfunnsbevisste lærer. </em></span></p> Formidling Oppdater formidling <p><span style="color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">Se oppdatert profil i Cristin.</span></p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><strong><span style="box-sizing: border-box;">Pågående prosjekter</span></strong></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">2022–2024: Universell - studentaktive læringsmetoder. </span><span style="box-sizing: border-box;">Universell utforming som fagbegrep i høyere utdanning. Det overordnede målet for utviklingsprosjektet var å øke lærerstudentenes læringsutbytte gjennom studentaktive læringsformer.</span></p> <p style="box-sizing: border-box; overflow-wrap: break-word; hyphens: manual; margin: 0px 0px 24px; color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;"><span style="box-sizing: border-box;">2024-2025: Elevmedvirkning og elevenes medansvar sett med nye briller.</span></p>