Relational Leadership
Code:
RELPED110Name:
Relational LeadershipTeaching semester:
Spring, AutumnLocations:
BergenYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
10 Credits
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord).
- Et muntlig framlegg i gruppe. Varighet 10-15 minutter.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Individuell muntlig eksamen:
Eksamen består av to deler:
1) en muntlig fremføring av et på forhånd gitt tema, deretter
2) en faglig samtale basert på emnets læringsutbytte-beskrivelser.
Tema for muntlig fremføring gjøres kjent for kandidaten 3 uker før eksamen.
Varighet: ca. 12-14 minutter på hver av de to delene, til sammen ca. 25 minutter per kandidat.
Den muntlige fremføringen av et på forhånd gitt tema kan bli avholdt som presentasjon der andre studenter som gjennomfører samme emne er til stede. Dette gjøres i så fall kjent for kandidatene i forbindelse med kunngjøringen av tema 3 uker før eksamen.
Ved muntlig forberedt fremføring: Medbrakte presentasjon/handout i form av papir, powerpoint el.l. og tilhørende notater/manus.
Ved individuell del av muntlig eksamen, faglig samtale: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen relasjonsledelse og sentrale områder av organisasjonspsykologi
- kan gjøre rede for teorier om transformasjonsledelse og teamarbeid
- har forståelse av lederen som mentor og rollemodell
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan gjøre rede for tradisjoner og utfordringer for ledelse i kirke og menighet
Ferdigheter:
Studenten
- kan utvise skjønn og dømmekraft i møte med aktuelle ledelsesutfordringer, herunder konflikter og destruktivt lederskap
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Book
Psykologi i organisasjon og ledelse
Kaufmann, Kaufmann og Hærem, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, 448 sider. Alle kapitler utenom kap 8 (Læring), 2023, isbn:9788245047165,
Book Extract
Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches
Ledbetter, Banks, Greenhalgh, Grand Rapids, Baker Academics, 2014, 35-56,
I digitalt kompendium
Book Chapter
Lederskap gjennom verdier
Kirkhaug, Rudi, Kirkhaug, Rudi, Lederskap gjennom verdier, Oslo, Universitetsforl, 175 s., cop. 2018, 88-112, isbn:978-82-15-03146-0,
Book Chapter
Kjønn og ledelse
Strand, T, Strand, Torodd, Kjønn og ledelse, Bergen, Fagbokforl, 617 s., 2007, 351-383, isbn:9788245004243,
Book Chapter
Relasjoner
Strand, T, Strand, Torodd, Relasjoner, Bergen, Fagbokforl, 617 s., 2007, 419-432, isbn:9788245004243,
Book Chapter
Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership
Nicholas Clarke, Clarke, Nicholas, Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership, London :, Routledge Taylor & Francis Group, x, 200 sider :, 2018., 44-59, isbn:9781138659117 :,
Book Chapter
Transformasjonsledelse
Grønhaug, Kjell, Odd H Hellesøy (1940-), Transformasjonsledelse, Bergen, Fagbokforl, 344 s., cop. 2001, 211-220, isbn:9788276745078; 8276745075,
Article
Relationship-based approach to leadership : Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years : Applying a multi-level, multi-domain perspective
GRAEN G. B, 129-147, Leadership Quarterly, 6, 1995, 129-147,
View online
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
Book
Relasjonsledelse
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforlaget, 233 sider, [2017]; © 2017, isbn:978-82-15-02927-6,
Book
Relasjonell atferd i arbeidslivet
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 294 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03139-2,
Article
How Servant Leadership Influences Organizational Citizenship Behavior: The Roles of LMX, Empowerment, and Proactive Personality
Newman, A ; Schwarz, G ; Cooper, B ; Sendjaya, S, Dordrecht, Springer, 49-62, Journal of business ethics, 1, 145, 2017-09-01, 49-62,
View online
Article
Relational Leadership Theory: Exploring the social processes of leadership and organizing
Uhl-Bien, Mary, Oxford, Elsevier Inc, 654-676, The Leadership quarterly, 6, 17, 2006, 654-676,
View online
Article
En profesjonell, relasjonell aktør? Kateketen som leder i kvalitetsutvikling av lokal trosopplæring
Jo Edvardsen, Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 2017-03-01,
View online
Article
Ledelse og beslutningstaking i et relasjonelt perspektiv
Sunde, Jannike ; Fuglestad, Otto Laurits, Universitetsforlaget, 133-143, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 90, 2006-04-07, 133-143,
View online
Article
The ties that lead: A social network approach to leadership
Balkundi, Prasad ; Kilduff, Martin, Oxford, Elsevier Inc, 419-439, The Leadership quarterly, 4, 17, 2006, 419-439,
View online
Book
Relasjonskompetanse : resultater gjennom samhandling
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforlaget, 343 sider, [2020], isbn:978-82-15-03681-6,
Obligatorisk emne i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i Bachelor i teologi, studieretningene Kirkelig undervisning og læring og Menighet og ledelse.
Relevant valgemne i øvrige studieretninger i Bachelor i teologi og Profesjonsstudium i teologi.
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter (Bergen/Oslo) som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - tekst, tolkning og formidling og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner. PTL-studenter (Trondheim) som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - tekst, tolkning og formidling, fortolkning skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1000-1500 ord) for alle begge emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Eksamen består av tre deler:
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - tekst, tolkning og formidling og/eller TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen. Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa. Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
- Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 2 og 3.
Alle deler må vurderes til bestått for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen relasjonsledelse og sentrale områder av organisasjonspsykologi
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om relasjonsledelse og organisasjonspsykologi i møte med praktiske case og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Book
Psykologi i organisasjon og ledelse
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, Kap. 1, 3, 4, 6, 9, 10, 12 (230 sider), 2015, isbn:9788245014495,
Book Extract
Hva er et menneske?
Jacobsen, John Steinar, 1996, 73-92,
Bok fås direkte fra NLA Høgskolen eller digital fil legges her
Book Chapter
Behovet for anerkjennelse
Brunstad, P.O, Behovet for anerkjennelse, 2005, 150-170,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Konflikter og kommunikasjon
Glasø, Lars, Konflikter og kommunikasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 2019, 283-307,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Kommunikasjon og relasjoner
Jensen, Per og Inger Ulleberg, Kommunikasjon og relasjoner, Oslo, Gyldendal, 21-65,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches
Ledbetter, Banks, Greenhalgh, Grand Rapids, Baker Academics, 2014, 35-56,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Fri til å tjene. Lederskap i Jesu fotspor
Malm, Magnus, Oslo, Verbum, 2019, 13-34,
I digitalt kompendium
Book Extract
Lederutvikling
Hans Morten Skivik, Oslo, Gyldendal, 2018, 51-67,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Relational leadership
Wright, Walter, Milton Keynes, Pater Noster, 2009, 37-75,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership
Nicholas Clarke, Clarke, Nicholas, Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership, London, Routledge, 2018-01-01, 44-59, isbn:113865910X,
View online
Book Chapter
Kjønn og ledelse (kap 13) + Relasjoner (kap 16)
Torodd Strand, Strand, Torodd, Kjønn og ledelse (kap 13) + Relasjoner (kap 16), Bergen, Fagbokforl, 617 s., 2007, 351-384, isbn:9788245004243,
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
Book
Relasjonsledelse
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 233 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02927-6,
Book
Relasjonskompetanse : resultater gjennom samhandling
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 335 s., cop. 2012, isbn:978-82-15-01948-2,
Book
Relasjonell atferd i arbeidslivet
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 294 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03139-2,
Article
How Servant Leadership Influences Organizational Citizenship Behavior: The Roles of LMX, Empowerment, and Proactive Personality
Newman, A ; Schwarz, G ; Cooper, B ; Sendjaya, S, Dordrecht, Springer, 49-62, Journal of business ethics, 1, 145, 2017-09-01, 49-62,
View online
Article
Relational Leadership Theory: Exploring the social processes of leadership and organizing
Uhl-Bien, Mary, Oxford, Elsevier Inc, 654-676, The Leadership quarterly, 6, 17, 2006, 654-676,
View online
Article
En profesjonell, relasjonell aktør? Kateketen som leder i kvalitetsutvikling av lokal trosopplæring
Jo Edvardsen, Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 2017-03-01,
View online
Article
Ledelse og beslutningstaking i et relasjonelt perspektiv
Sunde, Jannike ; Fuglestad, Otto Laurits, Universitetsforlaget, 133-143, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 90, 2006-04-07, 133-143,
View online
Article
The ties that lead: A social network approach to leadership
Balkundi, Prasad ; Kilduff, Martin, Oxford, Elsevier Inc, 419-439, The Leadership quarterly, 4, 17, 2006, 419-439,
View online
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Eksamen består av tre deler:
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen.
Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa.Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
- Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 2 og 3.
Alle deler må vurderes til bestått for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger innen relasjonsledelse og sentrale områder av organisasjonspsykologi
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om relasjonsledelse og organisasjonspsykologi i møte med praktiske case og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Book
Psykologi i organisasjon og ledelse
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, Kap. 1, 3, 4, 6, 9, 10, 12 (230 sider), 2015, isbn:9788245014495,
Book Extract
Hva er et menneske?
Jacobsen, John Steinar, 1996, 73-92,
Bok fås kjøpt direkte fra NLA Høgskolen. Mer info kommer.
Book Chapter
Behovet for anerkjennelse
Brunstad, P.O, Behovet for anerkjennelse, 2005, 150-170,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Leadership Next
Eddie Gibbs, Downers Grove, IVP Books, 21-46,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Konflikter og kommunikasjon
Glasø, Lars, Konflikter og kommunikasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 2019, 283-307,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Kommunikasjon og relasjoner
Jensen, Per og Inger Ulleberg, Kommunikasjon og relasjoner, Oslo, Gyldendal, 21-65,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches
Ledbetter, Banks, Greenhalgh, Grand Rapids, Baker Academics, 2014, 35-56,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Fri til å tjene. Lederskap i Jesu fotspor
Malm, Magnus, Oslo, Verbum, 2019, 13-34,
I digitalt kompendium
Book Extract
Relasjonell ledelse: å lære lederskap i praksis
Hans Morten Skivik, Oslo, Gyldendal, 2018, 51-67,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Relational leadership
Wright, Walter, Milton Keynes, Pater Noster, 2009, 37-75,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership
Nicholas Clarke, Clarke, Nicholas, Respect, trust and mutuality: The sine qua non of relational leadership, London, Routledge, 2018-01-01, 44-59, isbn:113865910X,
View online
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
Book
Relasjonsledelse
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 233 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02927-6,
Book
Relasjonskompetanse : resultater gjennom samhandling
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 335 s., cop. 2012, isbn:978-82-15-01948-2,
Book
Relasjonell atferd i arbeidslivet
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 294 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03139-2,
Article
How Servant Leadership Influences Organizational Citizenship Behavior: The Roles of LMX, Empowerment, and Proactive Personality
Newman, A ; Schwarz, G ; Cooper, B ; Sendjaya, S, Dordrecht, Springer, 49-62, Journal of business ethics, 1, 145, 2017-09-01, 49-62,
View online
Article
Relational Leadership Theory: Exploring the social processes of leadership and organizing
Uhl-Bien, Mary, Oxford, Elsevier Inc, 654-676, The Leadership quarterly, 6, 17, 2006, 654-676,
View online
Article
En profesjonell, relasjonell aktør? Kateketen som leder i kvalitetsutvikling av lokal trosopplæring
Jo Edvardsen, Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 2017-03-01,
View online
Article
Ledelse og beslutningstaking i et relasjonelt perspektiv
Sunde, Jannike ; Fuglestad, Otto Laurits, Universitetsforlaget, 133-143, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 90, 2006-04-07, 133-143,
View online
Article
The ties that lead: A social network approach to leadership
Balkundi, Prasad ; Kilduff, Martin, Oxford, Elsevier Inc, 419-439, The Leadership quarterly, 4, 17, 2006, 419-439,
View online
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En underveisrefleksjon (ca. 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Eksamen består av tre deler:
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen - fortelling, formidling, fortolkning og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen.
Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa.Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
- Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 2 og 3.
Alle deler må vurderes til bestått for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan forstå forholdet mellom selvledelse og teamledelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, muligheter og kunnskaper og relevante lederutfordringer i fremtiden
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Book
Psykologi i organisasjon og ledelse
Kaufmann, Geir, Kaufmann, Astrid, Bergen, Fagbokforl, Kap. 1, 3, 4, 6, 9, 10, 12 (230 sider), 2015, isbn:9788245014495,
View online
Book
Equipping for Service: Christian Leadership in Church and Society
Knud Jørgensen, Fortress Press, 2012-01-01, isbn:1506475663,
Mer info gis av faglærer ved semesterstart . Kan sannsynligvis kjøpes direkte fra NLA. Boken bestilles av NLA fra forlaget i England og selges deretter direkte til studentene.
View online
Book Extract
Hva er et menneske?
Jacobsen, John Steinar, 1996, 73-92,
Bok fås kjøpt direkte fra NLA Høgskolen. Mer info kommer.
Book Chapter
Behovet for anerkjennelse
Brunstad, P.O, Behovet for anerkjennelse, 2005, 150-170,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Leadership Next
Eddie Gibbs, Downers Grove, IVP Books, 21-46,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Konflikter og kommunikasjon
Glasø, Lars, Konflikter og kommunikasjon, Bergen, Fagbokforlaget, 2019, 283-307,
I digitalt kompendium
View online
Book Chapter
Kommunikasjon og relasjoner
Jensen, Per og Inger Ulleberg, Kommunikasjon og relasjoner, Oslo, Gyldendal, 21-65,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches
Ledbetter, Banks, Greenhalgh, Grand Rapids, Baker Academics, 2014, 35-56,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Fri til å tjene. Lederskap i Jesu fotspor
Malm, Magnus, Oslo, Verbum, 2019, 13-34,
I digitalt kompendium
Book Extract
Relasjonell ledelse: å lære lederskap i praksis
Hans Morten Skivik, Oslo, Gyldendal, 2018, 51-67,
I digitalt kompendium
View online
Book Extract
Relational leadership
Wright, Walter, Milton Keynes, Pater Noster, 2009, 37-75,
I digitalt kompendium
View online
Book
Teamet : utvikling, effektivitet og endring i grupper
Sjøvold, Endre, Oslo, Universitetsforlaget, 414 sider, [2022]; © 2022, isbn:978-82-15-03026-5,
View online
Book
Relasjonsledelse
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 233 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02927-6,
View online
Book
Relasjonskompetanse : resultater gjennom samhandling
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 335 s., cop. 2012, isbn:978-82-15-01948-2,
View online
Book
Relasjonell atferd i arbeidslivet
Spurkeland, Jan, Oslo, Universitetsforl, 294 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03139-2,
View online
Article
How Servant Leadership Influences Organizational Citizenship Behavior: The Roles of LMX, Empowerment, and Proactive Personality
Newman, A ; Schwarz, G ; Cooper, B ; Sendjaya, S, Dordrecht, Springer, 49-62, Journal of business ethics, 1, 145, 2017-09-01, 49-62,
View online
Article
Relational Leadership Theory: Exploring the social processes of leadership and organizing
Uhl-Bien, Mary, Oxford, Elsevier Inc, 654-676, The Leadership quarterly, 6, 17, 2006, 654-676,
View online
Article
En profesjonell, relasjonell aktør? Kateketen som leder i kvalitetsutvikling av lokal trosopplæring
Jo Edvardsen, Kirkelig Pedagogisk Senter (IKO), Prismet, 1, 2017-03-01,
View online
Article
Ledelse og beslutningstaking i et relasjonelt perspektiv
Sunde, Jannike ; Fuglestad, Otto Laurits, Universitetsforlaget, 133-143, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 90, 2006-04-07, 133-143,
View online
Article
The ties that lead: A social network approach to leadership
Balkundi, Prasad ; Kilduff, Martin, Oxford, Elsevier Inc, 419-439, The Leadership quarterly, 4, 17, 2006, 419-439,
View online
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
- En underveisrefleksjon (ca. 500–1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen – fortelling, formidling, fortolkning og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet underveisrefleksjon (omfang 1500-2000 ord) for alle tre emner.
- Et refleksjonsnotat (ca. 1000–1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Eksamen består av tre deler:
- Kort sluttrapport fra praksis (ca. 250 ord) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. PTL-studenter som tar emnet i samme semester som TEOL110: Bibelen – fortelling, formidling, fortolkning og TEOL130: Innføring i praktisk teologi, skal levere én samlet sluttrapport for alle tre emner.
- Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen.
Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa.Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
- Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 2 og 3.
Alle deler må vurderes til bestått for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan forstå forholdet mellom selvledelse og teamledelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, muligheter og kunnskaper og relevante lederutfordringer i fremtiden
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Jørgensens, Knud. 2012. Equipping for Service. Christian Leadership in Church and Society. Oxford: Regnum. s.1-96, 113-128, 137-146 (120 sider)
Jacobsen, John Steinar. 1996. «Det kristne menneskesynet», i: Hva er et menneske? Bergen: NLA-forlaget. s.73-92 (20 sider)
Kaufmann, Astrid & Kaufmann, Geir. 2016. Psykologi i organisasjon og ledelse. 5.utgave. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 3, 4, 6, 9, 10, 12 (230 sider)
Wivestad, Stein. 1996. «Menneskesyn i nyere pedagogiske retninger», i: Hva er et menneske? Bergen: NLA-forlaget. s.121-142 (22 sider)
Følgende titler merket med *) er i digitalt kompendium
*) Brunstad, P.O. 2005. «Behovet for anerkjennelse», i: Brunstad, P.O. & Evenshaug T. (red.), Å være voksen - i et kulturelt, sosialt og pedagogisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 150-170. (20 sider)
*) Gibbs, Eddie. 2005. Leadership Next. Downers Grove: IVP Books. s.21-46 (26 sider)
*) Glasø, Lars. 2019. "Konflikter og kommunikasjon " i Kommunikasjon for ledere og organisasjoner redigert av Peggy Simcic Brønn og Jan Ketil Arnulf. Bergen: Fagbokforl. s.283 - 307 (24 sider)
*) Jensen, Per og Inger Ulleberg. 2019. "Del 1 Kommunikasjon og relasjoner." i Mellom ordene : kommunikasjon i profesjonell praksis, redigert av Per Jensen, Inger Ulleberg og David Keeping. Oslo: Gyldendal. s 21-65 (44 sider)
*) Ledbetter, Banks, Greenhalgh. 2014. Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches. Grand Rapids: Baker Academics. s. 35-56 (24 sider)
*) Malm, Magnus. 2019. Fri til å tjene. Lederskap i Jesu fotspor. Oslo: Verbum. s.13-34 (22 sider)
*) Skivik, Hans Morten. 2018. Relasjonell ledelse: å lære lederskap i praksis. 2. utg. utg. Oslo: Gyldendal. s.51-67 (17 sider)
*) Wright, Walter. 2009. Relational leadership. Milton Keynes: Paternoster Press. kap. 2 (54 sider)
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Muntlig eksamen
Eksamen består av to deler:
1. Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen.
Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa.Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
2. Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 1 og 2.
Begge deler må vurderes til å være på nivå med ståkarakter for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan forstå forholdet mellom selvledelse og teamledelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, muligheter og kunnskaper og relevante lederutfordringer i fremtiden
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Jørgensens, Knud. 2012. Equipping for Service. Christian Leadership in Church and Society. Oxford: Regnum. s.1-96, 113-128, 137-146 (120 sider)
Sjøvold, E. 2006. Teamet. Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Oslo: Universitetsforlaget. kap 1,2,3,4,5, 8,9,11,16 (213 sider)
Skivik, Hans Morten. 2018. Relasjonell ledelse : å lære lederskap i praksis. 2. utg. utg. Oslo: Gyldendal. s. 19-136 (127 sider)
Følgende titler merket med *) er i digitalt kompendium
*) Brunstad, P.O. 2005. «Behovet for anerkjennelse», i: Brunstad, P.O. & Evenshaug T. (red.), Å være voksen – i et kulturelt, sosialt og pedagogisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 150-170. (20s)
*) Gibbs, Eddie. 2005. Leadership Next. Downers Grove: IVP Books. s.21-46 (26 sider)
*) Glasø, Lars. 2019. "Konflikter og kommunikasjon " i Kommunikasjon for ledere og organisasjoner redigert av Peggy Simcic Brønn og Jan Ketil Arnulf. Bergen: Fagbokforl. s.283 – 307 (24 sider)
*) Jensen, Per og Inger Ulleberg. 2019. "Del 1 Kommunikasjon og relasjoner." i Mellom ordene : kommunikasjon i profesjonell praksis, redigert av Per Jensen, Inger Ulleberg og David Keeping. Oslo: Gyldendal. s 21-65 (44 sider)
*) Ledbetter, Banks, Greenhalgh. 2004. Reviewing Leadership. A Christian Evaluation of Current Approaches. Grand Rapids: Baker Academics. s. 35-56 (24 sider)
*) Wright, Walter. 2009. Relational leadership. Milton Keynes: Paternoster Press. kap 2 (54 sider)
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Muntlig eksamen
Eksamen består av to deler:
1. Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen.
Varighet av presentasjon: 15 minutter per student. Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i gruppa.Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
2. Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student. Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 1 og 2.
Begge deler må vurderes til å være på nivå med ståkarakter for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: Ingen hjelpemidler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan forstå forholdet mellom selvledelse og teamledelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, muligheter og kunnskaper og relevante lederutfordringer i fremtiden
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Med forbehold om endringer
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Adair, J. (2001). The leadership of Jesus and its legacy today. Norwich: Canterbury Press.
- Arnulf, J.K. (2012). Hva er ledelse? Oslo: Universitetsforlaget.
- *)Brunstad, P.O. (2005). «Behovet for anerkjennelse», i: Brunstad, P.O. & Evenshaug T. (red.), Å være voksen - i et kulturelt, sosialt og pedagogisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 150-170.
- *)Brunstad, P.O. (2007). «Faglig klokskap - mer enn kunnskap og ferdigheter». Pacem 10/2, s. 59-70.
- Sjøvold, E. (2006). Teamet. Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Oslo: Universitetsforlaget.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
- 10 stp. overlapp med PTL101/4PTL101 og PTL113
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
Muntlig eksamen
Eksamen består av to deler:
1. Muntlig presentasjon. Tema for presentasjonen gis av emneansvarlig 3 uker før eksamen.
Varighet av presentasjon: 15 minutter per student.
Ytterligere 5 minutter settes av til respons på spørsmål fra sensor eller andre studenter i
gruppa.Studentene inndeles i grupper og frammøte er en obligatorisk del av eksamen.
2. Individuell muntlig eksamen. Varighet: 15-20 minutter per student.
Del 2 er en selvstendig faglig eksaminering av andre temaer enn del 1.
Karakteren settes på grunnlag av en helhetsvurdering av del 1 og 2.
Begge deler må vurderes til å være på nivå med ståkarakter for å bestå eksamen.
Ved muntlig presentasjon: Medbrakt fremføring i form av papir, powerpoint eller annen presentasjon og evt notater/manus til dette.
Ved individuell muntlig eksamen: ingen hjelpemidler.
Gjennom undervisning og praksisrefleksjon arbeider en i dette emnet mot å bevisstgjøre betydningen av personlige egenskaper og faglige forutsetninger for utøvelse av klokt lederskap i relasjon til den eller de en leder og blir ledet av. Særlig fokuseres sammenhengen mellom ulike menneskesyn, former for lederskap og utfordringer i den aktuelle situasjon. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Kunnskaper:
Studenten
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan forstå forholdet mellom selvledelse og teamledelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, muligheter og kunnskaper og relevante lederutfordringer i fremtiden
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Med forbehold om endringer
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Adair, J. (2001). The leadership of Jesus and its legacy today. Norwich: Canterbury Press.
- Arnulf, J.K. (2012). Hva er ledelse? Oslo: Universitetsforlaget.
- *)Brunstad, P.O. (2005). «Behovet for anerkjennelse», i: Brunstad, P.O. & Evenshaug T. (red.), Å være voksen - i et kulturelt, sosialt og pedagogisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 150-170.
- *)Brunstad, P.O. (2007). «Faglig klokskap - mer enn kunnskap og ferdigheter». Pacem 10/2, s. 59-70.
- Sjøvold, E. (2006). Teamet. Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Oslo: Universitetsforlaget.
Obligatorisk emne i årsstudium i Praktisk teologi og ledelse
Obligatorisk emne i bachelor i Praktisk teologi og ledelse
Tilbys også som enkeltemne.
Faglig overlapping:
- 10 stp. overlapp med PTL101 og PTL113
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Politiattest
I studiets inngår praksis i menighet/organisasjon eller lignende. I den forbindelse er det krav om at studentene legger frem politiattest Politiattesten må være levert og godkjent før studenten kan påbegynne praksis.
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten levere inn og få godkjent:
- En praksisrapport (ca 500-1000 ord) knyttet til erfaringer i praksis (minimum 35-40 timer) vedlagt bekreftelse fra praksisveileder på tilfredsstillende deltagelse. Praksisrapporten må være vurdert til godkjent
- Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller pensum i emnet.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen
- 4 timers skriftlig skoleeksamen.
Kunnskaper:
Studenten
- kan gjøre rede for konkrete og aktuelle lederutfordringer i kirke og menighet
- kjenner bibelske fortellinger som aktualiserer sentrale ledelsesspørsmål
- kan relatere ulike menneskesyn til ulike ledelsesformer og ledelsesforståelser
- kan forstå forholdet mellom selvledelse og teamledelse
Ferdigheter:
Studenten
- kan reflektere over egne verdier, samt viktige og formende selvbiografiske erfaringer
- kan reflektere omkring egne forventinger til fremtidig tjeneste i kirke og samfunn
- kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, muligheter og kunnskaper og relevante lederutfordringer i fremtiden
- kan reflektere over egen lederrolle og praksis som leder med utgangspunkt i personlige egenskaper og faglige forutsetninger og utvikle dette under veiledning med sikte på utøvelse av klokt lederskap
Generell kompetanse:
Studenten
- har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å være leder, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
- kjenner til og har deltatt i prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
Litteratur merket med *) foreligger som elektronisk kompendium.
- Adair, J. (2001). The leadership of Jesus and its legacy today. Norwich: Canterbury Press.
- Arnulf, J.K. (2012). Hva er ledelse? Oslo: Universitetsforlaget.
- *)Brunstad, P.O. (2005). «Behovet for anerkjennelse», i: Brunstad, P.O. & Evenshaug T. (red.), Å være voksen ¿ i et kulturelt, sosialt og pedagogisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 150-170.
- *)Brunstad, P.O. (2007). «Faglig klokskap ¿ mer enn kunnskap og ferdigheter». Pacem 10/2, s. 59-70.
- Sjøvold, E. (2006). Teamet. Utvikling, effektivitet og endring i grupper. Oslo: Universitetsforlaget.
Emnet inngår i PTL101 som er obligatorisk emne i bachelor i praktisk teologi og ledelse.
Tilbys også som enkeltemne.
Faglig overlapping:
- 10 stp. overlapp med PTL101 og PTL113
