Pedagogical Guidance 2, module 3
Code:
VUPEDVEI2-M3Name:
Pedagogical Guidance 2, module 3Teaching semester:
Spring, AutumnLocations:
BergenYear:
2022 — 2023Study points:
15 Credits
For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må de arbeidskrav som følger under være gjennomført og godkjent:
- obligatorisk deltakelse på fellessamlingene og i basisgruppen
- referat fra basisgruppesamlingene
- studentene skal gjennomføre et individuelt arbeid der de praktiserer som veileder ut fra valgt kontekst i omlag 5 timer. Det skal utarbeides en plan for dette arbeidet som presenteres i basisgruppen, og som skal bli godkjent av emneansvarlig. Hva planen skal inneholde vil bli gjort kjent ved studiestart. Hensikten er at studenten skal legge opp en veiledningsstrategi som gir progresjon i læringen for dem som blir veiledet. I en av veiledningstimene vil en fagperson delta som observatør
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for innlevering/gjennomføring, vil bli gitt i årsplan for emnet ved studiestart.
Modul 3 organiseres med fellessamlinger, arbeid i basisgrupper, veiledningsarbeid i egen yrkessituasjon og litteraturstudium. Fellessamlingene er obligatoriske og består i hovedsak av arbeid med teori gjennom forelesninger, samtaler og veiledningsøvelser. Basisgrupper er forpliktende studiegrupper med obligatorisk frammøte organisert av deltakerne selv. Arbeidet i basisgruppene består av teoribearbeiding og øvelser i forbindelse med tema fra fellessamlinger. Basisgruppen skal også fungere som forum for bevissthet over praktisk yrkesteori, utvikling av kritisk og analytisk refleksjon over egen praksis og øvelse i å gi og ta imot veiledning. Gruppene oppfordres til å organisere arbeidet slik at alle får prøve seg både som veileder og veisøker. Basisgruppene samles i tiden mellom fellessamlingene.
Etter hver basisgruppesamling skal det sendes inn referat til emneansvarlig for studiet. I referatet skal studentene gi uttrykk for refleksjon og erfaring i forhold til det de arbeider med. NLA Høgskolen bruker den elektroniske læringsplattformen it`s learning. Kontakten mellom samlingene foregår der.
- gjennomført og godkjent Pedagogisk veiledning 1, modul 1 og 2, i NLA Høgskolens emneplan
- eller tilsvarende studium etter godkjent emneplan
Modul 3 handler om veiledning i ulike pedagogiske sammenhenger. Studiet legger vekt på å utforske hvordan veiledning kan tilrettelegge for veisøkers utvikling. Sentralt står veileders evne til å være kontekstfølsom og bevisst på hvordan kontekst påvirker og er styrende for veiledningssamtalen.
Etter at studentene i modul 1 har fått innføring i ulike veiledningstradisjoner, i modul 2 har fått reflektert mer om seg selv som veileder, vil studentene i modul 3 bli utfordret på å integrere denne kompetansen i ulike kontekster for veiledning.
Etter fullført modul 2, Meg selv som veileder, har studenten oppnådd kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i veiledning. Dette er:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om veiledning og profesjonell utvikling
- har kunnskap om veiledning og personlig utvikling
- har kunnskap om veiledning og endringsprosesser i organisasjoner
- har kunnskap om veiledning og ledelse på ulike nivå
- har kunnskap om veiledning og nyutdannede
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere arbeidet som veileder i ulike sammenhenger
- kan velge og ta i bruk ulike veiledningsteorier og metoder på bakgrunn av veiledningens kontekst og formål
- kan kritisk vurdere praksiserfaringer
- kan identifisere og vurdere hvordan ulike veiledningskontekster påvirker samtaler, og foreta valg på bakgrunn av dette
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i å forstå kontekstens betydning for veiledningen
- har kompetanse i å anvende ulike veiledningsteorier og metoder som passer for ulike veiledningssituasjoner
- har kompetanse i å kritisk vurdere hvordan veiledning kan være et redskap for utvikling innenfor ulike kontekster
- har et reflektert forhold til egen veilederrolle
- har kompetanse i å gjennomføre veiledning og formidle praksiserfaringer muntlig og skriftlig
