Teaching knowledge in Mathematics
Code:
4MGL5MA301Name:
Teaching knowledge in MathematicsTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
15 Credits
Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikk.
Valgfritt emne for studenter som har 60 studiepoeng i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om de viktigste matematikkdidaktiske teoriene
- avansert kunnskap om modellering og problemløsning som undervisningsmetode
- inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende matematikkdidaktiske teorier som fundament og til drøfting i og refleksjon rundt egen forskning
- anvende problemløsning som metode på ulike trinn i grunnskolen
- analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkens egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt i lys av relevante matematikkdidaktiske teorier
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- Et arbeidskrav hvor studentene setter seg inn i en forskningsartikkel om undervisningskunnskap og presenterer denne for de andre studentene.
- Problemløsingsoppgaver.
- Utprøving av en metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringer etter praksisperioden spesifiseres ved oppstart av emnet.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Muntlig eksamen som teller 60 %
- En mappeeksamen hvor studenten gjennom året skal reflektere rundt løsningsprosessen og løsningen av ulike problemløsingsoppgaver og vurdere egnethet inn mot bruk på ulike trinn i grunnskolen. Mappeeksamenen teller 40 %
Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikk.
Valgfritt emne for studenter som har 60 studiepoeng i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om de viktigste matematikkdidaktiske teoriene
- avansert kunnskap om modellering og problemløsning som undervisningsmetode
- inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende matematikkdidaktiske teorier som fundament og til drøfting i og refleksjon rundt egen forskning
- anvende problemløsning som metode på ulike trinn i grunnskolen
- analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkens egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt i lys av relevante matematikkdidaktiske teorier
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- Et arbeidskrav hvor studentene setter seg inn i en forskningsartikkel om undervisningskunnskap og presenterer denne for de andre studentene.
- Problemløsingsoppgaver.
- Utprøving av en metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringer etter praksisperioden spesifiseres ved oppstart av emnet.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Muntlig eksamen som teller 60 %
- En mappeeksamen hvor studenten gjennom året skal reflektere rundt løsningsprosessen og løsningen av ulike problemløsingsoppgaver og vurdere egnethet inn mot bruk på ulike trinn i grunnskolen. Mappeeksamenen teller 40 %
Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikk.
Valgfritt emne for studenter som har 60 studiepoeng i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om de viktigste matematikkdidaktiske teoriene
- avansert kunnskap om modellering og problemløsning som undervisningsmetode
- inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende matematikkdidaktiske teorier som fundament og til drøfting i og refleksjon rundt egen forskning
- anvende problemløsning som metode på ulike trinn i grunnskolen
- analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkens egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt i lys av relevante matematikkdidaktiske teorier
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- Et arbeidskrav hvor studentene setter seg inn i en forskningsartikkel om undervisningskunnskap og presenterer denne for de andre studentene.
- Problemløsingsoppgaver.
- Utprøving av en metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringer etter praksisperioden spesifiseres ved oppstart av emnet.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Muntlig eksamen som teller 60 %
- En mappeeksamen hvor studenten gjennom året skal reflektere rundt løsningsprosessen og løsningen av ulike problemløsingsoppgaver og vurdere egnethet inn mot bruk på ulike trinn i grunnskolen. Mappeeksamenen teller 40 %
Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikk.
Valgfritt emne for studenter som har 60 studiepoeng i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om de viktigste matematikkdidaktiske teoriene
- avansert kunnskap om modellering og problemløsning som undervisningsmetode
- inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende matematikkdidaktiske teorier som fundament og til drøfting i og refleksjon rundt egen forskning
- anvende problemløsning som metode på ulike trinn i grunnskolen
- analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkens egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt i lys av relevante matematikkdidaktiske teorier
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- Et arbeidskrav hvor studentene setter seg inn i en forskningsartikkel om undervisningskunnskap og presenterer denne for de andre studentene.
- Problemløsingsoppgaver.
- Litteraturrapport knyttet til metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, for eksempel «Lesson study».
- Deltagelse i alle undervisningsaktiviteter er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Muntlig eksamen som teller 60 %
- En mappeeksamen hvor studenten gjennom året skal reflektere rundt løsningsprosessen og løsningen av ulike problemløsingsoppgaver og vurdere egnethet inn mot bruk på ulike trinn i grunnskolen. Mappeeksamenen teller 40 %
Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikk.
Valgfritt emne for studenter som har 60 studiepoeng i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om de viktigste matematikkdidaktiske teoriene
- avansert kunnskap om modellering og problemløsning som undervisningsmetode
- avansert kunnskap om kunnskapsdeling med kolleger gjennom "Lesson Study"
- inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende matematikkdidaktiske teorier som fundament og til drøfting i og refleksjon rundt egen forskning
- anvende problemløsning som metode på ulike trinn i grunnskolen
- anvende metoden "Lesson Study" blant lærerkollegaer
- analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om matematikkens egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan:
- analysere relevante problemstillinger knyttet til matematikkdidaktikk som fagområde og forskningsfelt i lys av relevante matematikkdidaktiske teorier
- analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med masterfaget som grunnlag
- bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- Et arbeidskrav hvor studentene setter seg inn i en forskningsartikkel om undervisningskunnskap og presenterer denne for de andre studentene.
- Problemløsingsoppgaver.
- Utprøving av en metode for systematisk profesjonsutvikling i løpet av praksisperioden, normalt «Lesson study». Organisering av forarbeid og formidling av erfaringer etter praksisperioden spesifiseres ved oppstart av emnet
- Deltagelse i alle undervisningsaktiviteter er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Muntlig eksamen som teller 60 %
- En mappeeksamen hvor studenten gjennom året skal reflektere rundt løsningsprosessen og løsningen av ulike problemløsingsoppgaver og vurdere egnethet inn mot bruk på ulike trinn i grunnskolen. Mappeeksamenen teller 40 %
