Choral Conducting III
Code:
4KOR300Name:
Choral Conducting IIITeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
5 Credits
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før en kan gå opp til eksamen:
Korledelse:
- Minst 80% fremmøte.
Korprosjekt:
- Minst 80% fremmøte.
Forberedelsesdag til eksamen:
- Fremmøtekrav: Studenten skal delta på forberedelsesdag for eksamen.
- Praktisk eksamen, minikonsert, varighet 20 minutter pr kandidat.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om korlederens rolle fra ulike perspektiver
- kjenner et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede vokale ensembler med og uten akkompagnement
- behersker direksjonsteknikk
- behersker innstuderingsmetodikk
- behersker grunnleggende stemmebruk og kan formidle dette
- kan variert oppvarmingsmetodikk
- kan arbeide stilriktig med klang, intonasjon, rytme, tekst, frasering, dynamikk, homogenitet og artikulasjon knyttet til valgt sjanger
- behersker et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet identitet og rolle som korleder
- kan innordne seg musikalsk og sosialt i et kor
- har innsikt i relevante faglige og yrkesmessige problemstillinger knyttet til det å være korleder
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før en kan gå opp til eksamen:
Korledelse:
- Minst 80% fremmøte.
Korprosjekt:
- Minst 80% fremmøte.
Forberedelsesdag til eksamen:
- Fremmøtekrav: Studenten skal delta på forberedelsesdag for eksamen.
- Praktisk eksamen, minikonsert, varighet 20 minutter pr kandidat.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om korlederens rolle fra ulike perspektiver
- kjenner et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede vokale ensembler med og uten akkompagnement
- behersker direksjonsteknikk
- behersker innstuderingsmetodikk
- behersker grunnleggende stemmebruk og kan formidle dette
- kan variert oppvarmingsmetodikk
- kan arbeide stilriktig med klang, intonasjon, rytme, tekst, frasering, dynamikk, homogenitet og artikulasjon knyttet til valgt sjanger
- behersker et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet identitet og rolle som korleder
- kan innordne seg musikalsk og sosialt i et kor
- har innsikt i relevante faglige og yrkesmessige problemstillinger knyttet til det å være korleder
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før en kan gå opp til eksamen:
Korledelse:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Korprosjekt:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Forberedelsesdag til eksamen:
- Fremmøtekrav: Studenten skal delta på forberedelsesdag for eksamen.
- Praktisk eksamen, minikonsert, varighet 20 minutter pr kandidat.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om korlederens rolle fra ulike perspektiver
- kjenner et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede vokale ensembler med og uten akkompagnement
- behersker direksjonsteknikk
- behersker innstuderingsmetodikk
- kan variert oppvarmingsmetodikk
- kan arbeide stilriktig med klang, intonasjon, rytme, tekst, frasering, dynamikk, homogenitet og artikulasjon knyttet til valgt sjanger
- behersker et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet identitet og rolle som korleder
- kan innordne seg musikalsk og sosialt i et kor
- har innsikt i relevante faglige og yrkesmessige problemstillinger knyttet til det å være korleder
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før en kan gå opp til eksamen:
Korledelse:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Korprosjekt:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Forberedelsesdag til eksamen:
- Fremmøtekrav: Studenten skal delta på forberedelsesdag for eksamen.
- Praktisk eksamen, minikonsert, varighet 20 minutter pr kandidat.
Opptak til ett av studieprogrammene:
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om korlederens rolle fra ulike perspektiver
- kjenner et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede vokale ensembler med og uten akkompagnement
- behersker direksjonsteknikk
- behersker innstuderingsmetodikk
- kan variert oppvarmingsmetodikk
- kan arbeide stilriktig med klang, intonasjon, rytme, tekst, frasering, dynamikk, homogenitet og artikulasjon knyttet til valgt sjanger
- behersker et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet identitet og rolle som korleder
- kan innordne seg musikalsk og sosialt i et kor
- har innsikt i relevante faglige og yrkesmessige problemstillinger knyttet til det å være korleder
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før en kan gå opp til eksamen:
Korledelse:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Korprosjekt:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
Forberedelsesdag til eksamen:
- Fremmøtekrav: Studenten skal delta på forberedelsesdag for eksamen.
- Praktisk eksamen, minikonsert, varighet 20 minutter pr kandidat.
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om korlederens rolle fra ulike perspektiver
- kjenner et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Ferdigheter
Studenten:
- kan lede vokale ensembler med og uten akkompagnement
- behersker direksjonsteknikk
- behersker innstuderingsmetodikk
- kan variert oppvarmingsmetodikk
- kan arbeide stilriktig med klang, intonasjon, rytme, tekst, frasering, dynamikk, homogenitet og artikulasjon knyttet til valgt sjanger
- behersker et bredt repertoar fra valgt sjangerretning
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet identitet og rolle som korleder
- kan innordne seg musikalsk og sosialt i et kor
- har innsikt i relevante faglige og yrkesmessige problemstillinger knyttet til det å være korleder
Emnet inngår som valemne ii:
- bachelor i utøvende musikk
- bachelor i musikk, menighet og ledelse
