Introduction to marketing, ethics and sustainability
Code:
HSM222Name:
Introduction to marketing, ethics and sustainabilityTeaching semester:
AutumnLocations:
OsloYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
10 Credits
- To mentorsamtaler og to mentorlogger
- Individuell multiple-choice kunnskapstest (bestått/ikke-bestått).
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Plenumsundervisning
- Frivillige multiple-choice-tester gjøres tilgjengelig for å teste eget kunnskapsnivå
- Gruppearbeid
- Veiledning av gruppearbeidet
- Kursoppgave i en reell markedsførings-utfordring i en norsk bedrift. Utvikles gradvis gjennom semesteret og forsvares til muntlig gruppeeksamen
Muntlig gruppebasert prosjekteksamen.
Gruppebasert prosjektoppgave (4-5 studenter pr gruppe) som presenteres på muntlig gruppe-eksamen. Felles gruppebasert høring etter presentasjonen. Alle medlemmer i samme gruppe gis samme karakter.
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Konsumenters og organisasjoners kjøpsatferd
- Markedssegmentering og målgruppevalg
- Merkeposisjonering
- Betydningen av bærekraft og hvordan bærekraft kan integreres i merkeposisjoneringen
- Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
- Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
- Bedriftskulturens betydning
- Merkevareledelse og omdømmebygging
- Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
- Markedsplanlegging
- Inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
- Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
- Sentrale momenter i internasjonal markedsføring
- Deltakelse i mentorordningen
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
- har grunnleggende kunnskap om strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- har kunnskap om hvordan bærekraft kan integreres i merkevaren
- har grunnleggende kunnskap om bærekrafts-kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor
- evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
- velge ut, hente inn og gjøre enkle analyser av markedsdata
- planlegge kampanjer som kombinerer bruk av online og offline kanaler
- posisjonere en merkevare
- integrere bærekraft i merkeposisjoneringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og forsvare markedsføringsfaglige presentasjoner muntlig
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger og kan planlegge prosjekter i tråd med etiske og juridiske krav
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen markedsføring og derved bidra til utvikling av god praksis
Prosjekteksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt, iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.
- To mentorsamtaler og to mentorlogger
- Individuell multiple-choice kunnskapstest (bestått/ikke-bestått).
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
- Plenumsundervisning
- Frivillige multiple-choice-tester gjøres tilgjengelig for å teste eget kunnskapsnivå
- Gruppearbeid
- Veiledning av gruppearbeidet
- Kursoppgave i en reell markedsførings-utfordring i en norsk bedrift. Utvikles gradvis gjennom semesteret og forsvares til muntlig gruppeeksamen
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Konsumenters og organisasjoners kjøpsatferd
- Markedssegmentering og målgruppevalg
- Merkeposisjonering
- Betydningen av bærekraft og hvordan bærekraft kan integreres i merkeposisjoneringen
- Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
- Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
- Bedriftskulturens betydning
- Merkevareledelse og omdømmebygging
- Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
- Markedsplanlegging
- Inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
- Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
- Sentrale momenter i internasjonal markedsføring
- Deltakelse i mentorordningen
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
- har grunnleggende kunnskap om strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- har kunnskap om hvordan bærekraft kan integreres i merkevaren
- har grunnleggende kunnskap om bærekrafts-kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor
- evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
- velge ut, hente inn og gjøre enkle analyser av markedsdata
- planlegge kampanjer som kombinerer bruk av online og offline kanaler
- posisjonere en merkevare
- integrere bærekraft i merkeposisjoneringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og forsvare markedsføringsfaglige presentasjoner muntlig
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger og kan planlegge prosjekter i tråd med etiske og juridiske krav
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen markedsføring og derved bidra til utvikling av god praksis
Book
Markedsføring : verdibasert forventningsledelse
Magne Supphellen (1968-) (redaktør), Bergen, Fagbokforlaget, 541 sider, 2023, isbn:9788245026559,
Prosjekteksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt, iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.
