Pedagogical research methods and methodology
Code:
P303Name:
Pedagogical research methods and methodologyTeaching semester:
AutumnLocations:
BergenYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
15 Credits
- Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de tre fysiske 2-dagssamlingene (til sammen 6 dager). Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
- Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave: Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave/ doktorgradsavhandling eller et forskningsrapport som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forsknings metodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkelt student besvarelse: 8-10 sider, gruppebesvarelse: 12-15 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
P303 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på tre fysiske obligatoriske seminarer i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas.
De fysiske seminarene består blant annet av forelesninger, gruppe-seminarer, og individuelt oppgaver.
Nettbasert undervisning i Canvas består blant annet av digitale forelesninger, refleksjonsspørsmål knyttet til pensumlitteratur, lenker til relevant ekstern media, og chatterom der studenter kan dele tanker og spørsmål knyttet til emnets innhold.
Studenter oppfordres til å danne kollokviegrupper på eget initiativ.
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studenter kan gi tilbakemelding på emnet gjennom en anonym digital spørreundersøkelse.
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Master i pedagogikk
- Master i pedagogisk ledelse
- Master i spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
P303 omhandler pedagogisk forskningsmetode og metodologi.
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender.
Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research
Creswell, John W., Guetterman, Timothy C., Harlow, Pearson Education Limited, 709 sider, [2021]; © 2021, isbn:9781292337807; 129233780X, Book
Educational research : an unorthodox introduction
Gert Biesta (author.), London, UK, Bloomsbury Publishing Plc, 184 sider, 2020, isbn:1350097993,
kapittel 1, 2, 5 og 7
View online
Book
Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder : om å arbeide forskningsrelatert
Gudrun Brottveit (1954-) (redaktør/forfatter/forfatter av forord), Del Busso, Lilliana, Oslo, Gyldendal akademisk, 181 s., 2018, isbn:978-82-05-51083-8, Book
Kvantitativ metode : en praktisk tilnærming
Christer Thrane (forfatter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 222, 2025, isbn:9788202845377, Book Chapter
The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement
Fontana, Andrea ; Frey, James H., The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement, London, SAGE Publications Ltd, 2014, isbn:141292166X,
View online
Article
The qualitative-quantitative distinction : some comments
Thorleif Lund, 115-132, Scandinavian journal of educational research (trykt utg.), Vol. 49, no. 2 (2005), 2005, 115-132,
View online
Book Chapter
Vitskapsteori- Kva er det, og Kvifor er det viktig når vi forskar
Signe Hjelen Stige og Hanne Weie Oddli, Lennart Lorås (1979-) (redaktør/bidragsyter), Vitskapsteori- Kva er det, og Kvifor er det viktig når vi forskar, Bergen, Fagbokforlaget, 439 sider, [2024]; ©2024, 31-42, isbn:978-82-450-3486-8, Book Chapter
Kvalitet og Kvalitativ Forskning
Brynjulf Stige, Lennart Lorås (1979-) (redaktør/bidragsyter), Kvalitet og Kvalitativ Forskning, Bergen, Fagbokforlaget, 439 sider, [2024]; ©2024, 45-60, isbn:978-82-450-3486-8, Book Chapter
Forskningsetikk i kvalitativ forskning
Katrine Fangen, Lennart Lorås (1979-) (redaktør/bidragsyter), Forskningsetikk i kvalitativ forskning, Bergen, Fagbokforlaget, 439 sider, [2024]; ©2024, 63-73, isbn:978-82-450-3486-8, Document
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora
NESH, NESH, 2021,
View online
Article
Validity and validation in qualitative and quantitative research
Kleven, Thor Arnfinn, 219-233, Nordic studies in education, 3, 28, 2008-10-31, 219-233,
View online
Book Chapter
Introduction: The discipline and practice of qualitative research.
Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S., Norman K Denzin (redaktør), Introduction: The discipline and practice of qualitative research., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 1-19, isbn:9781483349800, Book Chapter
Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences.
Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G., Norman K Denzin (redaktør), Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 97-128, isbn:9781483349800, Article
Ethical issues in research with unaccompanied asylum-seeking children
Hopkins, Peter, Routledge, 37-48, Children's geographies, 1, 6, 2008-02-01, 37-48,
View online
Article
Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online
Book
Fortida er ikke hva den en gang var : en innføring i historiefaget
Kjeldstadli, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider)., 1999, isbn:9788200129240; 8200129241,
View online
Article
The Problem of Education between Ontology and Epistemology and Application of Kierkegaard Thought to the Problem
Bayraktar, Olcay ; Dombaycı, Mehmet Ali, International Association of Educators, 245-272, International journal of progressive education, 6, 16, 2020-12-07, 245-272,
View online
Book Chapter
Hermeneutics and Educational Experience
Pádraig Hogan,, Hermeneutics and Educational Experience, Singapore, Springer, 2017, 1027-1032, isbn:9789812875877,
View online
Article
Encyclopedia of curriculum studies
C. Kridel, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 641-645, Book Chapter
Focus Group
Kamberelis, G., og Dimitriadis, G., Norman K Denzin (redaktør), Focus Group, Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 545-561, isbn:9781483349800, Article
Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning – En refleksjon over vitenskapelig aktivitet i historisk pedagogikk
Kvam, Vegard, 211-221, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 92, 2008-06-17, 211-221,
View online
Article
Phenomenology in Educational Research
Saevi, Tone, Oxford University Press, 2014-01-13,
View online
Article
Encyclopedia of Curriculum Studies
Kridel, Craig, Craig Kridel, Thousand Oaks, SAGE Publications, Incorporated, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 2010, 641-645,
View online
Book Chapter
Lived Experience
Van Manen, Max, Lewis-Beck, Michael S ; Bryman, Alan ; Liao, Tim F. (Futing), Michael Lewis-Beck ; Tim Liao ; Alan Bryman, Lived Experience, Thousand Oaks, SAGE Publications, 3, 2003, 579-580, isbn:9780761923633,
View online
Book Chapter
Evidence-Based Education between Science and Democracy
Biesta, Gert J. J, Evidence-Based Education between Science and Democracy, Routledge, 36-57, 2010, 36-57, isbn:9781594517914,
View online
Article
Validity and validation in qualitative and quantitative research
Kleven, Thor Arnfinn, 219-233, Nordic studies in education, 3, 28, 2008-10-31, 219-233,
View online
Obligatorisk og sentralt emne på alle masterprogrammene i pedagogikk.
P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi må sees i sammenheng med P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
Sammen danner P302 og P303 grunnlaget for videre fordypningsemner i masteren i pedagogikk. Dersom P302 og P303 tas ulike semestre, skal P302 tas først.
- Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de fysiske 2-dagssamlingene (til sammen 4 dager). Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
- Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave: Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave/ doktorgradsavhandling eller et forskningsrapport som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forsknings metodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkelt student besvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
P303 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske obligatoriske seminarer i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas.
De fysiske seminarene består blant annet av forelesninger, gruppe-seminarer, og panel-debatter. Hvert seminar består av to 6-timers dager (09:00 - 15:30, inkl. lunsj).
Nettbasert undervisning i Canvas består blant annet av digitale forelesninger, refleksjonsspørsmål knyttet til pensumlitteratur, lenker til relevant ekstern media, og chatterom der studenter kan dele tanker og spørsmål knyttet til emnets innhold.
Studenter oppfordres til å danne kollokviegrupper på eget initiativ.
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
P303 omhandler pedagogisk forskningsmetode og metodologi.
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender.
Book
Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Global Edition
Creswell, John W, Pearson Education, 2020-02-20, isbn:9781292337807,
View online
Book Chapter
Evidence-Based Education between Science and Democracy
Biesta, Gert J. J, Evidence-Based Education between Science and Democracy, Routledge, 36-57, 2010, 36-57, isbn:9781594517914,
View online
Article
Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online
Document
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora
NESH, NESH, 2021,
View online
Book Chapter
Focus Group
Kamberelis, G., og Dimitriadis, G., Norman K Denzin (redaktør), Focus Group, Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 545-561, isbn:9781483349800,
Book Chapter
Introduction: The discipline and practice of qualitative research.
Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S., Norman K Denzin (redaktør), Introduction: The discipline and practice of qualitative research., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 1-19, isbn:9781483349800,
Book
Fortida er ikke hva den en gang var : en innføring i historiefaget
Kjeldstadli, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider)., 1999, isbn:9788200129240; 8200129241,
View online
Article
Validity and validation in qualitative and quantitative research
Kleven, Thor Arnfinn, 219-233, Nordic studies in education, 3, 28, 2008-10-31, 219-233,
View online
Article
Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning – En refleksjon over vitenskapelig aktivitet i historisk pedagogikk
Kvam, Vegard, 211-221, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 92, 2008-06-17, 211-221,
View online
Book Chapter
Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences.
Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G., Norman K Denzin (redaktør), Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 97-128, isbn:9781483349800,
Article
Phenomenology in Educational Research
Saevi, Tone, Oxford University Press, 2014-01-13,
View online
Article
Ethical issues in research with unaccompanied asylum-seeking children
Hopkins, Peter, Routledge, 37-48, Children's geographies, 1, 6, 2008-02-01, 37-48,
View online
Book Chapter
Forskningsetiske problemer i historisk forskning
Sogner, S, Andreas Føllesdal (1957-) (medarb.), Forskningsetiske problemer i historisk forskning, Oslo, Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, 68 s., nr 1, 1995, 41-48, isbn:8276820050,
View online
Book Chapter
Lived Experience
Van Manen, Max, Lewis-Beck, Michael S ; Bryman, Alan ; Liao, Tim F. (Futing), Michael Lewis-Beck ; Tim Liao ; Alan Bryman, Lived Experience, Thousand Oaks, SAGE Publications, 3, 2003, 579-580, isbn:9780761923633,
View online
Article
Encyclopedia of Curriculum Studies
Kridel, Craig, Craig Kridel, Thousand Oaks, SAGE Publications, Incorporated, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 2010, 641-645,
View online
Article
Document Analysis as a Qualitative Research Method
Bowen, Glenn A, Armidale, Emerald Group Publishing Limited, 27-40, Qualitative research journal, 2, 9, 2009-08-03, 27-40,
View online
Article
Dealing with diversity´: debating the focus of teacher education for inclusion
Guðjónsdóttir, Hafdís ; Óskarsdóttir, Edda, Abingdon, Routledge, 95-109, European journal of teacher education, 1, 43, 2020-01-01, 95-109,
View online
Article
Dealing with worldviews in religious education: Thematic analysis on the topical structure of German RE
Riegel, Ulrich ; Delling, Sarah, Routledge, 403-415, Journal of beliefs and values, 4, 40, 2019-10-02, 403-415,
View online
Article
Applying Thematic Analysis to Education: A Hybrid Approach to Interpreting Data in Practitioner Research
Xu, Wen ; Zammit, Katina, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 160940692091881-, International journal of qualitative methods, 19, 2020-04-10, 160940692091881
View online
Article
Encyclopedia of curriculum studies
C. Kridel, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 641-645,
Book
Educational research : an unorthodox introduction
Gert Biesta (author.), London, UK, Bloomsbury Publishing Plc, 2020, isbn:1350097993,
kapittel 1, 2, 5 og 7
View online
Book
Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder : om å arbeide forskningsrelatert
Gudrun Brottveit (1954-) (redaktør/forfatter/forfatter av forord), Del Busso, Lilliana, Oslo, Gyldendal akademisk, 181 s., 2018, isbn:978-82-05-51083-8,
Book Chapter
The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement
Fontana, Andrea ; Frey, James H., The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement, London, SAGE Publications Ltd, II25-II25, 4, 2014, II25-II25, isbn:141292166X,
View online
P303- Pedagogisk forskningsmetode og metodologi må sees i sammenheng med P302- Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
Sammen danner P303 og P302 grunnlaget for videre fordypningsemner i master i pedagogikk.
Godkjent / ikke godkjent
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
- Obligatorisk fremmøte: 80% fremmøte, dvs., være tilstede ved minst 18 av 24 undervisningstimer (MERK: Emnet har 2 fysiske samlinger i løpet av semesteret, der hver samling består av to 6-timers dager);
- Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave: Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave/ doktorgradsavhandling eller et forskningsrapport som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forskningsmetodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkeltstudentbesvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
P303 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske obligatoriske seminarer i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas.
De fysiske seminarene består blant annet av forelesninger, gruppe-seminarer, og panel-debatter. Hvert seminar består av to 6-timers dager (09:00 - 15:30, inkl. lunsj).
Nettbasert undervisning i Canvas består blant annet av digitale forelesninger, refleksjonsspørsmål knyttet til pensumlitteratur, lenker til relevant ekstern media, og chatterom der studenter kan dele tanker og spørsmål knyttet til emnets innhold.
Studenter oppfordres til å danne kollokviegrupper på eget initiativ.
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
P303 omhandler pedagogisk forskningsmetode og metodologi.
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender
Book
Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Global Edition
Creswell, John W, Pearson Education, 2020-02-20, isbn:9781292337807,
View online
Book Chapter
Evidence-Based Education between Science and Democracy
Biesta, Gert J. J, Evidence-Based Education between Science and Democracy, Routledge, 36-57, 2010, 36-57, isbn:9781594517914,
View online
Article
Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online
Document
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora
NESH, NESH, 2021,
View online
Book Chapter
Focus Group
Kamberelis, G., og Dimitriadis, G., Norman K Denzin (redaktør), Focus Group, Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 545-561, isbn:9781483349800,
Book Chapter
Introduction: The discipline and practice of qualitative research.
Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S., Norman K Denzin (redaktør), Introduction: The discipline and practice of qualitative research., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 1-19, isbn:9781483349800,
Book
Fortida er ikke hva den en gang var : en innføring i historiefaget
Kjeldstadli, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider)., 1999, isbn:9788200129240; 8200129241,
View online
Article
Validity and validation in qualitative and quantitative research
Kleven, Thor Arnfinn, 219-233, Nordic studies in education, 3, 28, 2008-10-31, 219-233,
View online
Article
Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning – En refleksjon over vitenskapelig aktivitet i historisk pedagogikk
Kvam, Vegard, 211-221, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 92, 2008-06-17, 211-221,
View online
Book Chapter
Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences.
Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G., Norman K Denzin (redaktør), Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 97-128, isbn:9781483349800,
Article
Phenomenology in Educational Research
Saevi, Tone, Oxford University Press, 2014-01-13,
View online
Article
Ethical issues in research with unaccompanied asylum-seeking children
Hopkins, Peter, Routledge, 37-48, Children's geographies, 1, 6, 2008-02-01, 37-48,
View online
Book Chapter
Forskningsetiske problemer i historisk forskning
Sogner, S, NESH, Forskningsetiske problemer i historisk forskning, Oslo, NESH, 41-48,
Book Chapter
Lived Experience
Van Manen, Max, Lewis-Beck, Michael S ; Bryman, Alan ; Liao, Tim F. (Futing), Michael Lewis-Beck ; Tim Liao ; Alan Bryman, Lived Experience, Thousand Oaks, SAGE Publications, 3, 2003, 579-580, isbn:9780761923633,
View online
Article
Encyclopedia of Curriculum Studies
Kridel, Craig, Craig Kridel, Thousand Oaks, SAGE Publications, Incorporated, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 2010, 641-645,
View online
Article
Document Analysis as a Qualitative Research Method
Bowen, Glenn A, Armidale, Emerald Group Publishing Limited, 27-40, Qualitative research journal, 2, 9, 2009-08-03, 27-40,
View online
Article
Dealing with diversity´: debating the focus of teacher education for inclusion
Guðjónsdóttir, Hafdís ; Óskarsdóttir, Edda, Abingdon, Routledge, 95-109, European journal of teacher education, 1, 43, 2020-01-01, 95-109,
View online
Article
Dealing with worldviews in religious education: Thematic analysis on the topical structure of German RE
Riegel, Ulrich ; Delling, Sarah, Routledge, 403-415, Journal of beliefs and values, 4, 40, 2019-10-02, 403-415,
View online
Article
Applying Thematic Analysis to Education: A Hybrid Approach to Interpreting Data in Practitioner Research
Xu, Wen ; Zammit, Katina, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 160940692091881-, International journal of qualitative methods, 19, 2020-04-10, 160940692091881
View online
Article
Encyclopedia of curriculum studies
C. Kridel, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 641-645,
Book
Educational research : an unorthodox introduction
Gert Biesta (author.), London, UK, Bloomsbury Publishing Plc, 2020, isbn:1350097993,
kapittel 1, 2, 5 og 7
View online
Book
Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder : om å arbeide forskningsrelatert
Gudrun Brottveit (1954-) (redaktør/forfatter/forfatter av forord), Del Busso, Lilliana, Oslo, Gyldendal akademisk, 181 s., 2018, isbn:978-82-05-51083-8,
P303- Pedagogisk forskningsmetode og metodologi må sees i sammenheng med P302- Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning
Sammen danner P303 og P302 grunnlaget for videre fordypningsemner i master i pedagogikk.
Godkjent / ikke godkjent
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på kurs i «Kvalitative og kvantitative metoder i pedagogisk forskning: metoder, anvendelse, begrunnelse, kritikk». Fire seminardager spredt utover semesteret, hvor det forventes at studentene deltar aktivt i samarbeid med lærerne. Seminaret inkluderer gruppearbeid og skriftlig produkt til plenumsamtale.
- Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave: Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forskningsmetodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkeltstudentbesvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Undervisningen organiseres som forelesninger og seminarer. Det legges opp til at studentene danner kollokviegrupper
Interesserte studenter på P303 har også tilgang til de åpne metodekursene på P3Pro
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
Masterstudiet i pedagogikk gir studentene mulighet for å lære og erfare hva det innebærer å drive pedagogisk forskning og få et grunnlag for selv å forske. De ulike emnene i hele masterstudiet bør ses i sammenheng.
P302 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1, har fokus på pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og formulerer utfordringer for studenten til å drøfte hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn for pedagogisk forskning og hva som bør være hensikten med pedagogisk forskning. Studiet føres videre gjennom studiet av emnet P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2, der fokus er på vitenskapsteori (metodologi) og forskningsmetoder. I P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forsking 2, drøftes videre grunnlaget for pedagogisk forskning, hvilke holdninger som bør prege pedagogiske forskere, hvordan vi bør forske (metode i vid forstand) og hvilke spesielle metoder som kan være egnet
Vi har som mål at undervisningen på masternivå i pedagogisk tenkning, praksis og forskning har
-rom for refleksjon og diskusjon mellom studenter og lærere
-fokus på pedagogisk praksis og konkret anvendelse av kunnskap og innsikt
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender
Book
Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, Global Edition
Creswell, John W, Pearson Education, 2020-02-20, isbn:9781292337807,
View online
Book
Systematikk og innlevelse : en innføring i kvalitative metoder
Thagaard, Tove, Bergen, Fagbokforl, 222 s., 2018, isbn:978-82-450-2398-5,
Book Chapter
Evidence-Based Education between Science and Democracy
Biesta, Gert J. J, Evidence-Based Education between Science and Democracy, Routledge, 36-57, 2010, 36-57, isbn:9781594517914,
View online
Article
Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online
Document
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora
NESH, NESH, 2021,
View online
Book Chapter
Focus Group
Kamberelis, G., og Dimitriadis, G., Norman K Denzin (redaktør), Focus Group, Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 545-561, isbn:9781483349800,
Book Chapter
Introduction: The discipline and practice of qualitative research.
Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S., Norman K Denzin (redaktør), Introduction: The discipline and practice of qualitative research., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 1-19, isbn:9781483349800,
Book
Fortida er ikke hva den en gang var : en innføring i historiefaget
Kjeldstadli, Knut, Oslo, Universitetsforlaget, Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider)., 1999, isbn:9788200129240; 8200129241,
View online
Article
Validity and validation in qualitative and quantitative research
Kleven, Thor Arnfinn, 219-233, Nordic studies in education, 3, 28, 2008-10-31, 219-233,
View online
Article
Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning – En refleksjon over vitenskapelig aktivitet i historisk pedagogikk
Kvam, Vegard, 211-221, Norsk pedagogisk tidskrift, 3, 92, 2008-06-17, 211-221,
View online
Book Chapter
Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences.
Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G., Norman K Denzin (redaktør), Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences., Los Angeles, Calif., Sage, XX, 968 s., cop. 2018, 97-128, isbn:9781483349800,
Book Chapter
Choosing a method for analysis
Metsämuuronen, J, Metsämuuronen, J, Choosing a method for analysis, 18-26, isbn:9789386042965,
Article
Phenomenology in Educational Research
Saevi, Tone, Oxford University Press, 2014-01-13,
View online
Article
Ethical issues in research with unaccompanied asylum-seeking children
Hopkins, Peter, Routledge, 37-48, Children's geographies, 1, 6, 2008-02-01, 37-48,
View online
Book Chapter
Forskningsetiske problemer i historisk forskning
Sogner, S, NESH, Forskningsetiske problemer i historisk forskning, Oslo, NESH, 41-48,
Book Chapter
Lived Experience
Van Manen, Max, Lewis-Beck, Michael S ; Bryman, Alan ; Liao, Tim F. (Futing), Michael Lewis-Beck ; Tim Liao ; Alan Bryman, Lived Experience, Thousand Oaks, SAGE Publications, 3, 2003, 579-580, isbn:9780761923633,
View online
Article
Encyclopedia of Curriculum Studies
Kridel, Craig, Craig Kridel, Thousand Oaks, SAGE Publications, Incorporated, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 2010, 641-645,
View online
Article
Document Analysis as a Qualitative Research Method
Bowen, Glenn A, Armidale, Emerald Group Publishing Limited, 27-40, Qualitative research journal, 2, 9, 2009-08-03, 27-40,
View online
Article
Dealing with diversity´: debating the focus of teacher education for inclusion
Guðjónsdóttir, Hafdís ; Óskarsdóttir, Edda, Abingdon, Routledge, 95-109, European journal of teacher education, 1, 43, 2020-01-01, 95-109,
View online
Article
Dealing with worldviews in religious education: Thematic analysis on the topical structure of German RE
Riegel, Ulrich ; Delling, Sarah, Routledge, 403-415, Journal of beliefs and values, 4, 40, 2019-10-02, 403-415,
View online
Article
Applying Thematic Analysis to Education: A Hybrid Approach to Interpreting Data in Practitioner Research
Xu, Wen ; Zammit, Katina, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 160940692091881-, International journal of qualitative methods, 19, 2020-04-10, 160940692091881
View online
Article
Encyclopedia of curriculum studies
C. Kridel, Clandinin, D. J. Curriculum Inquiry, 154, 641-645,
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på kurs i «Kvalitative og kvantitative metoder i pedagogisk forskning: metoder, anvendelse, begrunnelse, kritikk». Seminar fordelt over fire dager, der det forventes at studentene deltar aktivt i samarbeid med lærerne. Seminaret inkluderer gruppearbeid og skriftlig produkt til plenumsamtale.
- Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave: Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forskningsmetodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkeltstudentbesvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Undervisningen organiseres som forelesninger og seminarer. Det legges opp til at studentene danner kollokviegrupper
Interesserte studenter på P303 har også tilgang til de åpne metodekursene på P3Pro
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
Masterstudiet i pedagogikk gir studentene mulighet for å lære og erfare hva det innebærer å drive pedagogisk forskning og få et grunnlag for selv å forske. De ulike emnene i hele masterstudiet bør ses i sammenheng.
P302 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1, har fokus på pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og formulerer utfordringer for studenten til å drøfte hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn for pedagogisk forskning og hva som bør være hensikten med pedagogisk forskning. Studiet føres videre gjennom studiet av emnet P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2, der fokus er på vitenskapsteori (metodologi) og forskningsmetoder. I P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forsking 2, drøftes videre grunnlaget for pedagogisk forskning, hvilke holdninger som bør prege pedagogiske forskere, hvordan vi bør forske (metode i vid forstand) og hvilke spesielle metoder som kan være egnet
Vi har som mål at undervisningen på masternivå i pedagogisk tenkning, praksis og forskning har
-rom for refleksjon og diskusjon mellom studenter og lærere
-fokus på pedagogisk praksis og konkret anvendelse av kunnskap og innsikt
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender
Med forbehold om endringer.
NB! Litteratur merket med * foreligger som elektronisk kompendium tilgjengelig i it¿s learning. Noen tekster kan lastes ned fra Internett. Referanse er gitt i litteraturlista. Databasane EBSCO og Idunn kan en komme inn på via NLA sine datamaskiner og via its learning i «Bibliotekressurser»
Litteraturlistene er todelte, først hele bøker og bøker med relativt store utdrag, så artikler og andre kilder
Creswell, J. W. (2013 el. 2014). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. utg., internasjonal). Harlow, England: Pearson. Utvalg: Kap 1, s. 16-42, kap. 2, s. 72-93, kap. 4, s. 125-156, kap. 5, s. 168-192, kap. 6., s. 194-224, kap. 10, s. 320-355, kap. 11, s. 363-386, kap. 12, s. 401-434, kap. 17, s. 608-627. (250 sider)
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen Fagbokforlaget. Utvalg: Kap. 1-5 og 10. (124 sider)
*Biesta, G. J. J. (2010). Evidence-based education between science and democracy. I: G. J. J. Biesta, Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy (s. 28-49). Boulder, Colorado: Paradigm Publishers. (22 sider)
Bøyum, S. (2013). Evidensbasert undervisning ¿ eit filosofisk forsvar. Nytt Norsk Tidsskrift, 30(01), 69-77. (9 sider) Søk: Idunn
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (2016). Oslo: NESH. pdf. (35 sider online) Hentet fra https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
*Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 1-19). London: Sage. (20 sider)
*Kamberelis, G., og Dimitriadis, G. (2011) Focus groups. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4.utg., s. 545-561). London: Sage. (17 sider)
Kjeldstadli, K. (1999). Fortida er ikke hva den en gang var: En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg: Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider). Også som E-bok. Søk: Oria (bare on-line).
Kleven, T. A. (2008). Validity and validation in qualitative and quantitative research. Nordisk Pedagogik, 28 (3), 219-233. (14 sider). Søk: Idunn.
Kvam, V. (2008). Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 92(3), 211-221. (11 sider). Søk: Idunn.
*Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 97-128). London: Sage. (33 sider)
Lund, T. (2005). The qualitative-quantitative distinction: Some comments. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2), 115-132. (18 sider). Søk: EBSCO.
* Metsämuuronen, J. (2016). Choosing a method for analysis. I: J. Metsämuuronen, Essentials of research methods in human sciences (bd. 3, kap. 1 avsnitt 2.4, s. 18-26). New Delhi, India: Sage Publications India, Pvt., Ltd. (9 sider)
*Nygård, R. (1994). Forskningskvalitet: Langt mer enn et spørsmål om metode. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 78(4), 260-269. (10 sider)
Roness, D., og Smith, K. (2009). Postgraduate Certificate in Education (PGCE) and student motivation. European Journal of Teacher Education, 32(2), s. 111-115, DO10.1080/02619760902778982. Tilgang via itslearning i sammenheng med undervisningen. (6 sider)
*Saevi, T. (2014). Phenomenology in educational research. I: L. Meyer (red.), Oxford bibliographies in education. New York: Oxford University Press. (28 sider)
*Skoglund, R. I. (1998). Barn som aktive informanter. Et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter. Barn, 16(3-4), 78-97. (19 sider)
*Sogner, S. (1995). Forskningsetiske problemer i historisk forskning. I: Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Seks innlegg om forskningsetikk i samfunnsvitenskap og humaniora (s. 41-48). Oslo: NESH. (8 sider)
Tiller, P. O. (1984). Verdiorienteringer og fremtidsdrømmer hos tre grupper av norske skolebarn. I: D. Gjestland, W. Martinussen og M. Vaa (red.), Tid for samfunnsforskning: Artikler fra Tidsskrift for samfunnsforskning gjennom 25 år (s. 93-108). Oslo: Universitetsforlaget. Søk Oria (bare online). (16 sider)
*Ulvik, M. (2016). Aksjonsforskning - en oversikt. I: M. Ulvik, H. Riese & D. Roness (red.). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Bergen: Fagbokforlaget, (s. 17-33), (16 sider).
*van Manen, M. (2003). Lived experience. I: M. S. Lewis-Beck, A. Bryman og T. F. Liao (red.), The Sage encyclopedia of social science research methods (bd. 2, s. 579-580). Oregon, OH: Sage Publications. (2 sider)
van Manen, M., og Adams, C. A. (2010). Phenomenological research. I: C. Kridel (red.), Encyclopedia of curriculum studies (s. 641-645). Thousand Oaks, CA: SAGE (4 sider). Søk i EBSCOhost i eBook Collection.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på kurs i «Kvalitative og kvantitative metoder i pedagogisk forskning: metoder, anvendelse, begrunnelse, kritikk». Seminar over to dager (til sammen 10 timer) der det forventes at studentene deltar aktivt i samarbeid med lærerne. Seminaret inkluderer gruppearbeid og skriftlig produkt til plenumsamtale.
- Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave: Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forskningsmetodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkeltstudentbesvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Undervisningen organiseres som forelesninger og seminarer. Det legges opp til at studentene danner kollokviegrupper
Interesserte studenter på P303 har også tilgang til de åpne metodekursene på P3Pro
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
Masterstudiet i pedagogikk gir studentene mulighet for å lære og erfare hva det innebærer å drive pedagogisk forskning og få et grunnlag for selv å forske. De ulike emnene i hele masterstudiet bør ses i sammenheng.
P302 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1, har fokus på pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og formulerer utfordringer for studenten til å drøfte hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn for pedagogisk forskning og hva som bør være hensikten med pedagogisk forskning. Studiet føres videre gjennom studiet av emnet P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2, der fokus er på vitenskapsteori (metodologi) og forskningsmetoder. I P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forsking 2, drøftes videre grunnlaget for pedagogisk forskning, hvilke holdninger som bør prege pedagogiske forskere, hvordan vi bør forske (metode i vid forstand) og hvilke spesielle metoder som kan være egnet
Vi har som mål at undervisningen på masternivå i pedagogisk tenkning, praksis og forskning har
-rom for refleksjon og diskusjon mellom studenter og lærere
-fokus på pedagogisk praksis og konkret anvendelse av kunnskap og innsikt
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.
Formålet for studiet omfatter den personlige tilegnelsen av kunnskaper og moralske holdninger som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Læringsutbytte, i mer konkret forstand, er ment å beskrive det studentene forventes å ha tilegnet seg av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved slutten av studiet. Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender
Med forbehold om endringer.
NB! Litteratur merket med * foreligger som elektronisk kompendium tilgjengelig i it¿s learning. Noen tekster kan lastes ned fra Internett. Referanse er gitt i litteraturlista. Databasane EBSCO og Idunn kan en komme inn på via NLA sine datamaskiner og via its learning i «Bibliotekressurser»
Litteraturlistene er todelte, først hele bøker og bøker med relativt store utdrag, så artikler og andre kilder
Creswell, J. W. (2013 el. 2014). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. utg., internasjonal). Harlow, England: Pearson. Utvalg: Kap 1, s. 16-42, kap. 2, s. 72-93, kap. 4, s. 125-156, kap. 5, s. 168-192, kap. 6., s. 194-224, kap. 10, s. 320-355, kap. 11, s. 363-386, kap. 12, s. 401-434, kap. 17, s. 608-627. (250 sider)
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen Fagbokforlaget. Utvalg: Kap. 1-5 og 10. (124 sider)
*Biesta, G. J. J. (2010). Evidence-based education between science and democracy. I: G. J. J. Biesta, Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy (s. 28-49). Boulder, Colorado: Paradigm Publishers. (22 sider)
Bøyum, S. (2013). Evidensbasert undervisning ¿ eit filosofisk forsvar. Nytt Norsk Tidsskrift, 30(01), 69-77. (9 sider) Søk: Idunn
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (2016). Oslo: NESH. pdf. (35 sider online) Hentet fra https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
*Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 1-19). London: Sage. (20 sider)
*Kamberelis, G., og Dimitriadis, G. (2011) Focus groups. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4.utg., s. 545-561). London: Sage. (17 sider)
Kjeldstadli, K. (1999). Fortida er ikke hva den en gang var: En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg: Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider). Også som E-bok. Søk: Oria (bare on-line).
Kleven, T. A. (2008). Validity and validation in qualitative and quantitative research. Nordisk Pedagogik, 28 (3), 219-233. (14 sider). Søk: Idunn.
Kvam, V. (2008). Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 92(3), 211-221. (11 sider). Søk: Idunn.
*Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 97-128). London: Sage. (33 sider)
Lund, T. (2005). The qualitative-quantitative distinction: Some comments. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2), 115-132. (18 sider). Søk: EBSCO.
* Metsämuuronen, J. (2016). Choosing a method for analysis. I: J. Metsämuuronen, Essentials of research methods in human sciences (bd. 3, kap. 1 avsnitt 2.4, s. 18-26). New Delhi, India: Sage Publications India, Pvt., Ltd. (9 sider)
*Nygård, R. (1994). Forskningskvalitet: Langt mer enn et spørsmål om metode. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 78(4), 260-269. (10 sider)
Roness, D., og Smith, K. (2009). Postgraduate Certificate in Education (PGCE) and student motivation. European Journal of Teacher Education, 32(2), s. 111-115, DO10.1080/02619760902778982. Tilgang via itslearning i sammenheng med undervisningen. (6 sider)
*Saevi, T. (2014). Phenomenology in educational research. I: L. Meyer (red.), Oxford bibliographies in education. New York: Oxford University Press. (28 sider)
*Skoglund, R. I. (1998). Barn som aktive informanter. Et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter. Barn, 16(3-4), 78-97. (19 sider)
*Sogner, S. (1995). Forskningsetiske problemer i historisk forskning. I: Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Seks innlegg om forskningsetikk i samfunnsvitenskap og humaniora (s. 41-48). Oslo: NESH. (8 sider)
Tiller, P. O. (1984). Verdiorienteringer og fremtidsdrømmer hos tre grupper av norske skolebarn. I: D. Gjestland, W. Martinussen og M. Vaa (red.), Tid for samfunnsforskning: Artikler fra Tidsskrift for samfunnsforskning gjennom 25 år (s. 93-108). Oslo: Universitetsforlaget. Søk Oria (bare online). (16 sider)
*Ulvik, M. (2016). Aksjonsforskning - en oversikt. I: M. Ulvik, H. Riese & D. Roness (red.). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Bergen: Fagbokforlaget, (s. 17-33), (16 sider).
*van Manen, M. (2003). Lived experience. I: M. S. Lewis-Beck, A. Bryman og T. F. Liao (red.), The Sage encyclopedia of social science research methods (bd. 2, s. 579-580). Oregon, OH: Sage Publications. (2 sider)
van Manen, M., og Adams, C. A. (2010). Phenomenological research. I: C. Kridel (red.), Encyclopedia of curriculum studies (s. 641-645). Thousand Oaks, CA: SAGE (4 sider). Søk i EBSCOhost i eBook Collection.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Arbeidskrav: Tilstedeværelse på kurs i «Kvalitative og kvantitative metoder i pedagogisk forskning: metoder, anvendelse, begrunnelse, kritikk».
Seminar over to dager (til sammen 10 timer) der det forventes at studentene deltar aktivt i samarbeid med lærerne. Seminaret inkluderer gruppearbeid og skriftlig produkt til plenumsamtale. - Arbeidskrav: Tolkning og analyse av masteroppgave:
Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forskningsmetodiske spørsmål.
Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkeltstudentbesvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider. Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Undervisningen organiseres som forelesninger og seminarer. Det legges opp til at studentene danner kollokviegrupper
Interesserte studenter på P303 har også tilgang til de åpne metodekursene på P3Pro
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
Masterstudiet i pedagogikk gir studentene mulighet for å lære og erfare hva det innebærer å drive pedagogisk forskning og få et grunnlag for selv å forske. De ulike emnene i hele masterstudiet bør ses i sammenheng.
P302 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1, har fokus på pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og formulerer utfordringer for studenten til å drøfte hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn for pedagogisk forskning og hva som bør være hensikten med pedagogisk forskning. Studiet føres videre gjennom studiet av emnet P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2, der fokus er på vitenskapsteori (metodologi) og forskningsmetoder. I P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forsking 2, drøftes videre grunnlaget for pedagogisk forskning, hvilke holdninger som bør prege pedagogiske forskere, hvordan vi bør forske (metode i vid forstand) og hvilke spesielle metoder som kan være egnet
Vi har som mål at undervisningen på masternivå i pedagogisk tenkning, praksis og forskning har
-rom for refleksjon og diskusjon mellom studenter og lærere
-fokus på pedagogisk praksis og konkret anvendelse av kunnskap og innsikt
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
- forståelse av grunnleggende metodologiske begreper innenfor kvalitativ og kvantitativ forskning i pedagogisk forskning
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender
NB! Litteratur merket med * foreligger som elektronisk kompendium tilgjengelig i it¿s learning. Noen tekster kan lastes ned fra Internett. Referanse er gitt i litteraturlista. Databasane EBSCO og Idunn kan en komme inn på via NLA sine datamaskiner og via its learning i «Bibliotekressurser»
Litteraturlistene er todelte, først hele bøker og bøker med relativt store utdrag, så artikler og andre kilder
Creswell, J. W. (2013 el. 2014). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. utg., internasjonal). Harlow, England: Pearson. Utvalg: Kap 1, s. 16-42, kap. 2, s. 72-93, kap. 4, s. 125-156, kap. 5, s. 168-192, kap. 6., s. 194-224, kap. 10, s. 320-355, kap. 11, s. 363-386, kap. 12, s. 401-434, kap. 17, s. 608-627. (250 sider)
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen Fagbokforlaget. Utvalg: Kap. 1-5 og 10. (124 sider)
*Biesta, G. J. J. (2010). Evidence-based education between science and democracy. I: G. J. J. Biesta, Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy (s. 28-49). Boulder, Colorado: Paradigm Publishers. (22 sider)
Bøyum, S. (2013). Evidensbasert undervisning ¿ eit filosofisk forsvar. Nytt Norsk Tidsskrift, 30(01), 69-77. (9 sider) Søk: Idunn
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (2016). Oslo: NESH. pdf. (35 sider online) Hentet fra https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
*Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 1-19). London: Sage. (20 sider)
*Kamberelis, G., og Dimitriadis, G. (2011) Focus groups. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4.utg., s. 545-561). London: Sage. (17 sider)
Kjeldstadli, K. (1999). Fortida er ikke hva den en gang var: En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg: Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider). Også som E-bok. Søk: Oria (bare on-line).
Kleven, T. A. (2008). Validity and validation in qualitative and quantitative research. Nordisk Pedagogik, 28 (3), 219-233. (14 sider). Søk: Idunn.
Kvam, V. (2008). Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 92(3), 211-221. (11 sider). Søk: Idunn.
*Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 97-128). London: Sage. (33 sider)
Lund, T. (2005). The qualitative-quantitative distinction: Some comments. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2), 115-132. (18 sider). Søk: EBSCO.
* Metsämuuronen, J. (2016). Choosing a method for analysis. I: J. Metsämuuronen, Essentials of research methods in human sciences (bd. 3, kap. 1 avsnitt 2.4, s. 18-26). New Delhi, India: Sage Publications India, Pvt., Ltd. (9 sider)
*Nygård, R. (1994). Forskningskvalitet: Langt mer enn et spørsmål om metode. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 78(4), 260-269. (10 sider)
Roness, D., og Smith, K. (2009). Postgraduate Certificate in Education (PGCE) and student motivation. European Journal of Teacher Education, 32(2), s. 111-115, DO10.1080/02619760902778982. Tilgang via itslearning i sammenheng med undervisningen. (6 sider)
*Saevi, T. (2014). Phenomenology in educational research. I: L. Meyer (red.), Oxford bibliographies in education. New York: Oxford University Press. (28 sider)
*Skoglund, R. I. (1998). Barn som aktive informanter. Et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter. Barn, 16(3-4), 78-97. (19 sider)
*Sogner, S. (1995). Forskningsetiske problemer i historisk forskning. I: Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Seks innlegg om forskningsetikk i samfunnsvitenskap og humaniora (s. 41-48). Oslo: NESH. (8 sider)
Tiller, P. O. (1984). Verdiorienteringer og fremtidsdrømmer hos tre grupper av norske skolebarn. I: D. Gjestland, W. Martinussen og M. Vaa (red.), Tid for samfunnsforskning: Artikler fra Tidsskrift for samfunnsforskning gjennom 25 år (s. 93-108). Oslo: Universitetsforlaget. Søk Oria (bare online). (16 sider)
*Ulvik, M. (2016). Aksjonsforskning – en oversikt. I: M. Ulvik, H. Riese & D. Roness (red.). Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet. Bergen: Fagbokforlaget, (s. 17-33), (16 sider).
*van Manen, M. (2003). Lived experience. I: M. S. Lewis-Beck, A. Bryman og T. F. Liao (red.), The Sage encyclopedia of social science research methods (bd. 2, s. 579-580). Oregon, OH: Sage Publications. (2 sider)
van Manen, M., og Adams, C. A. (2010). Phenomenological research. I: C. Kridel (red.), Encyclopedia of curriculum studies (s. 641-645). Thousand Oaks, CA: SAGE (4 sider). Søk i EBSCOhost i eBook Collection.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Grunnleggende kjennskap til forskningsmetode med statistikk. Studenter som mangler dette, bør følge undervisning i P270 Metode i forskning og utviklingsarbeid, som undervises i høstsemesteret
Tolkning og analyse av masteroppgave:
Studenten, eller en gruppe på to til fire studenter, velger en masteroppgave som leses og vurderes med utgangspunkt i oppgitte forskningsmetodiske spørsmål. Valg av masteroppgave skal godkjennes av lærer før arbeidet begynner. Arbeidet leveres til en fastsatt frist. Omfang på enkeltstudentbesvarelse: 10-15 sider, gruppebesvarelse: 15-20 sider.
Oppgaven må være vurdert til godkjent før eksamen kan gjennomføres.
Undervisningen organiseres som forelesninger og seminarer. Det legges opp til at studentene danner kollokviegrupper
Det blir et seminar over to ganger (til sammen 10 timer) der det forventes at studentene deltar aktivt i samarbeid med lærerne. Seminaret inkluderer gruppearbeid og skriftlig produkt til plenumsamtale
Tittel på seminaret: Kvalitative og kvantitative metoder i pedagogisk forskning: metoder, anvendelse, begrunnelse, kritikk
Interesserte studenter på P303 har også tilgang til de åpne metodekursene på P3Pro
Opptak på et av disse masterprogrammene ved NLA Høgskolen:
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
- Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse
- Mastergrad pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk
P303 kan tas samtidig med P302 eller etter fullført og bestått eksamen i P302
Masterstudiet i pedagogikk gir studentene mulighet for å lære og erfare hva det innebærer å drive pedagogisk forskning og få et grunnlag for selv å forske. De ulike emnene i hele masterstudiet bør ses i sammenheng.
P302 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1, har fokus på pedagogisk filosofi, vitenskapsteori og formulerer utfordringer for studenten til å drøfte hvilke forutsetninger som bør ligge til grunn for pedagogisk forskning og hva som bør være hensikten med pedagogisk forskning. Studiet føres videre gjennom studiet av emnet P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2, der fokus er på vitenskapsteori (metodologi) og forskningsmetoder. I P303 Pedagogikkens grunnlagsproblemer og pedagogisk forsking 2, drøftes videre grunnlaget for pedagogisk forskning, hvilke holdninger som bør prege pedagogiske forskere, hvordan vi bør forske (metode i vid forstand) og hvilke spesielle metoder som kan være egnet
Vi har som mål at undervisningen på masternivå i pedagogisk tenkning, praksis og forskning har
-rom for refleksjon og diskusjon mellom studenter og lærere
-fokus på pedagogisk praksis og konkret anvendelse av kunnskap og innsikt
Emnet har dette innholdet:
- generell innføring i ulike typer av samfunnsvitenskapelig/ humanvitenskapelig/ historisk metode, herunder både kvantitativ og kvalitativ metode
- forskningsplanlegging, forskningsmønstre og vanlige metoder
- forskningskvalitet, validitet og reliabilitet, generalisering
- forskningsetikk
Kunnskap
Studenten
- Har avansert kunnskap om teoretisk og empirisk tilnærming til tolkning og nytolkning av historiske og nåtidige pedagogisk spørsmål
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å lese pedagogisk forskning med forståelse og kritisk vurderende holdning
- har kunnskap og innsikt til å kunne velge og bruke metoder som kan være aktuelle i arbeidet med masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan foreta begrunnede valg av forskningsmetode med basis i erfaringer og teoretisk kunnskap og innsikt
- har inngående metodiske basisferdigheter relevante i arbeid med masteroppgaven og andre FoU-prosjekter i pedagogikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan foreta etiske og hensiktsmessige metodiske valg i masteroppgaven og andre pedagogiske FoU prosjekter
- kan anvende avansert innsikt i pedagogikkens grunnlagsproblemer ved drøfting av pedagogisk forskning
- er kritisk og selvkritisk, åpen og reflektert i møte med forskningsmetodiske spørsmål og anvendelse av metoder i generelle forskningsanliggender
NB! Litteratur merket med * foreligger som elektronisk kompendium tilgjengelig i it¿s learning. Noen tekster kan lastes ned fra Internett. Referanse er gitt i litteraturlista. Databasane EBSCO og Idunn kan en komme inn på via NLA sine datamaskiner og via it¿s learning i «Bibliotekressurser»
Litteraturlistene er todelte, først hele bøker og bøker med relativt store utdrag, så artikler og andre kilder
Creswell, J. W. (2013 el. 2014). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4. utg., internasjonal). Harlow, England: Pearson. Utvalg: Kap 1, s. 16-42, kap. 2, s. 72-93, kap. 4, s. 125-156, kap. 5, s. 158-192, kap. 6., s. 194-224, kap. 10, s. 320-355, kap. 11, s. 363-386, kap. 12, s. 401-434, kap. 17, s. 608-627. (250 sider)
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitativ metode. Bergen Fagbokforlaget. Utvalg: Kap. 1¿5 og 10. (124 sider)
*Biesta, G. J. J. (2010). Evidence-based education between science and democracy. I: G. J. J. Biesta, Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy (s. 28¿49). Boulder, Colorado: Paradigm Publishers. (22 sider)
Bøyum, S. (2013). Evidensbasert undervisning ¿ eit filosofisk forsvar. Nytt Norsk Tidsskrift, 30(01), 69¿77. (9 sider) Søk: Idunn
Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (2016). Oslo: NESH. pdf. (35 sider online) Hentet fra https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/Samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/
*Denzin, N. K., og Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 1¿19). London: Sage. (20 sider)
*Kamberelis, G., og Dimitriadis, G. (2011) Focus groups. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4.utg., s. 545¿561). London: Sage. (17 sider)
Kjeldstadli, K. (1999). Fortida er ikke hva den en gang var: En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. Utvalg: Kap. 2, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 17 og 21 (123 sider). Også som E-bok. Søk: Oria (bare on-line).
Kvam, V. (2008). Tolkning, rasjonalitet og sannhet i pedagogisk-historisk forskning. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 92(3), 211¿221. (11 sider). Søk: Idunn.
*Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., og Guba, E. G. (2011). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences. I: N. K. Denzin og Y. S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research (4. utg., s. 97¿128). London: Sage. (33 sider)
Lund, T. (2005). The qualitative-quantitative distinction: Some comments. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2), 115¿132. (18 sider). Søk: EBSCO.
* Metsämuuronen, J. (2016). Choosing a method for analysis. I: J. Metsämuuronen, Essentials of research methods in human sciences (bd. 3, kap. 1 avsnitt 2.4, s. 18-26). New Delhi, India: Sage Publications India, Pvt., Ltd. (9 sider)
*Metsämuuronen, J. (2016b). Principles of hypothesis testing, og Principles of significance testing. I: J. Metsämuuronen, Essentials of research methods in human sciences (bd. 1, kap. 38 og 39, s. 412-441). New Delhi, India: Sage Publications India, Pvt., Ltd. (30 sider)
*Nygård, R. (1994). Forskningskvalitet: Langt mer enn et spørsmål om metode. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 78(4), 260¿269. (10 sider)
Roness, D., og Smith, K. (2009). Postgraduate Certificate in Education (PGCE) and student motivation. European Journal of Teacher Education, 32(2), s. 111-115, DO10.1080/02619760902778982. Tilgang via itslearning i sammenheng med undervisningen. (6 sider)
*Saevi, T. (2014). Phenomenology in educational research. I: L. Meyer (red.), Oxford bibliographies in education. New York: Oxford University Press. (28 sider)
*Skoglund, R. I. (1998). Barn som aktive informanter. Et forsøk på å belyse sentrale ledd i kravet om frivillig informert samtykke knyttet til barn som aktive informanter. Barn, 16(3-4), 78¿97. (19 sider)
*Sogner, S. (1995). Forskningsetiske problemer i historisk forskning. I: Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora, Seks innlegg om forskningsetikk i samfunnsvitenskap og humaniora (s. 41-48). Oslo: NESH. (8 sider)
Tiller, P. O. (1984). Verdiorienteringer og fremtidsdrømmer hos tre grupper av norske skolebarn. I: D. Gjestland, W. Martinussen og M. Vaa (red.), Tid for samfunnsforskning: Artikler fra Tidsskrift for samfunnsforskning gjennom 25 år (s. 93-108). Oslo: Universitetsforlaget. Søk Oria (bare online). (16 sider)
*van Manen, M. (2003). Lived experience. I: M. S. Lewis-Beck, A. Bryman og T. F. Liao (red.), The Sage encyclopedia of social science research methods (bd. 2, s. 579¿580). Oregon, OH: Sage Publications. (2 sider)
van Manen, M., og Adams, C. A. (2010). Phenomenological research. I: C. Kridel (red.), Encyclopedia of curriculum studies (s. 641¿645). Thousand Oaks, CA: SAGE (4 sider). Søk i EBSCOhost i eBook Collection.
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
