Science 2 5-10
Code:
4MGL5NA201Name:
Science 2 5-10Teaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2024 — 2025Teaching language:
NorwegianStudy points:
30 Credits
Opptakskravet til søkere på Naturfag 2 er generell studiekompetanse samt Naturfag 1 eller tilsvarende utdanning innen Naturfag med et omfang på minst 30 studiepoeng. For de som søker opptak til en årsenhet i Naturfag (Naturfag 1 og Naturfag 2) er opptakskravet generell studiekompetanse.
Se ellers programplan.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- Har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- Har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- Har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- Har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- Har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- Har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- Har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- Har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- Har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- Har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- Har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- Har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- Har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- Har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- Har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
- Har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- Kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- Kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- Kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- Kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kolleger
- Kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- Kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- Kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Følgende obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike naturområder: inntil tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsendringer: Feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Kropp og helse: halv dag, med skriftlig rapport
- Praktisk arbeid i Teknologi: halv dag, med produktrapport
- Praktiske øvinger i Kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: Skriftlig sammendrag og muntlig framføring
- Praksisprosjekt: Skriftlig rapport (og muntlig framføring).
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter.
Eksamen er individuell med forberedelsestid.
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Studenter i grunnskolelærerutdanningen, seg egen praksisplan.
Studenter på årsenhet, se egen studieplan.
Opptakskravet til søkere på Naturfag 2 er generell studiekompetanse samt Naturfag 1 eller tilsvarende utdanning innen Naturfag med et omfang på minst 30 studiepoeng. For de som søker opptak til en årsenhet i Naturfag (Naturfag 1 og Naturfag 2) er opptakskravet generell studiekompetanse.
Se ellers programplan.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- Har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- Har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- Har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- Har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- Har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- Har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- Har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- Har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- Har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- Har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- Har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- Har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- Har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- Har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- Har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
- Har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- Kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- Kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- Kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- Kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kolleger
- Kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- Kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- Kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Følgende obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike naturområder: inntil tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsendringer: Feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Kropp og helse: halv dag, med skriftlig rapport
- Praktisk arbeid i Teknologi: halv dag, med produktrapport
- Praktiske øvinger i Kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: Skriftlig sammendrag og muntlig framføring
- Praksisprosjekt: Skriftlig rapport (og muntlig framføring).
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter.
Eksamen er individuell med forberedelsestid.
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Studenter i grunnskolelærerutdanningen, seg egen praksisplan.
Studenter på årsenhet, se egen studieplan.
Opptakskravet til søkere på Naturfag 2 er generell studiekompetanse samt Naturfag 1 eller tilsvarende utdanning innen Naturfag med et omfang på mist 30 studiepoeng. For de som søker opptak til en årsenhet i Naturfag (Naturfag 1 og Naturfag 2) er opptakskravet generell studiekompetanse.
Se ellers programplan.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- Har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- Har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- Har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- Har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- Har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- Har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- Har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- Har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- Har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- Har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- Har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- Har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- Har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- Har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- Har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
- Har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- Kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- Kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- Kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- Kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kolleger
- Kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- Kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- Kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Følgende obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike naturområder: inntil tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsendringer: Feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Kropp og helse: halv dag, med skriftlig rapport
- Praktisk arbeid i Teknologi: halv dag, med produktrapport
- Praktiske øvinger i Kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: Skriftlig sammendrag og muntlig framføring
- Praksisprosjekt: Skriftlig rapport (og muntlig framføring).
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter.
Eksamen er individuell med forberedelsestid.
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Opptakskravet til søkere på Naturfag 2 er generell studiekompetanse samt Naturfag 1 eller tilsvarende utdanning innen Naturfag med et omfang på mist 30 studiepoeng. For de som søker opptak til en årsenhet i Naturfag (Naturfag 1 og Naturfag 2) er opptakskravet generell studiekompetanse.
Se ellers programplan.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- Har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- Har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- Har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- Har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- Har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- Har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- Har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- Har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- Har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- Har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- Har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- Har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- Har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- Har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- Har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
- Har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- Kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- Kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- Kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- Kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kolleger
- Kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- Kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- Kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Følgende obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres:
- Ekskursjon til ulike naturområder: inntil tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsendringer: Feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Kropp og helse: halv dag, med skriftlig rapport
- Praktisk arbeid i Teknologi: halv dag, med produktrapport
- Praktiske øvinger i Kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: Skriftlig sammendrag og muntlig framføring
- Praksisprosjekt: Skriftlig rapport (og muntlig framføring).
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter.
Eksamen er individuell med forberedelsestid.
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
I naturfag 2 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 2 gir dypere innføring i naturfagene og presenterer måter å arbeide på som hjelper elevene til å utvikle forståelse og motivasjon for naturfaglige emner.
Emnet har oppstart i høstsemesteret. Der blir det gjennomført ekskursjon og oppstart av et arbeidskrav som går over fire årstider. Det aller meste av undervisningen og arbeidskravene blir lagt til vårsemesteret.
Emnet tilbys som heltidsstudium og inngår i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Eksterne studenter kan følge studiet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- Har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
- Har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
- Har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
- Har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
- Har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
- Har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
- Har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
- Har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
- Har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- Har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- Har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- Har utdypende kunnskap om elektrisitet og magnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
- Har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- Har kunnskap om fornybare og ikke-fornybare energikilder inkludert atom- og kjernefysikk, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- Har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø
- Har kunnskap om teknologi og design med vekt på produkt, prosess og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- Kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- Kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- Kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
- Kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kolleger
- Kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi og design, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- Kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- Kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Følgende obligatoriske arbeidskrav må gjennomføres:
- Ekskursjon til skog- og fjellområder: tre dager, med skriftlig rapport
- Årstidsregistrering: Feltobservasjoner gjennom fire årstider, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Kropp og helse: halv dag, med skriftlig rapport
- Praktisk arbeid i Teknologi og design: halv dag, med produktrapport
- Praktiske øvinger i Kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i Fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: Skriftlig sammendrag og muntlig framføring
- Praksisprosjekt: Skriftlig rapport (og muntlig framføring).
Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
- Muntlig eksamen. Varighet: 30 minutter.
Eksamen er individuell med forberedelsestid.
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
