Turid Løyte Harboe Førsteamanuensis lærerutdanning, pedagogikk NLA Høgskolen Staffeldtsgate +4721969559 Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p>Pedagogisk historie</p> <p>Pedagogisk filosofi</p> <p>Utdanningspolitikk</p> <p>Historiografi</p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><span style="color: #201f1e; font-family: 'Segoe UI', 'Segoe UI Web (West European)', 'Segoe UI', -apple-system, system-ui, Roboto, 'Helvetica Neue', sans-serif; font-size: 15px;">Harboe, Turid Løyte (2024). <em>"...dyktiggjøre til at danne mennesker" En kritisk studie av endringer i norsk lærerutdanning 1930-2020.</em> Avhandling for graden dr. philos, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.</span></p> <p><span style="color: #201f1e; font-family: 'Segoe UI', 'Segoe UI Web (West European)', 'Segoe UI', -apple-system, system-ui, Roboto, 'Helvetica Neue', sans-serif; font-size: 15px;">Harboe, Turid Løyte (2021) Stedets pedagogikk i norsk skole. I: Bostad, Inga (red.) <em>Å høre hjemme i verden. Introduksjon til en pedagogisk hjemstedsfilosofi.</em> s. 39-60, <span style="color: #424242; font-family: 'PT Sans', sans-serif; font-size: 16px;">ISBN </span></span><span style="color: #201f1e; font-family: 'Segoe UI', 'Segoe UI Web (West European)', 'Segoe UI', -apple-system, system-ui, Roboto, 'Helvetica Neue', sans-serif; font-size: 15px;"><span style="color: #424242; font-family: 'PT Sans', sans-serif; font-size: 16px;">978-82-304-0291 7</span> Spartacus forlag A/S Scandinavian Academic press. </span></p> <p> </p> <p><span style="color: #201f1e; font-family: 'Segoe UI', 'Segoe UI Web (West European)', 'Segoe UI', -apple-system, system-ui, Roboto, 'Helvetica Neue', sans-serif; font-size: 15px;">Harboe, Turid Løyte (2020) Enhetslæreren - den norske lærertradisjonens «flytende signifikant». I: </span><em style="color: #201f1e; font-family: 'Segoe UI', 'Segoe UI Web (West European)', 'Segoe UI', -apple-system, system-ui, Roboto, 'Helvetica Neue', sans-serif; font-size: 15px;">Uddannelseshistorie 2020 </em><span style="color: #201f1e; font-family: 'Segoe UI', 'Segoe UI Web (West European)', 'Segoe UI', -apple-system, system-ui, Roboto, 'Helvetica Neue', sans-serif; font-size: 15px;">(årg. 54), s.97-115 , ISBN 978-87-87185-12-7 / ISSN 0900-226x</span></p> <p> </p> <p>Hansen, Turid Løyte (2018). Pedagogikk - mellom fag og politikk. I: von Wright, M. og Kvernbekk, T. (red.) <em>Barn og deres voksne.</em> Oslo: Cappelen Damm Akademisk</p> <p> </p> <p>Hansen, Turid Løyte (2016). Om lærerne - og den norske kultur- og samfunnsutviklingen. I: Kvamme, O.A., Kvernbekk, T. og Strand, T. (red.) <em>Pedagogiske fenomener. En innføring.</em> Oslo: Cappelen Damm Akademisk </p> <p> </p> <p><span style="display: inline !important; float: none; background-color: transparent; color: #000000; font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 11px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Hansen, Turid Løyte (2013). Danning til autentisitet. I: Straume, I. (red.): <em>Danningens filosofihistorie.</em> Oslo: Gyldendal </span><span style="display: inline !important; float: none; background-color: transparent; color: #000000; font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 11px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Akademisk</span></p> <p> </p> <p><span style="text-align: left; color: #000000; text-transform: none; text-indent: 0px; letter-spacing: normal; font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 11px; font-variant: normal; word-spacing: 0px; display: inline !important; white-space: normal; orphans: 2; float: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: transparent;"><span style="display: inline !important; float: none; background-color: transparent; color: #000000; font-family: Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif; font-size: 11px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px;">Hansen, Turid Løyte (2011). Mellom danning og profesjonalitet. I: Kvernbekk, T. og Løvlie, L. (red.) <em>Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning</em>. Bergen: Fagbokforlaget </span></span></p> Utdanning Oppdater utdanning <p>2024 Dr. Philos, Universitetet i Oslo</p> <p>1995 Cand. Polit, Universitetet i Oslo</p> <p>1993 Cand. Mag, Universitetet i Oslo</p> Undervisning Oppdater undervisning <p>I grunnskolelærerutdanningen (NLA):</p> <p>4MGLPROP 101 Danning, kultur og samfunn,</p> <p>4MGLVIT 301 Vitenskapsteori,</p> <p>4MGLPEL201 Pedagogikk og elevkunnskap.</p> <p> </p> <p>Ved Universitetet i Oslo, Institutt for pedagogikk underviser jeg på følgende emner:</p> <p>UVExFac</p> <p>PED1002 Danning og utdanning<em style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt;"> </em></p> <p>PED4303 Danning og demokratisering </p> Formidling Oppdater formidling <p><strong>Konferansebidrag:</strong></p> <p><em>Nordisk lærerutdanning - hva kan vi lære av hverandre? </em>Invitert deltaker i panelsamtale<em>, </em>NordEd UiO, 14.-15. sept. 2023, Oslo</p> <p><em>Pedagogy of place. 20th century ideals and reforms in Norway</em>. Paper presentation, ISCHE 44- Budapest 18.-21. juli 2023. </p> <p><em>Å høre hjemme i Norden, </em>Presentasjon/deltaker i panelsamtale, ReNew Nordic, 24.-26 mai 2023, Oslo</p> <p><em>Reformpedagogikkens etablering i norsk lærerutdanning 1920 - 1940. </em>Paper presentasjon<em>, </em>Norsk utdanningshistorisk konferanse, 20.-21. april 2023, Drammen </p> <p><em>Nordic reformulations of Bildung: impact from and on teachers</em>. Paper presentation, Nordic modes of Bildung, Schooling and Upbringing. Universitetet i Oslo 23.-24.april. 2021</p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p>Pågående og avsluttede prosjekter: </p> <p><strong>Kulturkampen om lærerne</strong> - <strong>et historisk perspektiv</strong>. Bokprosjekt (Cappelen Damm Akademiske)/forfatterstipend fra NFFF.</p> <p><strong>NordEd. Den nordiske utdanningsmodellen.</strong> Deltaker i UiO-finansiert prosjekt. Sluttført</p> <p><strong>Nordic Teacher Cultures Compared</strong>. Deltaker i NOS-HS finansiert nordisk forskningsprosjekt. Sluttført</p>