Theory of science and scientific method for teachers
Code:
4MGL5VIT301Name:
Theory of science and scientific method for teachersTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
15 Credits
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen
- har kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har oversikt over forskning, teori og metode som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, lese, forstå og kritisk vurdere relevant forskningslitteratur for å videreutvikle egen profesjonspraksis
- kan presentere og drøfte en problemstilling og forstå sammenhengen mellom valgt problemstilling, forskningsmetode(r) og etisk ansvar
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsmåter og forskningsetiske normer
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om forsknings- og utviklingsarbeid
- kan utøve avansert kildekritikk
Det gis innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU, der forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper blir presentert og diskutert.
Det gis generell innføring i ulike typer forskningsmetoder.
Gjennom arbeidet med prosjektplanen får studentene innsikt i hvordan forskningsplanlegging og forskningsformidling er en del av en vitenskapelig arbeidsprosess.
- Det er krav om aktiv deltakelse og frammøte som angitt i undervisningsplanen
- Innlevering av to utkast til individuell prosjektplan
- Presentasjon av egen prosjektplan og tilbakemelding på andres (obligatorisk seminar)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen
- har kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har oversikt over forskning, teori og metode som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, lese, forstå og kritisk vurdere relevant forskningslitteratur for å videreutvikle egen profesjonspraksis
- kan presentere og drøfte en problemstilling og forstå sammenhengen mellom valgt problemstilling, forskningsmetode(r) og etisk ansvar
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsmåter og forskningsetiske normer
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om forsknings- og utviklingsarbeid
- kan utøve avansert kildekritikk
Det gis innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU, der forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper blir presentert og diskutert.
Det gis generell innføring i ulike typer forskningsmetoder.
Gjennom arbeidet med prosjektplanen får studentene innsikt i hvordan forskningsplanlegging og forskningsformidling er en del av en vitenskapelig arbeidsprosess.
- Det er krav om aktiv deltakelse og frammøte som angitt i undervisningsplanen
- Innlevering av to utkast til individuell prosjektplan
- Presentasjon av egen prosjektplan og tilbakemelding på andres (obligatorisk seminar)
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevant for lærerprofesjonen
- har kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har oversikt over forskning, teori og metode som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan finne, lese, forstå og kritisk vurdere relevant forskningslitteratur for å videreutvikle egen profesjonspraksis
- kan presentere og drøfte en problemstilling og forstå sammenhengen mellom valgt problemstilling, forskningsmetode(r) og etisk ansvar
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsmåter og forskningsetiske normer
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om forsknings- og utviklingsarbeid
- kan utøve avansert kildekritikk
Det gis innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU, der forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper blir presentert og diskutert.
Det gis generell innføring i ulike typer forskningsmetoder.
Gjennom arbeidet med prosjektplanen får studentene innsikt i hvordan forskningsplanlegging og forskningsformidling er en del av en vitenskapelig arbeidsprosess.
Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning og forelesninger.
Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen begynner ved oppstart av 4.studieår, gjerne som en videreføring av arbeidet med FOU oppgaven i 3. studieår. Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent. Prosjektplanen utarbeides i henhold til NLA Høgskolens retningslinjer for prosjektbeskrivelse.
Prosjektplanen skrives individuelt .
- Det er krav om aktiv deltakelse og frammøte som angitt i undervisningsplanen.
- Innlevering av to utkast til prosjektplanen
- Presentasjon av egen prosjektplan og tilbakemelding på andres (obligatorisk seminar).
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevant for lærerprofesjonen
- har spesialisert kunnskap om vitenskapelige grunnlagsspørsmål som er relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har inngående kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har innsikt som er nødvendig for å lese forskningslitteratur med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har oversikt over forskning og teori som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenheng mellom forskningsspørsmål, valg av metode og etisk ansvar.
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om eget prosjekt og medstudenters prosjekter
- kan presentere og vurdere aktuelle relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til faglig felleskap i masterfaget
- kan finne og analysere forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap for å videreutvikle egen profesjonspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og forskningsetiske normer
- kan utarbeide en prosjektplan der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er realiserbart innenfor definerte rammer
- kan utøve avansert kildekritikk
Felles:
- innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU
- forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper
- generell innføring i ulike typer forskningsmetode herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging og forskningsformidling som del av vitenskapelig arbeidsprosess
Fagspesifikke:
- spesialisering i forskningsmetoder som er aktuelle for masterarbeidet
Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning og forelesninger.
Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen begynner ved oppstart av 4.studieår, gjerne som en videreføring av arbeidet med FOU oppgaven i 3. studieår. Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent. Prosjektplanen utarbeides i henhold til NLA Høgskolens retningslinjer for prosjektbeskrivelse.
Prosjektplanen skrives individuelt .
- Deltagelse i alle undervisningsaktiviteter er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
- Innlevering av prosjektplanen, førsteutkast, innen fastsatt frist.
- Innlevering av bearbeidet prosjektplan innen fastsatt frist.
- Presentasjon av prosjektplanen i seminargruppe og deltagelse i påfølgende fagsamtale i seminargruppa.
- Selvvalgt pensum som skal godkjennes av veileder innen fastsatt frist. Sidetall: ca. 400 sider
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevant for lærerprofesjonen
- har spesialisert kunnskap om vitenskapelige grunnlagsspørsmål som er relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har inngående kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen
- har innsikt som er nødvendig for å lese forskningslitteratur med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har oversikt over forskning og teori som er aktuell og relevant for masterarbeidet
Ferdigheter
Studenten
- kan presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenheng mellom forskningsspørsmål, valg av metode og etisk ansvar.
- kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om eget prosjekt og medstudenters prosjekter
- kan presentere og vurdere aktuelle relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til faglig felleskap i masterfaget
- kan finne og analysere forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap for å videreutvikle egen profesjonspraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsformer og forskningsetiske normer
- kan utarbeide en prosjektplan der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er realiserbart innenfor definerte rammer
- kan utøve avansert kildekritikk
Felles:
- innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU
- forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper
- generell innføring i ulike typer forskningsmetode herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging og forskningsformidling som del av vitenskapelig arbeidsprosess
Fagspesifikke:
- spesialisering i forskningsmetoder som er aktuelle for masterarbeidet
Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning og forelesninger.
Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen begynner ved oppstart av 4.studieår, gjerne som en videreføring av arbeidet med FOU oppgaven i 3. studieår. Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent. Prosjektplanen utarbeides i henhold til NLA Høgskolens retningslinjer for prosjektbeskrivelse.
Prosjektplanen skrives individuelt .
- Deltagelse i alle undervisningsaktiviteter er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse).
- Innlevering av prosjektplan, førsteutkast, innen fastsatt frist
- Innlevering av bearbeidet prosjektplan innen fastsatt frist
- Selvvalgt pensum som skal godkjennes av veileder innen fastsatt frist. Sidetall: ca. 400 sider
- Presentasjon av prosjektplanen i seminargruppe og deltakelse i påfølgende fagsamtale i seminargruppa
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
