Er du skikket som lærer?
Skikkethetsvurdering inngår i en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som barnehagelærer/lærer.
For mer utfyllende informasjon, se: Forskrift til universitets og høyskoleloven.
Skikkethetsvurderingen er todelt:
- Løpende skikkethetsvurdering
- Særskilt skikkethetsvurdering
Løpende skikkethetsvurdering
Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet. Dette er begrunnet ut fra hensynet til barn og unge som studentene er i kontakt med i praksis, og det samfunnsoppdraget som læreryrket representerer. Den enkelte students skikkethet skal vurderes løpende både i den teoretiske og praktiske delen av studiet.
Tvilsmelding
En student som utgjør mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn/unge, eller andre studenten kommer i kontakt med under studier/fremtidig yrkesutøvelse, er ikke skikket for yrket. Faglærere, praksislærere, veiledere og andre som har med studenten å gjøre på studiet (øvrig personale, medstudenter etc.) har et ansvar for å følge med, foreta løpende vurderinger og melde begrunnet tvil til skikkethetsansvarlig. Andre som er i kontakt med en student kan også levere inn tvilsmelding.
En tvilsmelding må inneholde navn på den det reises tvil om, samt en beskrivelse av det man opplever som bekymringsfullt.
Tvilsmeldingen må knyttes til minst ett av vurderingskriteriene i forskrift om skikkethetsvurdering. En tvilsmelding skal som hovedregel ikke leveres anonymt, men det kan likevel gjøres i særskilte tilfeller, for eksempel dersom det kan være fare for gjengjeldelse. Den som leverer inn tvilsmeldingen er ikke part i den videre behandlingen av saken.
Særskilt skikkethetsvurdering
Den særskilte skikkethetsvurderingen starter når det foreligger en tvilsmelding, og institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering utreder saken.
Studenten som det er blitt reist tvil om, blir innkalt til et møte hvor man setter fokus på det som er fremkommet i tvilsmeldingen. Studenten vil få tilbud om utvidet oppfølging/veiledning dersom dette vurderes som hensiktsmessig. Dersom utvidet veiledning ikke anses å være egnet til å hjelpe studenten, eller gjennomført utvidet veiledning ikke har ført til den nødvendige endring og utvikling hos studenten, går saken videre til skikkethetsnemda.
Skikkethetsnemda innstiller til styret eller institusjonens klagenemd, som på bakgrunn av innstillingen kan fatte vedtak om at en student ikke er skikket for yrket, og eventuelt vedtak om utestenging som følge av dette i inntil 5 år.
Taushetsplikt
Alle som involveres i behandling av tvilsmeldinger og skikkethetssaker er underlagt taushetsplikten.
§ 3 Vurderingskriterier
En student er uskikket dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt på en måte som innebærer at studenten utgjør en mulig fare for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse, jf. § 2:
- studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
- studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
- studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis
- studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser
- studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
- studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle
- studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
- studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning
- studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever
- studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
- studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
- studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.