Tomas Stølen Førsteamanuensis lærerutdanning, pedagogikk NLA Høgskolen Bergen 55 54 07 21 Send e-post Send e-post Kontor: Kalfaret H225 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><strong>Monografier:</strong></p> <p><em>A False Life: The Problem of Evil in Schelling and Adorno</em>. PhD dissertation, The New School for Social Research. Ann Arbor: UMI Dissertations Publishing, 2014</p> <p><strong>Bokkapitler:</strong></p> <p>D<span style="text-indent: -18pt;">anning under tilslørt press: fra erfarende samhandling til instrumentell problemløsning. I: Glenn-Egil Torgersen, Herner Sæverot og Linnéa Jermstad (red.), </span><em style="text-indent: -18pt;">Samhandling og samfunn under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em>,<em style="text-indent: -18pt;"> </em><span style="text-indent: -18pt;">Oslo: Cappelen Damm, 2024, s. 87-96</span></p> <p>Ökologisches Denken in der norwegischen Lehrkräfteausbildung (med Hans Bringeland). I: Werner Busch, Gabriele Münnix og Bernd Rolf (red.), <em>Philosophie und Umweltbildung</em>, Nordhausen: Bautz, 2024, s. 110-123</p> <p>Kritikk av herredømme – Rahel Jaeggi og kritisk teori. I: Rahel Jaeggi, <em>Kritikk, ideologi og livsform. Utvalgte tekster</em>, red. Tomas Stølen, Oslo: Cappelen Damm, 2024, s. 7-16</p> <p>Critical Thinking and Bildung. I: Karen B. Petersen et al. (red.), <em>Rethinking Education in Light of Global Challenges: Scandinavian Perspectives on Culture, Society, and the Anthropocene</em>, London/New York: Routledge, 2022, s. 120-127</p> <p>Ondskap – et pedagogisk problem?. I: Line Torbjørnsen Hilt og Lars Petter Storm Torjussen (red.), <em>Grunnspørsmål i pedagogikken</em>,<em> </em>Bergen: Fagbokforlaget, 2021, s. 271-283</p> <p>Menneskets danning. I: Vivian D. Haugen og Gerd Stølen (red.), <em>Pedagogisk mangfold – i et samfunnsperspektiv</em>,<em> </em>Oslo: Universitetsforlaget, 2017, s. 229-244</p> <p><strong>Artikler:</strong></p> <p>Terror og opplysning: Danning til medborgerskap etter 22. juli. <em>Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk </em>8, desember 2022, s. 394-405</p> <p>Hegel i Bagdad. Verdens historie som frihetens framskritt. <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 39/40, 4/2021-1/2022, s. 198-219</p> <p>Notater om Hegel, Adorno og postkolonialismen. <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 37, 3-4/2019, s. 5-15</p> <p>Kritisk teori og danning. <em>Filosofisk supplement</em> 14, 4/2018, s. 50-52</p> <p>Danning til fellesskap – Hegel og demokratiets fordringer. <em>Norsk pedagogisk tidsskrift</em> 99, 5/2015, s. 387-395</p> <p>Friheten til å være ond: Schelling om fornuftens pervertering. <em>Norsk filosofisk tidsskrift</em> 47, 2/2012, s. 118-129</p> <p>Muligheter for kritisk teori etter Habermas. <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 30, 1/2012, s. 60-78</p> <p>Habermas og diskursens anerkjennelse. <em>Norsk filosofisk tidsskrift</em> 46, 2/2011, s. 84-97</p> <p><strong>Bokanmeldelser:</strong></p> <p>Peter Trawny: <em>Hitler, filosofien og hatet</em> (2022). <em>Salongen – nettidsskrift for filosofi og</em> <em>idéhistorie</em>, 2024, https://www.salongen.no/anmeldelse/existenz-forlag/heidegger/hitler/213464</p> <p>Theodor W. Adorno: <em>Aspekter ved den nye høyreradikalismen</em> (2020). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 39, 1-2/2021, s. 425-429</p> <p>Deborah Cook: <em>Adorno, Foucault and the Critique of the West</em> (2018). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 38, 3-4/2020, s. 318-323</p> <p>Simon Critchley: <em>Uendelig krevende. Forpliktelsens etikk, motstandens politikk</em> (2019). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 38, 1-2/2020, s. 498-504</p> <p>Stephen Greenblatt: Tyrant: <em>Shakespeare on Politics</em> (2018). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 37, 1/2019, s. 175-178</p> <p>Fabian Freyenhagen: <em>Adorno’s Practical Philosophy</em> (2013). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 35, 2-3/2017, s. 399-402</p> <p>Philip Walsh: <em>Arendt Contra Sociology</em> (2015). <em>Acta Sociologica</em> 60, nr. 1/2017, s. 90-92</p> <p>Arne Johan Vetlesen: <em>The Denial of Nature</em> (2015). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 34, 2-3/2016, s. 303-307</p> <p>Axel Honneth: <em>Die Idee des Sozialismus</em> (2015). <em>Marx & Philosophy Review of Books</em>, http://marxandphilosophy.org.uk/reviewofbooks/reviews/2016/2432 (2016)</p> <p>Arne Johan Vetlesen: <em>Studier i ondskap</em> (2014). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 33/34, 4/2015-1/2016, s. 277-284</p> <p>Jürgen Habermas: <em>Im Sog der Technokratie</em> (2013). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 33, 2-3/2015, s. 309-311</p> <p>Axel Honneth: <em>Das Ich im Wir</em> (2010). <em>Agora – Journal for metafysisk spekulasjon</em> 29, 2-3/2011, s. 318-323</p> <p>Robert B. Pippin: <em>Hegel’s Practical Philosophy</em> (2008). <em>Norsk filosofisk tidsskrift</em> 45, 3/2010, s. 212-214</p> <p><strong>Oversettelser:</strong></p> <p>Rahel Jaeggi: <em>Kritikk, ideologi og livsform. Utvalgte tekster</em>, red. Tomas Stølen. Oslo: Cappelen Damm, 2024</p> <p>Theodor W. Adorno: Oppdragelse til myndighet. <em>Filosofisk supplement</em> 14, 4/2018, s. 54-61</p> <p>Georg W. F. Hegel: Om skolens forhold til menneskets etiske danning. <em>Salongen – nettidsskrift for filosofi og idéhistorie</em>, 2017, http://www.salongen.no/?p=13669</p> <p>Moses Mendelssohn: Om spørsmålet: Hva betyr det å opplyse? <em>Filosofisk supplement</em> 12, 4/2016, s. 68-71. Også publisert i <em>Salongen – nettidsskrift for filosofi og idéhistorie, </em>2017, http://www.salongen.no/?p=11749</p> <p>Wilhelm von Humboldt: Teori om menneskets danning. Et bruddstykke. <em>Norsk filosofisk tidsskrift</em> 50, 3-4/2016, s. 179-183</p> Utdanning Oppdater utdanning <p>2014 <em>Philosophiae doctor</em>, The New School for Social Research, New York</p> <p>2003 <em>Candidatus philologiae</em>, Universitetet i Bergen</p> <p>2001 <em>Candidatus magisterii</em>, Universitetet i Bergen</p> Undervisning Oppdater undervisning <p>PROP101 Profesjonsrettet pedagogikk - Danning, kultur og samfunn</p> <p>PE201 Pedagogikk og elevkunnskap</p> <p> </p> Formidling Oppdater formidling <p>Hegel i Bagdad. Hegel 250 år! Litteraturhuset i Bergen, 25.11.2020 </p> <p>Danning i kunnskapssamfunnet. Faglig-pedagogisk dag. Universitetet i Bergen, 01.02.2019</p> <p>Marx om fremmedgjøring. Das Kapital (i utvidet forstand). Bergen offentlige bibliotek, 11.09.2018</p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p><strong>Evil, Education, and Modernity:</strong><br />Dette prosjektet tar opp igjen problemstillinger fra min doktoravhandling om ondskap. Formålet er å undersøke hvordan sentrale tenkere som Kant, Hegel, Arendt og Adorno anvender ondskapsbegrepet på en samtidskritisk måte. Her er det avgjørende ikke kun å få fram hvordan disse filosofenes tenkning er preget av deres egne tidsepoker, men også å sammenlikne de ulike perspektivene for om mulig å fornye måten vi anvender ondskapsbegrepet i en pedagogisk kontekst i dag</p> <p><strong>Grundriss der Geschichte der Philosophie:</strong><br />Jeg er medforfatter av et kapittel om norsk filosofis historie i en omfattende filosofihistorisk series bind om nordisk filosofi på 1800-tallet redigert av Prof. Dr. Gerald Hartung ved Bergische Universität Wuppertal. Serien utgis på Schwabe Verlag i Basel og Berlin (https://schwabe.ch/produkttypen/reihen/die-philosophie-des-19.-jahrhunderts/) og finansieres av Akademien der Wissenschaften Schweiz. Jeg har ansvar for underkapitler om tidlig norsk filosofi (fra Holberg til Treschow) og den norske hegelianismen (Monrad, Vold, Lyng, m.fl.)</p>