Studentmiljø_Oslo_DSC3651

Pedagogisk ledelse

Utdanningssektoren er i rask endring, med nye teknologier, økt mangfold og høyere krav til ledelse. Det krever ledere som kan tenke strategisk, handle verdibasert og skape utvikling i komplekse omgivelser. Master i pedagogisk ledelse ved NLA Høgskolen gir deg innsikt, verktøy og trygghet til å lede mennesker og prosesser, og til å styrke kvaliteten der pedagogisk kompetanse er avgjørende.

Master 2 years (120 Credits)

Bergen

Part-time, Full-time

Studieavgift per semester kr. 4.200,- + avgift til studentsamskipnaden. (Fra høsten 2026 blir studieavgiften kr. 4.300,- per semester.)

Admission requirements

The application deadline 1. September has expired. New admissions are coming

Om utdanningen

Masterprogrammet i Pedagogisk ledelse kombinerer teoretisk fordypning med en praktisk tilnærming. Utdanningen er verdibasert og samtidig bygger på en praksisnærhet som vektlegger kritisk refleksjon, strategisk tenkning og samhandlings- og samarbeidsprosesser som inngår i det å lede en organisasjon.

Studiet er samlingsbasert og tilrettelagt for fleksible læringsformer, med fysiske samlinger, digitale moduler og kollokviegrupper. Gjennom hele studiet vil du få mulighet til å diskutere og anvende ledelsesteorier, etiske og pedagogiske prinsipper i reelle case-studier og prosjekter, samt belyse praksis ved egen arbeidsplass gjennom teori.

NLA tilbyr også mastergrader i pedagogikk og spesialpedagogikk.

Studentmiljø_Oslo_DSC3245

Hva lærer du?

Masterstudiet fokuserer på pedagogisk ledelse i møte med aktuelle samfunnsutfordringer som:

  • Hvordan kan ledelse fremme innovasjon og bærekraft i utdanningsinstitusjoner?
  • Hva kjennetegner godt lederskap i en tid preget av mangfold og digitalisering?
  • Hvordan kan skoleledere og pedagogiske ledere bidra til å styrke demokratisk praksis og inkludering i en tid med mer krav og byråkratisering på den ene siden, og mindre ressurser på den andre?

Gjennom studiet vil du:

  • Tilegne deg avansert kunnskap innen organisasjonsteori, pedagogisk filosofi, utdanningsledelse og pedagogisk ledelse.
  • Lære om strategisk planlegging, personalledelse gjennom profesjonelle fellesskap og endringsarbeid i utdanningssektoren og andre sektorer.
  • Utvikle ferdigheter til å håndtere komplekse problemstillinger innen feltet pedagogisk ledelse.

Videre studier og internasjonalisering

The study is built up like this

1. Semester

Philosophy of Education

Compulsory courses

15 Credits

Pedagogical research methods and methodology

Compulsory courses

15 Credits

2. Semester

Value Based and Situational Leadership

Compulsory courses

15 Credits

Educational Leadership and School Improvement

Compulsory courses

15 Credits

Total 60 study points

1. Semester

Project plan for master thesis

Compulsory courses

20 Credits

Master's Thesis

Compulsory courses

40 Credits

Total 60 study points

Spørsmål om dette studiet?


Vi vil gjerne hjelpe deg – ta kontakt.
Miriam Malene Bjånesøy Pedersen

Miriam Malene Bjånesøy Pedersen

Seniorkonsulent

NLA Høgskolen Sandviken, Bergen

Studieadministrasjonen