Worldview Formation, Youth Culture and Ministry
Code:
3KL109Name:
Worldview Formation, Youth Culture and MinistryTeaching semester:
AutumnLocations:
KristiansandYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
10 Credits
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, alternativt ekstra arbeidskrav på 1000 ord (pluss minus 20%).
b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 20%).
Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave.
Emnet er samlingsbasert, med en kombinasjon av tre obligatoriske kursdager, digitale læringsressurser og selvstendig arbeid. Kursdagene består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med fokus på analyse av og refleksjon over populærkulturelle uttrykk. Utvikling av medie-/formidlingsopplegg inngår som en integrert del av emnet.
Arbeidet med digitale læringsressurser, obligatorisk arbeidsoppgave og prosjektoppgave med veiledning utgjør sentrale læringsformer.
Det gis tilbud om ukentlige lokale / digitale workshops med en kombinasjon av undervisning, drøftinger og presentasjoner.
3KL109-1 Livssynsdanning og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unges livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i aktuell nasjonal og internasjonal forskning, identifiseres utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL109-2 Livssynsdanning og populærkultur
Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på tekstanalyse med utgangspunkt i livssynsteori og refleksjon ut fra et kristent livssynsperspektiv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om unges livssynsdanning, både generelt og spesifikt i relasjon til kristen tro
- har forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har kunnskap om typiske livssyn i ungdomskulturen og populærkulturen
- har kunnskap om utfordringer og muligheter for formidling av det kristne livssynet i møte med aktuell ungdomskultur og populærkultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere populærkulturelle uttrykk med utgangspunkt i livssynsteori
- kan reflektere kritisk over livssynsformidlingen i populære medier, i relasjon til unges livssynsdanning og med tanke på formidling av kristen tro til unge
Generell kompetanse
Studenten
- har bevissthet om populærkulturens sentrale rolle i unges livsynsdanning
- har respekt for unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- har respekt for medietekstene
- kan anvende kunnskap om medienes livssynsformidling på en ansvarlig måte i møte med unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
- Obligatorisk emne i Bachelor i teologi, studieretning livssyn og apologetikk.
- Valgfritt relevant emne i Bachelor i teologi, studieretning kirkelig undervisning og læring og Bachelor i teologi, studieretning menighet og ledelse.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, alternativ ekstra arbeidskrav på 1000 ord (pluss minus 20%).
b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 20%)
Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave).
Emnet er samlingsbasert, med en kombinasjon av tre obligatoriske kursdager, nettleksjoner og supplerende digitale læringsressurser. Kursdagene består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med fokus på analyse av og refleksjon over populærkulturelle uttrykk.Utvikling av medie-/formidlingsopplegg inngår som en integrert del av emnet.
Arbeidet med nettleksjoner, obligatorisk arbeidsoppgave og prosjektoppgave med veiledning utgjør sentrale læringsformer.
3KL109-1 Livssynsdanning og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unges livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i aktuell nasjonal og internasjonal forskning, identifiseres utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL109-2 Livssynsdanning og populærkultur
Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på tekstanalyse med utgangspunkt i livssynsteori og refleksjon ut fra et kristent livssynsperspektiv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om unges livssynsdanning, både generelt og spesifikt i relasjon til kristen tro
- har forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har kunnskap om typiske livssyn i ungdomskulturen og populærkulturen
- har kunnskap om utfordringer og muligheter for formidling av det kristne livssynet i møte med aktuell ungdomskultur og populærkultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere populærkulturelle uttrykk med utgangspunkt i livssynsteori
- kan reflektere kritisk over livssynsformidlingen i populære medier, i relasjon til unges livssynsdanning og med tanke på formidling av kristen tro til unge
Generell kompetanse
Studenten
- har bevissthet om populærkulturens sentrale rolle i unges livsynsdanning
- har respekt for unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- har respekt for medietekstene
- kan anvende kunnskap om medienes livssynsformidling på en ansvarlig måte i møte med unges livssynsutforskning og livssynsdanning
Book
Dictionary of contemporary religion in the Western world
Christopher Hugh Partridge (1961-), Leicester, InterVarsity Press, 5, 2002, isbn:0830814361,
Utdrag: David Howell: Religion and Youth Culture s 130-134
Book
Ungdomskunnskap : hverdagslivets kulturelle former
Aagre, Willy og A. Camilla Wiig, Bergen, Fagbokforlaget, 269, 2022, isbn:978-82-450-1625-3,
View online
Article
Et blikk på aktuell ungdomskultur – med særlig fokus på sosiale og mentale rammevilkår og ungdommers tro.
Kro, Ingvild Thu, Theofilos, 2, 4, 2012, 49-63,
View online
Book
Vegar i vegløysa : ungdom, identitet og livssynsdanning i det postmoderne
Trondheim, Tapir akademisk forl, 30, 14, 2011, isbn:9788251927413,
Utdrag 30 sider
View online
Book
Global Youth Culture : The spiritual hunger of the largest unreached culture today
Greenwood, Luke, [Produksjonsted ikke identifisert], Steiger International, 100, [2019].; © 2019, isbn:9781912149339; 1912149338,
Utdrag 100 sider.
Website
RESEARCH: What are 18–35 disciples struggling with – and where are they flying?
Joe Warton, LICC, 21, 2024,
View online
Book
Det folk vil ha : religion og populærkultur
Endsjø, Dag Øistein, Lied, Liv Ingeborg, Oslo, Universitetsforl, 50, cop. 2011, isbn:9788215017488,
Utdrag 50 sider.
View online
Book Chapter
Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring
Dahle, Margunn Serigstad, Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring, Bergen, Fagbokforl., 20, 2014, 207-228, isbn:9788232104482,
Electronic Article
Hverdag, livssynsdanning og kristen tro» - Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TVserier
Dahle, Margunn Serigstad og Anne Solfrid Brennhovd, 2020,
Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TV-serier
View online
Book Chapter
Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education
Dahle, Margunn Serigstad, Anita Cloete, Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education, 15, 17-32, isbn:9781928480204,
2019
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 100 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
View online
Article
Unraveling the Mystery’: Assessing The Big Bang Theory as a Secular Fictional Universe
Dahle, Margunn Serigstad og Ingvild Thu Kro, 20, Theofilos Supplement, 1, 2020, 112-137,
View online
Article
Worldview Formation and the Disney Universe: A Case-Study on Media Engagement in Youth Ministry
Dahle, Margunn Serigstad, 20, Journal of Youth and Theology, 1, 16, 60-80,
Book Chapter
Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra You Tube, TikTok og NRK Super
Dahle, Margunn S., Dahle, Margunn Serigstad, Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra You Tube, TikTok og NRK Super, 15, 181-196,
View online
Website
Snakk om tro - ressurser om populærkultur, livssyn og dobbel lytting
Diverse, 30,
Denne ressurssiden fra Damaris Norge inneholder analyser, artikler og samtaleguider om populærkultur, livssyn og "dobbel lytting".
View online
Book
Focus : the art and soul of cinema
Watkins, Tony, London, Damaris, 0, c2007, isbn:9781904753155,
Book Chapter
Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid – en innledning
Margunn S. Dahle og M.S. Meyer, Margunn S. Dahle & G.S. Meyer, Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid – en innledning, 10, 2024, 19-28,
View online
Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, eller gjennomført mappekrav.
b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 20%)
Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave).
Emnet er samlingsbasert, med en kombinasjon av tre obligatoriske kursdager, nettleksjoner og supplerende digitale læringsressurser. Kursdagene består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med fokus på analyse av og refleksjon over populærkulturelle uttrykk.Utvikling av medie-/formidlingsopplegg inngår som en integrert del av emnet.
Arbeidet med nettleksjoner, obligatorisk arbeidsoppgave og prosjektoppgave med veiledning utgjør sentrale læringsformer.
3KL109-1 Livssynsdanning og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unges livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i aktuell nasjonal og internasjonal forskning, identifiseres utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL109-2 Livssynsdanning og populærkultur
Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på tekstanalyse med utgangspunkt i livssynsteori og refleksjon ut fra et kristent livssynsperspektiv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om unges livssynsdanning, både generelt og spesifikt i relasjon til kristen tro
- har forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har kunnskap om typiske livssyn i ungdomskulturen og populærkulturen
- har kunnskap om utfordringer og muligheter for formidling av det kristne livssynet i møte med aktuell ungdomskultur og populærkultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere populærkulturelle uttrykk med utgangspunkt i livssynsteori
- kan reflektere kritisk over livssynsformidlingen i populære medier, i relasjon til unges livssynsdanning og med tanke på formidling av kristen tro til unge
Generell kompetanse
Studenten
- har bevissthet om populærkulturens sentrale rolle i unges livsynsdanning
- har respekt for unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- har respekt for medietekstene
- kan anvende kunnskap om medienes livssynsformidling på en ansvarlig måte i møte med unges livssynsutforskning og livssynsdanning
Book
Dictionary of contemporary religion in the Western world
Christopher Hugh Partridge (1961-), Leicester, InterVarsity Press, 5, 2002, isbn:0830814361,
Utdrag: David Howell: Religion and Youth Culture s 130-134
Book
Ungdomskunnskap : hverdagslivets kulturelle former
Aagre, Willy og A. Camilla Wiig, Bergen, Fagbokforlaget, 269, 2022, isbn:978-82-450-1625-3,
View online
Article
Et blikk på aktuell ungdomskultur – med særlig fokus på sosiale og mentale rammevilkår og ungdommers tro.
Kro, Ingvild Thu, Theofilos, 2, 4, 2012, 49-63,
View online
Book
Vegar i vegløysa : ungdom, identitet og livssynsdanning i det postmoderne
Trondheim, Tapir akademisk forl, 85 s., 14, 2011, isbn:9788251927413,
KL109 pensum: s. 95 -180
View online
Book
Global Youth Culture : The spiritual hunger of the largest unreached culture today
Greenwood, Luke, [Produksjonsted ikke identifisert], Steiger International, 207 sider :, [2019].; © 2019, isbn:9781912149339; 1912149338,
Book
Det folk vil ha : religion og populærkultur
Endsjø, Dag Øistein, Lied, Liv Ingeborg, Oslo, Universitetsforl, 224 s., cop. 2011, isbn:9788215017488,
View online
Book Chapter
Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring
Dahle, Margunn Serigstad, Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring, Bergen, Fagbokforl., S. 207-[228], 2014, 207-[228], isbn:9788232104482,
Electronic Article
Hverdag, livssynsdanning og kristen tro» - Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TVserier
Dahle, Margunn Serigstad og Anne Solfrid Brennhovd, 2020,
Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TV-serier
View online
Book Chapter
Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education
Dahle, Margunn Serigstad, Anita Cloete, Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education, 17-32, isbn:9781928480204,
2019
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 208 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
View online
Article
Unraveling the Mystery’: Assessing The Big Bang Theory as a Secular Fictional Universe
Dahle, Margunn Serigstad og Ingvild Thu Kro, Theofilos Supplement, 1, 2020,
View online
Article
Worldview Formation and the Disney Universe: A Case-Study on Media Engagement in Youth Ministry
Dahle, Margunn Serigstad, Journal of Youth and Theology, 1, 16, 60-80,
Book Chapter
Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra You Tube, TikTok og NRK Super
Dahle, Margunn S., Dahle, Margunn Serigstad, Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra You Tube, TikTok og NRK Super, 181-196,
View online
Website
Snakk om tro - ressurser om populærkultur, livssyn og dobbel lytting
Diverse,
Denne ressurssiden fra Damaris Norge inneholder analyser, artikler og samtaleguider om populærkultur, livssyn og "dobbel lytting".
View online
Book
Focus : the art and soul of cinema
Watkins, Tony, London, Damaris, XX, 248 s., c2007, isbn:9781904753155,
Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, eller gjennomført mappekrav.
b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 20%)
Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave).
Emnet er samlingsbasert, med en kombinasjon av tre obligatoriske kursdager, nettleksjoner og supplerende digitale læringsressurser. Kursdagene består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med fokus på analyse av og refleksjon over populærkulturelle uttrykk.Utvikling av medie-/formidlingsopplegg inngår som en integrert del av emnet.
Arbeidet med nettleksjoner, obligatorisk arbeidsoppgave og prosjektoppgave med veiledning utgjør sentrale læringsformer.
3KL109-1 Livssynsdanning og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unges livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i aktuell nasjonal og internasjonal forskning, identifiseres utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL109-2 Livssynsdanning og populærkultur
Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på tekstanalyse med utgangspunkt i livssynsteori og refleksjon ut fra et kristent livssynsperspektiv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om unges livssynsdanning, både generelt og spesifikt i relasjon til kristen tro
- har forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har kunnskap om typiske livssyn i ungdomskulturen og populærkulturen
- har kunnskap om utfordringer og muligheter for formidling av det kristne livssynet i møte med aktuell ungdomskultur og populærkultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere populærkulturelle uttrykk med utgangspunkt i livssynsteori
- kan reflektere kritisk over livssynsformidlingen i populære medier, i relasjon til unges livssynsdanning og med tanke på formidling av kristen tro til unge
Generell kompetanse
Studenten
- har bevissthet om populærkulturens sentrale rolle i unges livsynsdanning
- har respekt for unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- har respekt for medietekstene
- kan anvende kunnskap om medienes livssynsformidling på en ansvarlig måte i møte med unges livssynsutforskning og livssynsdanning
Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.
Dahle, Margunn Serigstad «Livssyn – tre grunnleggende perspektiver»,
I: Hilde Kristin Dahlstrøm. Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk (Oslo: Cappelen Damm, 2015) 22–39, eller lignende.
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, eller gjennomført mappekrav.
b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 20 prosent)
Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave).
Emnet er samlingsbasert, med en kombinasjon av tre obligatoriske kursdager, nettleksjoner og supplerende digitale læringsressurser. Kursdagene består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med fokus på analyse av og refleksjon over populærkulturelle uttrykk. Utvikling av medie-/formidlingsopplegg inngår som en integrert del av emnet.
Arbeidet med nettleksjoner, obligatorisk arbeidsoppgave og prosjektoppgave med veiledning utgjør sentrale læringsformer.
3KL109-1 Livssynspluralisme og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unges livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i aktuell nasjonal og internasjonal forskning, identifiseres utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL109-2 Livssynspluralisme og populærkultur
Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på tekstanalyse med utgangspunkt i livssynsteori og refleksjon ut fra et kristent livssynsperspektiv.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- har grunnleggende kunnskap om unges livssynsdanning
- har grunnleggende forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har kunnskap om typiske livssyn i ungdomskulturen og populærkulturen
Ferdigheter:
- kan analysere populærkulturelle uttrykk med utgangspunkt i livssynsteori
- kan reflektere kritisk over livssynsformidlingen i populære medier, i relasjon til unges livssynsdanning og med tanke på formidling av kristen tro til unge
Generell kompetanse
- har bevissthet om populærkulturens sentrale rolle i unges livsynsdanning
- har respekt for unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- har respekt for medietekstene
- kan anvende kunnskap om medienes livssynsformidling på en ansvarlig måte i møte med unges livssynsutforskning og livssynsdanning
Med forbehold om endringer
3KL109-1 Livssynspluralisme og ungdomskultur (397 s.)
- * Dahle, Margunn Serigstad. "Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring", I: T. E. Hamre, E. A. Lundeby og A. Redse (red.): Barnetro og trosopplæring: festskrift til Egil Sjaastad på 65-årsdagen (Oslo Fagbokforlaget, 2014) s. 207-228 (22 s.)
- * Dahle, Margunn Serigstad. «Worldview Formation and the Disney Universe: A Case-Study on Media Engagement in Youth Ministry». Journal of Youth and Theology. 2017; Vol. 16 (1) s. 60-80 (20 s.)
- * Howell, David: "Religion and Youth Culture”. I: Partridge, C. (red.) Dictionary of Contemporary Religion in the Western World. (Leicester: Inter-Varsity Press, 2002) s.130-134 (5 s.).
- * Kvalvaag, Robert W.: Det guddommelige jeg. Nyreligiøsitet og religiøse strømninger i moderne ungdomskultur (Bergen: Fagbokforlaget, 2003) s. 125 - 135 (10 s.).
- * Kro, Ingvild Thu «Et blikk på aktuell ungdomskultur – med særlig fokus på sosiale og mentale rammevilkår og ungdommers tro.» Theofilos 2012; Vol. 4.(2) s. 49-63 (14 s.). https://theofilos.no/issues/theofilos-vol-4-nr-2-2012/
- Keuss, Jeff: Blur. A New Paradigm for Understanding Youth Culture. (Grand Rapids, Zondervan, 2014) (177 s.).
- Aagre, Willy: "Ungdomskulturen" (Kap. 4) I: Ungdomskunnskap. Hverdagslivets kulturelle former (Bergen, Fagbokforlaget, 2014. 2.utgave) s. 107-157 (50 s.).
- Aagre, Willy: "De unges arenaer" (Kap 5). I: Ungdomskunnskap. Hverdagslivets kulturelle former (Bergen, Fagbokforlaget, 2014. 2.utgave) s. 159-195 (36 s.).
- Ulstein, Jan Inge og Per M. Aadnanes (red.): Vegar i vegløysa? Ungdom, identitet og livssynsdanning i det postmoderne (Trondheim: Tapir 2011) s. 95 -180 (85 s.).
3KL109-2 Livssynspluralisme og populærkultur (353 s.)
- * Dahle, Margunn Serigstad. «Filmanalyse som ressurs for trosopplæreren. I: Margunn Serigstad Dahle og Lena Skattum: Manus for livet? Film som verktøy i trosopplæringen (Oslo: IKO_forlaget, 2010) s. 68-99 (32 s.)
- * Dahle, Margunn Serigstad. «Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education», I: Anita Cloete (red): Interdisciplinary Reflections on the Interplay between Religion, Film and Youth (Stellenbosch: African Sun Media, 2019) s. 17-32 (15 s.)
- Dahle, Margunn Serigstad og Anne Solfrid Brennhovd. Hverdag, livssynsdanning og kristen tro» - Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TV-serier (Oslo: Norges Kristelige Folkehøgskolelag, 2020) (41 s)
https://www.damaris.no/hvordan-er-medievanene-til-folkehogskoleelever/ - Endsjø, Dag Øistein og Liv Ingeborg Lied: Det folk vil ha. Religion og populærkultur (Oslo: Universitetsforlaget 2011) 181 s.
- * Godawa, Brian: "Jesus på kinolerretet (bioduken)", i Theofilos nr 2, 2009 s. 22-36 (14 s.) https://theofilos.no/issues/theofilos-vol-1-nr-2-2009/
- * Lundby, Knut: "Medier som resurs for religion". I: Botvar, Pål Ketil og Ulla Schmidt (red.) Religion i dagens Norge. Mellom sekularisering og sakralisering. (Oslo: Universitetsforlaget 2010) s. 111-131 (20 s.).
- Utvalg av samtaleguider og artikler om aktuelle kinofilmer, TV-serier og andre populærkulturelle fortellinger på www.snakkomtro.no (tilsv. 50 s.)
Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.
