Methodology
Code:
4MUS510Name:
MethodologyTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
10 Credits
Utøverkunnskap, Per Dahl 2019, Cappelen Damm Akademisk.
Perspectives on Artistic Research in Music, Burke, R (2018), Lexington Books
- Minimum 80% fremmøte på obligatorisk undervisning.
- Studenten skal holde en presentasjon over et valgt tema, med henvisning til forskning, for studentgruppen på en av de fire samlingene
Forelesninger, egenstudier, kollokvier og øvelser.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det første semestret. Det forventes at hver student gjennomgår en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier og aktiviteter knyttet til de ulike temaene.
Forelesninger gjennomføres i bolker der den totale underisningsmengde er 16 undervisningstimer.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om det utøvende musikkområdets kunstfaglige teori og metoder
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor kunstneriske utvikling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape og formidle musikk på et høyt nivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende utøverkunnskap i refleksjon rundt egen rolle som musiker i sin kulturelle kontekst
- kan anvende musikkvitenskapelig terminologi inn i sitt arbeid som musikkutøver, -tolker/ skaper og -formidler
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, metoder, analyser og konklusjoner innenfor musikk og musikkbransje, både med spesialister og til allmenheten
Utøverkunnskap, Per Dahl 2019, Cappelen Damm Akademisk.
Perspectives on Artistic Research in Music, Burke, R (2018), Lexington Books
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Studenten skal holde en presentasjon over et valgt tema, med henvisning til forskning, for studentgruppen på en av de fire samlingene
Forelesninger, egenstudier, kollokvier og øvelser.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det første semestret. Det forventes at hver student gjennomgår en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier og aktiviteter knyttet til de ulike temaene.
Forelesninger gjennomføres i bolker der den totale underisningsmengde er 16 undervisningstimer.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om det utøvende musikkområdets kunstfaglige teori og metoder
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor kunstneriske utvikling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape og formidle musikk på et høyt nivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende utøverkunnskap i refleksjon rundt egen rolle som musiker i sin kulturelle kontekst
- kan anvende musikkvitenskapelig terminologi inn i sitt arbeid som musikkutøver, -tolker/ skaper og -formidler
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, metoder, analyser og konklusjoner innenfor musikk og musikkbransje, både med spesialister og til allmenheten
Utøverkunnskap, Per Dahl 2019, Cappelen Damm Akademisk.
Perspectives on Artistic Research in Music, Burke, R (2018), Lexington Books
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Studenten skal holde en presentasjon over et valgt tema, med henvisning til forskning, for studentgruppen på en av de fire samlingene
Forelesninger, egenstudier, kollokvier og øvelser.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det første semestret. Det forventes at hver student gjennomgår en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier og aktiviteter knyttet til de ulike temaene.
Forelesninger gjennomføres i bolker der den totale underisningsmengde er 16 undervisningstimer.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om det utøvende musikkområdets kunstfaglige teori og metoder
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor kunstneriske utvikling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape og formidle musikk på et høyt nivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende utøverkunnskap i refleksjon rundt egen rolle som musiker i sin kulturelle kontekst
- kan anvende musikkvitenskapelig terminologi inn i sitt arbeid som musikkutøver, -tolker/ skaper og -formidler
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, metoder, analyser og konklusjoner innenfor musikk og musikkbransje, både med spesialister og til allmenheten
Utøverkunnskap, Per Dahl 2019, Cappelen Damm Akademisk.
Perspectives on Artistic Research in Music, Burke, R (2018), Lexington Books
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
- Studenten skal holde en presentasjon over et valgt tema, med henvisning til forskning, for studentgruppen på en av de fire samlingene
Forelesninger, egenstudier, kollokvier og øvelser.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det første semestret. Det forventes at hver student gjennomgår en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier og aktiviteter knyttet til de ulike temaene.
Forelesninger gjennomføres i bolker der den totale underisningsmengde er 16 undervisningstimer.
Møteplassen arrangeres 2 ganger i løpet av semestret. Masterstudentene møter sentrale aktører fra musikk- og kulturlivet der de øver på å formidle og kommunisere med hverandre om faglige problemstillinger.
Avsluttende vurdering består av følgende to deler:
a) En skriftlig hjemmeeksamen over fire dager på 2000 ord (+/-10 %).
b) Et refleksjonsnotat på 2500 ord +/- 10% hvor egen musikerrolle settes i perspektiv og diskuteres i lys av erfaringene og kunnskapen studenten har tilegnet seg gjennom emnet. Leveres sammen med hjemmeeksamen.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om det utøvende musikkområdets kunstfaglige teori og metoder
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor kunstneriske utvikling
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den rytmiske musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan bruke relevante metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor musikkfeltet
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det å tilegne seg, tolke/skape og formidle musikk på et høyt nivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor musikk
- kan anvende utøverkunnskap i refleksjon rundt egen rolle som musiker i sin kulturelle kontekst
- kan anvende musikkvitenskapelig terminologi inn i sitt arbeid som musikkutøver, -tolker/ skaper og -formidler
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, metoder, analyser og konklusjoner innenfor musikk og musikkbransje, både med spesialister og til allmenheten
