Microeconomics
Code:
ØKAD223Name:
MicroeconomicsTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
10 Credits
- En obligatorisk innlevering som krever at studentene løser 2 til 5 oppgaver i mikroøkonomi
- All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Konsumentenes tilpasning: budsjettbetingelsen og konsumentens preferanseordning, virkning av pris- og inntektsendringer, etterspørselsfunksjoner og elastisiteter
- Bedrifters tilpasning: produksjonsteori, optimal bruk av innsatsfaktorer, kostnadsteori, profittmotivet
- Markedsteori: fullkommen konkurranse, monopol, oligopol, spillteori
- Generell likevektsteori
- Velferdsteori
- Markedssvikt
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til hvordan nyttemaksimering kan anvendes til å drive etterspørselen etter varer og tjenester
- har kunnskap om hvordan bedriftens ønske om maksimal profitt kan anvendes til å drive tilbud av varer og tjenester i en markedsøkonomi
- forstår forskjellen på ulike markedsformer som perfekt konkurranse, monopol og oligopol
- har kunnskap om hvordan priser og produksjonsvolum bestemmes under ulike markedsforhold
- forstår hva som menes med effektivitet i økonomisk forstand, og foreta enkle vurderinger av hvorvidt en markedsøkonomi er effektiv i økonomisk forstand
- kan gi en elementær fremstilling av hva som menes med generell likevekt
- forstår årsaker til markedssvikt, forstår hvordan markedssvikt påvirker sosiale mål som bærekraft, og hva myndighetene kan gjøre for å korrigere markedssvikt
- kan forklare hvordan ulike markedsinngrep påvirker den økonomiske effektiviteten
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå og anvende elementære økonomiske resonnementer
- kan forstå og analysere enkle mikroøkonomiske problemstillinger verbalt og grafisk
- kan presentere enkle samfunnsøkonomiske fagstoff og problemstillinger ved å skrive på en forståelig og kortfattet måte
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for hvilke økonomiske motiver de ulike aktørene i en markedsøkonomi har, og hvordan de foretar økonomiske optimale beslutninger
- kan tilegne seg økonomiske problemstillinger på en analytisk og systematisk måte
Emnet overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM108 Grunnleggende mikroøkonomi 1.
Emnet overlapper 5 studiepoeng med IML223 Innføring i samfunnsøkonomi og bærekraft.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- To obligatoriske innleveringer som krever at studentene løser 2 til 5 oppgaver i mikroøkonomi
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk i samme semester.
- Konsumentenes tilpasning: budsjettbetingelsen og konsumentens preferanseordning, virkning av pris- og inntektsendringer, etterspørselsfunksjoner og elastisiteter
- Bedrifters tilpasning: produksjonsteori, optimal bruk av innsatsfaktorer, kostnadsteori, profittmotivet
- Markedsteori: fullkommen konkurranse, monopol, oligopol, spillteori
- Generell likevektsteori
- Velferdsteori
- Markedssvikt
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til hvordan nyttemaksimering kan anvendes til å drive etterspørselen etter varer og tjenester
- har kunnskap om hvordan bedriftens ønske om maksimal profitt kan anvendes til å drive tilbud av varer og tjenester i en markedsøkonomi
- forstår forskjellen på ulike markedsformer som perfekt konkurranse, monopol og oligopol
- har kunnskap om hvordan priser og produksjonsvolum bestemmes under ulike markedsforhold
- forstår hva som menes med effektivitet i økonomisk forstand, og foreta enkle vurderinger av hvorvidt en markedsøkonomi er effektiv i økonomisk forstand
- kan gi en elementær fremstilling av hva som menes med generell likevekt
- forstår årsaker til markedssvikt, forstår hvordan markedssvikt påvirker sosiale mål som bærekraft, og hva myndighetene kan gjøre for å korrigere markedssvikt
- kan forklare hvordan ulike markedsinngrep påvirker den økonomiske effektiviteten
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå og anvende elementære økonomiske resonnementer
- kan forstå og analysere enkle mikroøkonomiske problemstillinger verbalt og grafisk
- kan presentere enkle samfunnsøkonomiske fagstoff og problemstillinger ved å skrive på en forståelig og kortfattet måte
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse for hvilke økonomiske motiver de ulike aktørene i en markedsøkonomi har, og hvordan de foretar økonomiske optimale beslutninger
- kan tilegne seg økonomiske problemstillinger på en analytisk og systematisk måte
Book
Innføring i mikroøkonomi : for økonomisk-administrative studier
Andreassen, Viggo, Bredesen, Ivar; Thøgersen, Joachim, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, [202, isbn:9788202640521,
Emnet overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM108 Grunnleggende mikroøkonomi 1.
Emnet overlapper 5 studiepoeng med IML223 Innføring i samfunnsøkonomi og bærekraft.
