Aural Skills II
Code:
4GEH201Name:
Aural Skills IITeaching semester:
Start in the autumn, teaching over 2 semestersLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
5 Credits
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i utøvende musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- Minimum 80% fremmøte.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
- Minimum 80% fremmøte.
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Med forbehold om endringer.
Henrik Sveidahl & Flemming Agerskov: De to rum - en bog om integreret hørelære, s.5- 204. København: Wilhelm Hansen Musikforlag,
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 1, s.1-178 København: Bopac 2004, 2008
Askeland, John Børge: Gehørtrening 2 (kompendium), s.1-46. Oslo, 2014.
Askeland, John Børge: Rytme og kordinasjonsøvelser (kompendium), s.1-20. Oslo, 2019.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 2, s.1-183 København: Bopac 2004, 2008 Babben Lavik: Lytt til akkorder, s.25-32. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodilesning. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Askeland, John Børge: Gehørtrening 2 (kompendium), s.1-46. Oslo, 2014.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Emnet inngår i:
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
- bachelor i utøvende rytmisk musikk
Kunnskap
Studenten:
- har strategier for å lese og skrive melodisk materiale med modulasjon
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitasjon, memorering og enkel improvisering
- kan lese og skrive melodier med modulasjon
- kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling, tempi, polyrytmikk, skjeve taktarter og vekslende taktarter
- kan gjenkjenne akkordprogresjoner med harmonisk utsving og modulasjoner
- kan intonere
- kan memorere og skrive ned enkle tostemmige komposisjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
Palmqvist, Bengt-Olov: The Refinement of Rhythm Vol 2, s.1-183 København: Bopac 2004, 2008 Babben Lavik: Lytt til akkorder, s.25-32. Oslo: Norsk musikkforlag, 1991
Johansen, Niels Eskil: Hørelære Melodilesning. Oslo: Norsk Musikkforlag, 1996.
Askeland, John Børge: Gehørtrening 2 (kompendium), s.1-46. Oslo, 2014.
