Gifted Education 1
Code:
VUPEDTIL801Name:
Gifted Education 1Teaching semester:
AutumnLocations:
BergenYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
5 Credits
Godkjent lærerutdanning for skole eller barnehage, eller annen relevant bachelorgrad innen pedagogikk, helse- og sosialfag eller lignende.
Det er en fordel at søker kan bygge på erfaringer som ansatt i skole eller barnehage, eller i annen samenheng jobber med barn som kan ha ekstra stort læringspotensial.
Emnet vil gi studenter kunnskap om skolepolitiske dokumenter, hvordan disse kan tolkes og anvendes i skole og barnehage for barn med stort læringspotensial. Studiet presenterer teorier og modeller for identifisering, og fokuserer på interaksjon og undervisningsmetoder som hemmer under-prestering. Studiet passer for lærere og ledere i skole og barnehage, men kan også for ansatte i PPT/Barnevern/Helsestasjoner og andre som er interesserte i en grunnforståelse for læring og utvikling for barn med stort læringspotensial.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner styringsdokumenter som gjelder for skole og barnehage
- kjenner begrepet barn med stort læringspotensial og kan relatere det til relevant forskningslitteratur
- kjenner ulike teorier og modeller for identifisering av barn med stort læringspotensial
- kjenner til ulike metoder for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
Ferdigheter
Studenten
- kan illustrere hvordan samhandling med barn med stort læringspotensial kan gjøres
- kan legge til rette for støtte, læring og utvikling som motvirker underprestasjoner
- kan kritisk analysere interaksjon med barn med stort læringspotensial med støtte i relevant teori
- kan skape undervisningsressurser som er tilpasset for barn og elever med stort læringspotensial etter gjeldende styringsdokumenter
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk reflektere over og vurdere problemstillinger som er relevant for tilpasset opplæring for barn med stort læringspotensial
- kan analysere en kontekst og vise til gjeldende lovverk som bakgrunn for pedagogisk tilrettelegging
- Lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter for skole og barnehage
- Begreper, definisjoner, modeller og teorier knyttet pedagogisk tilrettelegging for barn med stort læringspotensial
- Identifisering og vurdering av barn med stort læringspotensial
- Barn med stort læringspotensial og underprestering
- Sosioemosjonell utvikling hos barn med stort læringspotensial
Studiet har tre obligatoriske samlingsdager med fysisk fremmøte. På samlingene er det lagt opp til forelesninger samt studentaktive arbeidsformer som seminar, gruppearbeid, digitale ressurser, casestudier, selvstudium, veiledning og muntlige presentasjoner. Det legges også opp til selvstudium og arbeid med oppgaver utenom samlingsdagene.
150 timer
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Frammøte på obligatorisk undervisning, min. 80%.
- Individuell skriftlig innlevering, 1500 ord +/- 10%.
- Muntlig gruppepresentasjon av arbeid med case, ca. 45 minutter.
Ved ikke godkjent skriftlig arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon.
Godkjent / ikke godkjent
Muntlig gruppepresentasjon av utlevert case og en fagsamtale der de analyserer, vurderer og begrunner pedagogisk tilrettelegging med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene. Omfang ca. 45 minutter. Individuell vurdering.
Bestått / Ikke bestått
Alle
Norsk eller skandinaviske språk.
Emnet må være bestått for å ta VUPEDTIL802 Pedagogisk tilrettelegging for barn med stort læringspotensial 2 (10 studiepoeng).
Nei
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen
