Social research methods and bachelor project
Code:
HSM291Name:
Social research methods and bachelor projectTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
20 Credits
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Deltakelse på forskningsetisk seminar (inkludert kortsvarsprøve)
- Prosjektdesign inkludert etisk refleksjon som lages som prosjektplan (gruppe) cirka 2000 ord
- 4 loggførte møter med veileder i henhold til prosjektplan med individuell refleksjonslogg i etterkant av hvert møte - cirka 200 ord per logg (godkjennes av veileder)
- 10 minutters muntlig gruppepresentasjon av prosjektdesign (for resten av klassen)
- Individuelt selvrefleksjonsskjema om eget og andres bidrag til gruppeprosessen (individuelt) cirka 250 ord
Ved ikke godkjent arbeidskrav 1 får studenten én ny mulighet i samme semester til å søke om å delta på et alternativt opplegg.
Ved ikke godkjent arbeidskravene 2, 4 og 5 har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon.
Forskningsetisk seminar. (inkludert kortsvarsprøve)
Gruppearbeid
Gruppeveiledning: (se arbeidskrav)
Nettressurser
Metodeworkshops
Skriveverksted
Selvrefleksjon
Avsluttende vurdering er todelt og består av:
- En bacheloroppgave på 12 000 ord (+/- 20 %) Oppgaven skal skrives i gruppe, fortrinnsvis med tre studenter på hver oppgave. Det kan gjøres unntak fra denne regelen når særskilte forhold tilsier det.
- Individuell refleksjonsoppgave på 1500 ord (+/- 20%) knyttet til bacheloroppgaven og læringsutbyttebeskrivelsene for emnet.
Begge de skriftlige oppgavene leveres samme dag. Det gis en samlet karakter ut fra en helhetlig vurdering.
- Problemfokuserte gruppeprosesser
- Problemdefinering og formulering av forskningsspørsmål
- Utforming av prosjektbeskrivelse med problemstilling
- Valg av forskningsdesign
- Valg av datainnsamlingsmetoder: kvantitative og kvalitative
- Sentrale analysemetoder, bruk av analyseverktøy
- Juridiske hensyn i forskning, rapportering og forskningsetikk
- Innsamling av data
- Analyse og drøfting av data
- Tolkning og evaluering av empiriske resultater
- Oppgaveskriving og formidling av resultater
- Skriftlig og muntlig rapportering
- Tilrettelegging for og refleksjon over egen læring og utvikling
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap innen et gitt problemområde, som fører videre ett eller flere emner som studenten har arbeidet med tidligere
- har kunnskap om forskningsetikk og behandling av primær- og sekundærdata
- har kunnskap om design, utvikling, gjennomføring og ferdigstilling av ulike forskningsprosjekter
Ferdigheter
Studenten
- kan definere problemstillinger og formulere forskningsspørsmål ved hjelp av relevant teori og forskningsbasert faglitteratur
- kan lage hensiktsmessig forskningsdesign for et mindre forskningsprosjekt utvikle opplegg for datainnsamling
- kan identifisere områder innen fagområdene økonomi- og administrasjon / innovasjon- og ledelse som krever utredning, kvalitetsforbedring eller utvikling
- kan utforme prosjektbeskrivelse for eget arbeid
- kan analysere og belyse en problemstilling ved hjelp av relevante vitenskapelige metode(r)
- kan analysere og sammenstille innsamlede data på en slik måte at mønstre og hovedtendenser trer klart fram
- kan reflektere over faglig utøvelse og utvikling, alene og som en del av en gruppe, og justere denne under veiledning
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan diskutere egne og andres data ut fra en kritisk vurdering av dataenes kvalitet og holdbarhet
- kan bruke kilder og referanser for å belyse forskningsproblemer, på en transparent og redelig måte
- viser kildekritikk i valg av kilder og referanser
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere etiske og juridiske forhold ved datasamling og forskningsmetode
- kan presentere empiriske analyser på en forståelig måte for personer som ikke har analysekompetanse
- kan bidra til kunnskapsutvikling om relevante spørsmål innen eget fagfelt, alene og med andre
- kan skrive en faglig rapport i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
- kan utveksle synspunkt og erfaringer med andre som har en bakgrunn innenfor økonomiske/administrative fag og bidra til å utvikle god praksis
