Synne Ytre Arne Førsteamanuensis lærerutdanning, norsk NLA Høgskolen Bergen 55 53 69 52 Send e-post Send e-post Kontor: Kalfaret H102 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p>Jeg har en ph.d. i allmenn litteraturvitenskap fra Universitetet i Bergen, og skrev en avhandling med fenomenologisk innretning, om sansning og teatralitet i Marcel Prousts forfatterskap. Siden 2019 har jeg vært ansatt i lærerutdanningen, og jeg underviser om og forsker på litterære og litteraturdidaktiske emner og andre temaer som er relevante for norskfaget i grunnskolen og i høyere utdanning: lesing og oppmerksomhet, medier og intermedialitet, futures literacy, botanikk, naturstudier og bærekraft, for å nevne noen eksempler. </p> <p> </p> <p> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p>2024 «Kunsttjuven. Identitet og intermedialitet i Pølsetjuven». Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of Childlit Aesthetics. Special Issue: «The Inter- and Transmedial Aesthetics of Children’s Literature». </p> <p>2024 «Den taktfulle masterveileder». I V. B. Øystese og A. K. R. Unneland (Red.), På rett veg med rettleiinga. Master- og bachelorrettleiing i lærerutdanningane. Universitetsforlaget.</p> <p>2024 «‘Aldri mer tilbake til “ungdommen”!’. Håp og bekymring i Dag Solstads ungdomsskildringer». I E. Stengrundet, I. H. Undheim og E. I. Diesen (Red.), Saftrike slyngelalderskikkelser. Ungdom i skandinavisk litteratur. Universitetsforlaget.</p> <p>2023 «Utenfor, men oppslukt av det fremmede. Om Solstad, Proust og kjærligheten». Agora, vol. 41 (4-2022/1-2023). </p> <p>2023 «Rousseau’s Herbarium, or The Art of Living Together». Open Cultural Studies (De Gruyter), vol. 7, no. 1. </p> <p>2020 «Staging Perception. Theatricalities in Marcel Proust’s À la recherche du temps perdu». Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift, 02/2020. </p> <p>2020 «Mourning and Creativity in Proust». Omtale av Anna-Magdalena Elsners Mourning and Creativity in Proust (2017). Modern Language Review, 115.3 (July, 2020). </p> <p>2019 Staging Perception. Theatricalities in Marcel Proust’s À la recherche du temps perdu. Universitetet i Bergen. Doktorgradsavhandling (ikke publisert).</p> <p>2015 «Om løgn, liv og litteratur». Anmeldelse av Finn Tveitos Løgn og litteratur. Bruk av løgner i litteraturen og i det sosiale livet. Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift 2015 (02), s. 187-191.</p> <p>2015 «Proust og den litterære kroppens etikk». Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur 2015 (02).</p> <p>2014 «Proustiansk panoptisme. Om løgn som modstand hos Proust». Passage 2015 (73), s. 77-93.</p> <p>2013 «‘Akk, fuglen på flukt fra det den så som sitt bur!’ – Om den drepende fortelleren hos Prévost og Proust». Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift 2014 (02), s. 102-114.</p> Utdanning Oppdater utdanning <p> </p> <p>2014-2019 Ph.d. i allmenn litteraturvitenskap. Universitetet i Bergen.</p> <p>2012-2013 Master i allmenn litteraturvitenskap. Universitetet i Bergen.</p> <p>2010-2011 Bachelor i fransk. Universitetet i Bergen.</p> <p>2009-2010 Årsstudium i fransk språk og kultur. Høgskolen i Ålesund v/Gateway College, Paris.</p> <p>2006-2009 Bachelor i estetiske fag. Universitetet i Bergen.</p> <p> </p> <p>Utdanningsfaglig kompetanse</p> <p>2024-2025 VUHPED802 Kurs i universitets- og høgskolepedagogikk. 10 studiepoeng. NLA Høgskolen.</p> <p>2023 Kurs i ph.d.-veiledning. NLA Høgskolen.</p> <p>2020-2021 VUHPD801 Kurs i masterveiledning. 10 studiepoeng. NLA Høgskolen.</p> <p>2014-2015 PHDPED901 Kurs i universitetspedagogikk. 5 studiepoeng. Universitetet i Bergen.</p> <p> </p> <p> </p> Undervisning Oppdater undervisning Formidling Oppdater formidling Prosjekter Oppdater prosjekter