Mathematics 2, module 2 5-10
Code:
4MGL5MA202Name:
Mathematics 2, module 2 5-10Teaching semester:
Spring, AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
20 Credits
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, prealgebra, algebra, kombinatorikk, tallteori og funksjonslære.
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert integrasjon og differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan tilpasse opplæring både for elever med lavt, stort og ekstraordinært læringspotensial
- kan vurdere elevenes læring i faget og bruke denne som redskap for læreprosessen og for elevers medvirkning til denne
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter, problemløsning, modellering og pedagogisk bruk av IKT
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan initiere lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet:
- To individuelle oppgaver i kursets fagstoff
- Spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, prealgebra, algebra, kombinatorikk, tallteori og funksjonslære.
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert integrasjon og differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan tilpasse opplæring både for elever med lavt, stort og ekstraordinært læringspotensial
- kan vurdere elevenes læring i faget og bruke denne som redskap for læreprosessen og for elevers medvirkning til denne
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter, problemløsning, modellering og pedagogisk bruk av IKT
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan initiere lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
Følgende læringsutbytter er knyttet til FoU-oppgaven:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøvelse
- har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en profesjonsrettet problemstilling
- kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskningslitteratur
- kan bruke kunnskapsoppsummering som forskningsmetode
- kan formidle og drøfte kunnskapsoppsummeringens funn i et profesjonsfellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Formidlingskompetanse opparbeides gjennom arbeid med fremføring av aktuell spesialkunnskap i gruppe. Mye av det sentrale lærestoffet vil være tema på dekket på forelesninger og seminarer, hvor gruppearbeid, fremføringer og plenumsdiskusjoner rundt problemløsning, bevisføring og analyse inngår.
For studenter som har matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag vil det inngå en FoU-oppgave.
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet: For alle studenter i emnet:
- To individuelle oppgaver i kursets fagstoff
- Spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven:
- Inntil tre tekstutkast etter gitte kriterier
- Deltagelse i gruppeveiledning
- Deltagelse i individuell veiledning
Studenter som ikke skriver FoU-oppgave innenfor matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk skal skrive en tilsvarende oppgave til FoU, som involverer følgende:
- Levere inn en utviklingsoppgave forankret i matematikkdidaktisk forskning etter gitte kriterier
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
Skriftlig eksamen: Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK20, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A4-side sider med notater.
FoU-oppgave: Alle.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, prealgebra, algebra, kombinatorikk, tallteori og funksjonslære.
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert integrasjon og differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan tilpasse opplæring både for elever med lavt, stort og ekstraordinært læringspotensial
- kan vurdere elevenes læring i faget og bruke denne som redskap for læreprosessen og for elevers medvirkning til denne
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter, problemløsning, modellering og pedagogisk bruk av IKT
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan initiere lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
Følgende læringsutbytter er knyttet til FoU-oppgaven:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøvelse
- har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en profesjonsrettet problemstilling
- kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskningslitteratur
- kan bruke kunnskapsoppsummering som forskningsmetode
- kan formidle og drøfte kunnskapsoppsummeringens funn i et profesjonsfellesskap
Generell kompetanse
Studenten
- har dybdeinnsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
- kan se sammenhengen mellom forskning og skolens utviklingsarbeid
- kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
Formidlingskompetanse opparbeides gjennom arbeid med fremføring av aktuell spesialkunnskap i gruppe. Mye av det sentrale lærestoffet vil være tema på dekket på forelesninger og seminarer, hvor gruppearbeid, fremføringer og plenumsdiskusjoner rundt problemløsning, bevisføring og analyse inngår.
For studenter som har matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag vil det inngå en FoU-oppgave.
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet: For alle studenter i emnet:
- To individuelle oppgaver i kursets fagstoff
- Spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven:
- Inntil tre tekstutkast etter gitte kriterier
- Deltagelse i gruppeveiledning
- Deltagelse i individuell veiledning
Studenter som ikke skriver FoU-oppgave innenfor matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk skal skrive en tilsvarende oppgave til FoU, som involverer følgende:
- Levere inn en utviklingsoppgave forankret i matematikkdidaktisk forskning etter gitte kriterier
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
Skriftlig eksamen: Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK20, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A4-side sider med notater.
FoU-oppgave: Alle.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, prealgebra, algebra, kombinatorikk, tallteori og funksjonslære.
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert integrasjon og differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 5-10-trinn innenfor eget prosjektområde, og innsikt i forskningsetiske dilemma og forskningsmetode knyttet til dette
- har oversikt over og forståing av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan tilpasse opplæring både for elever med lavt, stort og ekstraordinært læringspotensial
- kan vurdere elevenes læring i faget og bruke denne som redskap for læreprosessen og for elevers medvirkning til denne
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter, problemløsning, modellering og pedagogisk bruk av IKT
- kan bruke relevante metoder i et forsknings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskningsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forsknings- og utviklingsprosjekt og praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskningsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
De kursiverte læringsutbyttebeskrivelser er sitert fra planen for FoU-oppgaven og gjelder studenter som skal skrive FoU-oppgaven i matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk.
Formidlingskompetanse opparbeides gjennom arbeid med fremføring av aktuell spesialkunnskap i gruppe. Mye av det sentrale lærestoffet vil være tema på dekket på forelesninger og seminarer, hvor gruppearbeid, fremføringer og plenumsdiskusjoner rundt problemløsning, bevisføring og analyse inngår.
For studenter som har matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag vil det inngå en FoU-oppgave.
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet:For alle studenter i emnet:
- Tre individuelle oppgaver i kursets fagstoff
- Spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven Studenter som skal skrive profesjonsrettet FoU-oppgave skal:
- Levere utkast til problemstilling og justere denne i samarbeid med veileder
- Levere en litteraturliste (minimum 100 sider) etter gitte kriterier
- Levere tekstutkast for FoU-oppgaven etter gitte kriterier
- Levere analyse av en artikkel fra litteraturlisten etter gitte kriterier
- Delta i forskningsseminar knyttet til masterfaget
- Delta i én gruppeveiledning
- Delta i én individuell veiledning
Studenter som ikke skriver FoU-oppgave innenfor matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk skal skrive en tilsvarende oppgave til FoU, som involverer følgende:
- Levere inn en utviklingsoppgave forankret i matematikkdidaktisk forskning etter gitte kriterier
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
Skriftlig eksamen: Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK06, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A4-side sider med notater.
FoU-oppgave: Alle.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, prealgebra, algebra, kombinatorikk, tallteori og funksjonslære.
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert integrasjon og differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 5-10-trinn innenfor eget prosjektområde, og innsikt i forskningsetiske dilemma og forskningsmetode knyttet til dette
- har oversikt over og forståing av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan tilpasse opplæring både for elever med lavt, stort og ekstraordinært læringspotensial
- kan vurdere elevenes læring i faget og bruke denne som redskap for læreprosessen og for elevers medvirkning til denne
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter, problemløsning, modellering og pedagogisk bruk av IKT
- kan bruke relevante metoder i et forsknings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskningsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forsknings- og utviklingsprosjekt og praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskningsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
De kursiverte læringsutbyttebeskrivelser er sitert fra planen for FoU-oppgaven og gjelder studenter som skal skrive FoU-oppgaven i matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk.
Formidlingskompetanse opparbeides gjennom arbeid med fremføring av aktuell spesialkunnskap i gruppe. Mye av det sentrale lærestoffet vil være tema på dekket på forelesninger og seminarer, hvor gruppearbeid, fremføringer og plenumsdiskusjoner rundt problemløsning, bevisføring og analyse inngår.
For studenter som har matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag vil det inngå en FoU-oppgave.
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet:For alle studenter i emnet:
- Tre individuelle oppgaver i kursets fagstoff
- Spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven Studenter som skal skrive profesjonsrettet FoU-oppgave skal:
- Levere utkast til problemstilling og justere denne i samarbeid med veileder
- Levere en litteraturliste (minimum 100 sider) etter gitte kriterier
- Levere tekstutkast for FoU-oppgaven etter gitte kriterier
- Levere analyse av en artikkel fra litteraturlisten etter gitte kriterier
- Delta i forskningsseminar knyttet til masterfaget
- Delta i én gruppeveiledning
- Delta i én individuell veiledning
Studenter som ikke skriver FoU-oppgave innenfor matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk skal skrive en tilsvarende oppgave til FoU, som involverer følgende:
- Levere inn en utviklingsoppgave forankret i matematikkdidaktisk forskning etter gitte kriterier
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan. Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
- FoU-oppgave for studenter med matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag
Skriftlig eksamen blir vurdert etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
FoU-oppgave: Bestått/ikke bestått
Skriftlig eksamen: Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK06, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A4-side sider med notater.
FoU-oppgave: Alle.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Matematikk 202 (20 sp) er et obligatorisk påbygningsfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn for undervisningskompetanse i matematikk. Emnet bygger på Matematikk 101 og 102, 103 og Matematikk 201. Matematikk på 2-er nivå går mer i dybden på utvalgte tema både matematikkdidaktisk og matematikkfaglig, men skal også gjøre studentene bedre i stand til å selv kunne gå i dybden innenfor andre relevante tema. Innenfor matematikkdidaktikk vil fokuset være mer forskningsrettet enn i Matematikk 1.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, prealgebra, algebra, kombinatorikk, tallteori og funksjonslære.
- har god kunnskap i matematisk analyse, inkludert integrasjon og differensialligninger og enkle matematiske modeller, og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for 5-10-trinn innenfor eget prosjektområde, og innsikt i forskningsetiske dilemma og forskningsmetode knyttet til dette
- har oversikt over og forståing av aktuell og relevant forskingslitteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kan tilpasse opplæring både for elever med lavt, stort og ekstraordinært læringspotensial
- kan vurdere elevenes læring i faget og bruke denne som redskap for læreprosessen og for elevers medvirkning til denne
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter, problemløsning, modellering og pedagogisk bruk av IKT
- kan bruke relevante metoder i et forsknings- og utviklingsarbeid
- kan reflektere over vitenskapsteoretiske og forskningsetiske implikasjoner av eget prosjekt
- kan vurdere sammenhengen mellom eget forsknings- og utviklingsprosjekt og praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et FoU-arbeid
- har innsikt i sentrale faglige, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger
- kan drøfte relevante forskningsetiske problemstillinger
- kan reflektere over valg av metode og relevant vitenskapsteori i forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til masterfaget
- kan formidle et praksisrelevant faglig emne skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
De kursiverte læringsutbyttebeskrivelser er sitert fra planen for FoU-oppgaven og gjelder studenter som skal skrive FoU-oppgaven i matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk.
Formidlingskompetanse opparbeides gjennom arbeid med fremføring av aktuell spesialkunnskap i gruppe. Mye av det sentrale lærestoffet vil være tema på dekket på forelesninger og seminarer, hvor gruppearbeid, fremføringer og plenumsdiskusjoner rundt problemløsning, bevisføring og analyse inngår.
For studenter som har matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag vil det inngå en FoU-oppgave.
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet:
For alle studenter i emnet:
- Tre individuelle oppgaver i kursets fagstoff
- Spesialkunnskap innen matematisk bevisføring formidles gjennom en fremføring
Følgende arbeidskrav er knyttet til FoU-oppgaven.
Studenter som skal skrive profesjonsrettet FoU-oppgave skal:
- Levere utkast til problemstilling og justere denne i samarbeid med veileder
- Levere en litteraturliste (minimum 100 sider) etter gitte kriterier
- Levere tekstutkast for FoU-oppgaven etter gitte kriterier
- Levere analyse av en artikkel fra litteraturlisten etter gitte kriterier
- Delta i forskningsseminar knyttet til masterfaget
- Delta i én gruppeveiledning
- Delta i én individuell veiledning
Studenter som ikke skriver FoU-oppgave innenfor matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk skal skrive en tilsvarende oppgave til FoU, som involverer følgende:
- Levere inn en utviklingsoppgave forankret i matematikkdidaktisk forskning etter gitte kriterier
Obligatorisk undervisning fremgår av undervisningsplan.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og fremlegging må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
- Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
- FoU-oppgave for studenter med matematikk eller profesjonsrettet pedagogikk som masterfag
Skriftlig eksamen blir vurdert etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
FoU-oppgave: Bestått/ikke bestått
Skriftlig eksamen: Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK06, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A4-side sider med notater.
FoU-oppgave: Alle.
