Methodology
Code:
IKS302Name:
MethodologyTeaching semester:
AutumnLocations:
BergenYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
15 Credits
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
- Refleksjonsoppgave (ca. 1000 ord) fra ett av seminarene
- Prøve i forskningsetikk
- Gi forberedte kommentarer på to metodiske presentasjoner
- Skriftlig oppgave (ca. 3000 ord): et metodisk opplegg om et bestemt tema etter gitte retningslinjer. Teksten vil bli vurdert med hensyn til formelle kriterier for akademisk skriving.
Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen.
Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.
Emnet gjør studentene i stand til å foreta kvalifiserte og begrunnede metodevalg, og kritisk vurdere etiske problemstillinger og forskningsresultater.
Studentene tilegner seg kompetanse i kvalitativt forskningsarbeid, inkludert praktisk trening i bruk av utvalgte metoder og forskningsetikk, som forbereder dem for fremtidig forskning.
Studentene øves i metodisk vurdering og kommunikative ferdigheter. Emnet vil også styrke studentenes kulturelle sensitivitet og etiske bevissthet, også med vekt på å forstå forholdet mellom metodiske valg og utfordringene med kulturell tolkning og representasjon i interkulturelle studier.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om metoder innen interkulturelle studier, deriblant ulike kvalitative intervjuteknikker, etnografiske metoder, dokumentanalyse og arbeid med historiske kilder
- har kunnskap om ulike metoders forutsetninger og gyldighet, og deres implikasjoner for kunnskapsutvikling innen interkulturelle studier
- har inngående kunnskap om etiske og juridiske standarder for gjennomføring av kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om utfordringer knyttet til kulturell tolkning, refleksivitet og representasjon i alle ledd av forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan velge og bruke kvalitative metoder på en fruktbar måte avhengig av forskningsens formål og kritisk vurdere konsekvenser av metodiske valg for egne og andres forskning
- kan vise kultursensitivitet og reflektert bevissthet i egen forskningspraksis og på tvers av kontekster
- kan vurdere etiske og vitenskapelige problemstillinger i alle stadier av forskningsprosessen og anvende anerkjente etiske standarder i egen forskning, inkludert i akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige og etiske standarder for kvalitativ forskningspraksis innen interkulturelle studier og kan gjøre velbegrunnede metodiske og etiske valg og vurderinger
Part one, two and three
Maxwell, Joseph A.., Part one, two and three, Los Angeles, SAGE, XIII, 222 s., cop. 2012, vii-149, isbn:978-0-7619-2923-9,
NB: Must be bought or borrowed Book
Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder : om å arbeide forskningsrelatert
Gudrun Brottveit (1954-) (redaktør/forfatter/forfatter av forord), Brottveit, Gudrun; Del Busso, Lilliana, Oslo, Gyldendal akademisk, 181 s., 2018, isbn:978-82-05-51083-8, Book
Kvalitative forskningsmetoder i praksis
Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 327 sider, [2021], isbn:9788205546530, Book Chapter
Hvordan skrive en vitenskapelig tekst? og Veien fra akademisk tekst til offentlig debatt og praksis
Skilbrei, May-Len, Hvordan skrive en vitenskapelig tekst? og Veien fra akademisk tekst til offentlig debatt og praksis, Bergen, Fagbokforlaget, 253 sider, 2023, 189-223, isbn:978-82-450-4286-3, Book
Mening, materialitet, makt : en innføring i diskursanalyse
Neumann, Iver B., Bergen, Fagbokforl, 205 s., 2001, isbn:8276745628; 9788276745627, Book
Listening to people : a practical guide to interviewing, participant observation, data analysis, and writing it all up
Lareau, Annette, Chicago, IL, The University of Chicago Press, 325 sider, [2021]; © 2021, isbn:9780226806570; 9780226806433, Article
Photovoice: Picturing the health of Aboriginal women in a remote northern community
Pertice Moffitt Ardene Robinson Vollman, Canadian Journal of Nursing Research, 4, 36, 2005, 189-201, Article
Uncomfortable Knowledge: Toward a Pedagogy of Reflexivity
Benedict E. Singleton, Maris Boyd Gillette, Anders Burman & Ruy Blanes, Teaching Anthropology, 2, 11, 2022, 73-85, Article
Critical Narrative Inquiry: An Examination of a Methodological Approach
Lisbeth A. Pino Gavidia, MPH, PhD(c) 1 and Joseph Adu, MPhil, MSc, PhD(c) 1 , Regular Article International Journal of Qualitative Methods, 21, 2022, 1-5, Book
Ingenting om oss uten oss». Samskaping, avkolonialisering av kunnskap og forskningsfatigue
Gross, Lena, 2024,
View online
Article
Kjønn og urfolksmetodologi
Olsen, Torjer A., 3-20, Tidsskrift for kjønnsforskning, 2, 40, 2016-07-14, 3-20,
View online
Article
Methods for Intercultural Communication Research
Oetzel, John; Pant, Saumya; Rao, Nagesh, 2016, Article
Reflecting on reflexive thematic analysis
Virginia Braun & Victoria Clarke, Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 4, 11, Technical Report
Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora
Staksrud, Elisabeth ; Kolstad, Ivar ; Bang, Kirsten Johanne ; Bomann-Larsen, Lene ; Fretheim, Kjetil ; Granaas, Rakel Christina ; Harpviken, Kristian Berg ; Haugen, Heidi Østbø ; Jakobsen, Kjetil Ansgar ; Johnsen, Roar ; Lie, Markus Hoel ; Lile, Hadi Strømmen ; Nevøy, Anne ; Nilsen, Tove Klæboe ; Skilbrei, May-Len ; Enebakk, Vidar, De nasjonale forskningsetiske komiteene, 2021,
View online
Article
Kunstig intelligens kan ikke utføre kvalitativ analyse
Malterud, Kirsti, Tidsskrift for den Norske Lægeforening, 1, 145, 2025-01-21,
View online
Book Chapter
Forskning tett på eget liv
Elisabeth Stubberud, Anette Bringedal Houge (1981-) (redaktør), Forskning tett på eget liv, Oslo, Universitetsforlaget, 255 sider, [2024]; © 2024, 133-146, isbn:978-82-15-06855-8, Article
Building understanding: Sensitive issues and putting the researcher in the research
O'Brien, Jennifer, Anthropology matters, 1, 12, 2010-09-15,
View online
Article
Good Ethics Can Sometimes Mean Better Science: Research Ethics and the Milgram Experiments
McArthur, Dan, Dordrecht, Springer Netherlands, 69-79, Science and engineering ethics, 1, 15, 2008-08-15, 69-79,
View online
Book Chapter
Comparative Methodologies in the Analysis of Anthropological Data
Barth, F, John R Bowen, Comparative Methodologies in the Analysis of Anthropological Data, Cambridge, Cambridge University Press, IX, 266 s., 1999, 78-89, isbn:0521653010; 0521653797, Article
Considering Silences in Narrative Inquiry: An Intergenerational Story of a Sami Family
Blix, Bodil Hansen; Caine, Vera; Clandinin, D. Jean; Berendonk, Charlotte, Journal of Contemporary Ethnography, 4, 50, 2021, 580-594, Book Chapter
Discourse-centered methods
Farnell, B & L.R. Graham, Discourse-centered methods, 411-456, Book Chapter
Text analysis
Wutich, A, Ryan, G. & H.R. Bernard, Text analysis, 533-559, Article
Moving between theory and practice within an Indigenous research paradigm
Michelle Pidgeon Michelle Pidgeon,, Qualitative Research, 4, 418-436, Article
Doing research into Indigenous issues being non-Indigenous
Skille, Eivind, Qualitative Research, 2021, 1-15, Book
Kvalitative metoder : planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon
Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 253 sider, 2023, isbn:978-82-450-4286-3, Article
Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography
Marcus, George E, Palo Alto, CA 94303-0139, Annual Reviews, 95-117, Annual review of anthropology, 1, 24, 1995-10, 95-117,
View online
IKS302 Metode må være bestått for å kunne fortsette på emnet IKS350 Masteroppgave.
Arbeidskrav i IKS302 må være godkjent for å fortsette på IKS303A/B Prosjektplan.
