Aesthetics
Code:
4MUS520Name:
AestheticsTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
10 Credits
Aesthetics and Music, Andy Hamilton 2007, Bloomsbury Publishing PLC
Mot til å skape, Rollo May 1975, norsk utgave 1994, Aventura.
- Minimum 80% fremmøte på obligatorisk undervisning.
- Praktisk gruppeoppgave der en gruppe (gruppestørrelse 4 til 8 personer) går sammen om å demonstrere stilistiske trekk fra en av epokene gjennomgått i undervisningen ved presentasjon av coverlåter fra epoken og egenskrevet musikk der en bevisst bruker estetiske virkemidler fra en gitt epoke.
Arbeidsformer som benyttes er forelesninger om estetikk, praktiske øvelser, gruppearbeid med veiledning, presentasjoner og refleksjon rundt egne og andres estetiske valg.
I tillegg til tradisjonelle forelesninger i estetikk, vil de andre undervisningsformene bli brukt i foraet Kreative rom. Der møter studentene andre kunstarter og relaterte fagfelt. Gjennom praktiske øvelser, samarbeidsprosesser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler skal studenten utvikle sin kreativitet, sitt perspektiv og mot til å skape.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det andre semestret. Det forventes at hver student tilegner seg en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier, presentasjoner og aktiviteter rundt temaet.
Forelesninger gjennomføres som dobbelttimer på hver semestersamling, totalt 8 forelesnings timer.
Kreative rom organiseres som halvdagssamlinger på 3 til 4 undervisningstimer hver, der studentene arbeider med praktiske øvelser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- har inngående kunnskap om hva som fremmer kreative prosesser og om kunstens betydning i et samfunns- og dannelsesperspektiv
- innenfor musikk kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget kunstnerskap
- kan analysere estetiske virkemiddel brukt av et utvalg viktige utøvere, deres spillestil, tolkninger, historiske betydning og ikke minst posisjon i et oppføringspraktisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere og forholde seg kritisk til estetikk benyttet i ulike sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie.
- kan anvende oppnådd estetisk kunnskap til å strukturere og formulere faglige resonnementer som kan få betydning i eget kunstnerskap
- kan demonstrere estetikk tilhørende utvalgte sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie, ved hjelp av eget instrument.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor det å utøve og skape musikk
- kan kommunisere estetiske spørsmål innenfor kunstneriske utviklingsarbeid, både med spesialister og til allmenheten.
- har utviklet kreativ kompetanse gjennom kunstnerisk arbeid, selvstendig og sammen med andre
Aesthetics and Music, Andy Hamilton 2007, Bloomsbury Publishing PLC
Mot til å skape, Rollo May 1975, norsk utgave 1994, Aventura.
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80%.
- Praktisk gruppeoppgave der en gruppe (gruppestørrelse 4 til 8 personer) går sammen om å demonstrere stilistiske trekk fra en av epokene gjennomgått i undervisningen ved presentasjon av coverlåter fra epoken og egenskrevet musikk der en bevisst bruker estetiske virkemidler fra en gitt epoke.
Arbeidsformer som benyttes er forelesninger om estetikk, praktiske øvelser, gruppearbeid med veiledning, presentasjoner og refleksjon rundt egne og andres estetiske valg.
I tillegg til tradisjonelle forelesninger i estetikk, vil de andre undervisningsformene bli brukt i foraet Kreative rom. Der møter studentene andre kunstarter og relaterte fagfelt. Gjennom praktiske øvelser, samarbeidsprosesser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler skal studenten utvikle sin kreativitet, sitt perspektiv og mot til å skape.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det andre semestret. Det forventes at hver student tilegner seg en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier, presentasjoner og aktiviteter rundt temaet.
Forelesninger gjennomføres som dobbelttimer på hver semestersamling, totalt 8 forelesnings timer.
Kreative rom organiseres som halvdagssamlinger på 3 til 4 undervisningstimer hver, der studentene arbeider med praktiske øvelser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler.
Studenten skriver et refleksjonsnotat på 2500 ord (+/- 10 %).
Studenten tar for seg estetiske valg i eget kunstnerskap og diskuterer de i lys av erfaringer og kunnskap studenten har tilegnet seg gjennom emnet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- har inngående kunnskap om hva som fremmer kreative prosesser og om kunstens betydning i et samfunns- og dannelsesperspektiv
- innenfor musikk kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget kunstnerskap
- kan analysere estetiske virkemiddel brukt av et utvalg viktige utøvere, deres spillestil, tolkninger, historiske betydning og ikke minst posisjon i et oppføringspraktisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere og forholde seg kritisk til estetikk benyttet i ulike sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie.
- kan anvende oppnådd estetisk kunnskap til å strukturere og formulere faglige resonnementer som kan få betydning i eget kunstnerskap
- kan demonstrere estetikk tilhørende utvalgte sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie, ved hjelp av eget instrument.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor det å utøve og skape musikk
- kan kommunisere estetiske spørsmål innenfor kunstneriske utviklingsarbeid, både med spesialister og til allmenheten.
- har utviklet kreativ kompetanse gjennom kunstnerisk arbeid, selvstendig og sammen med andre
Book
Estetisk teori : en antologi
Edmund Burke (1729-1797), Oslo, Universitetsforl, 561 s., cop. 2008, isbn:9788215010748,
Newspaper Article
Det tapte paradiset
Karl Ove Knausgård,
Newspaper Article
Naturen
Karl Ove Knausgård,
Article
Kunsten å la være
Varkøy, Sletthjel, Wulff,
View online
Document
Nobelføredrag
Jon Fosse,
View online
Article
Kunstverkets nødvendighet
Øivind Varkøy, 2020,
View online
Aesthetics and Music, Andy Hamilton 2007, Bloomsbury Publishing PLC
Mot til å skape, Rollo May 1975, norsk utgave 1994, Aventura.
- Fremmøte på obligatorisk undervisning: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen
- Obligatorisk deltagelse på 3 Kreative rom samlinger i løpet av emnet.
- Praktisk gruppeoppgave der en gruppe (gruppestørrelse5 til 8 personer) går sammen om å demonstrere stilistiske trekk fra en av epokene gjennomgått i undervisningen ved presentasjon av coverlåter fra epoken og egenskrevet musikk der en bevisst bruker estetiske virkemidler fra en gitt epoke.
Arbeidsformer som benyttes er forelesninger om estetikk, praktiske øvelser, gruppearbeid med veiledning, presentasjoner og refleksjon rundt egne og andres estetiske valg.
I tillegg til tradisjonelle forelesninger i estetikk, vil de andre undervisningsformene bli brukt i foraet Kreative rom. Der møter studentene andre kunstarter og relaterte fagfelt. Gjennom praktiske øvelser, samarbeidsprosesser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler skal studenten utvikle sin kreativitet, sitt perspektiv og mot til å skape.
Organisering
Undervisningen i emnet gjennomføres fordelt på de 4 semestersamlingene det andre semestret. Det forventes at hver student tilegner seg en del av litteraturen som egenstudier som forberedelse til semestersamlinger. Der møtes de til felles forelesninger, kollokvier, presentasjoner og aktiviteter rundt temaet.
Forelesninger gjennomføres som dobbelttimer på hver semestersamling, totalt 8 forelesnings timer.
Kreative rom organiseres som halvdagssamlinger på 3 til 4 undervisningstimer hver, der studentene arbeider med praktiske øvelser, kreativt prosessarbeid og refleksjonssamtaler.
Studenten skriver et refleksjonsnotat på 2500 ord (+/- 10 %).
Studenten tar for seg estetiske valg i eget kunstnerskap og diskuterer de i lys av erfaringer og kunnskap studenten har tilegnet seg gjennom emnet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten...
- har inngående kunnskap om hva som fremmer kreative prosesser og om kunstens betydning i et samfunns- og dannelsesperspektiv
- innenfor musikk kan anvende kunnskap på nye områder innenfor eget kunstnerskap
- kan analysere estetiske virkemiddel brukt av et utvalg viktige utøvere, deres spillestil, tolkninger, historiske betydning og ikke minst posisjon i et oppføringspraktisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere og forholde seg kritisk til estetikk benyttet i ulike sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie.
- kan anvende oppnådd estetisk kunnskap til å strukturere og formulere faglige resonnementer som kan få betydning i eget kunstnerskap
- kan demonstrere estetikk tilhørende utvalgte sjangere og/eller tidsepoker i den rytmiske musikkens historie, ved hjelp av eget instrument.
Generell kompetanse
Studenten...
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor det å utøve og skape musikk
- kan kommunisere estetiske spørsmål innenfor kunstneriske utviklingsarbeid, både med spesialister og til allmenheten.
- har utviklet kreativ kompetanse gjennom kunstnerisk arbeid, selvstendig og sammen med andre
Book
Estetisk teori : en antologi
Edmund Burke (1729-1797), Oslo, Universitetsforl, 561 s., cop. 2008, isbn:9788215010748,
