Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
NLA Høgskolen er en av Vestlandets største tilbydere av spesialpedagogisk utdanning. Vi tilbyr både masterutdanning, etter- og videreutdanning og eksterne oppdrag på det spesialpedagogiske feltet. NLA er en godt faglig rustet samarbeidspartner med en helhetlig tilnærming til tilskuddsordningen. Likeverd og gjensidig læring står i fokus i våre partnerskap.

En helhetlig tilnærming til tilskuddsordningen
NLA Høgskolen er en av Vestlandets største tilbydere av spesialpedagogisk utdanning og har masterutdanningen «Master i spesialpedagogikk». For syvende år på rad, tar NLA imot lærere fra hele landet til videreutdanning i spesialpedagogikk innenfor ordningen «Kompetanse for kvalitet». Fra 2025 tilbyr vi også en nettbasert videreutdanning med samlinger i Bergen for barnehagelærere og lærere i grunnskolen.
En godt faglig rustet samarbeidspartner
Over flere år har NLA bygget opp kompetanse som gjør oss til en godt faglig rustet samarbeidspartner i Kompetanseløftet. Allerede i 2018 og 2019 inkluderte NLA PP-tjenesten (PPT) i kompetanseutvikling i barnehage og skole, bla i region Sunnhordland. I dag er NLA samarbeidspartner i Bergen og Askøy kommuner, i tillegg til flere kommuner i Sunnhordland. NLA har de siste årene også hatt mange eksterne oppdrag knyttet til spesialpedagogikk.
En helhetlig tilnærming
NLA har en helhetlig tilnærming til Tilskuddsordningen. NLA vil først og fremst være en likeverdig samarbeidspartner med kompetanse på teori og forskning. Vi utfyller og lærer av barnehagen, skolen og PPT som har kompetanse på den daglige pedagogiske praksisen. Samtidig bidrar erfaringer fra praksisfeltet til forskning og en mer praksisnær og relevant utdanning ved NLA.
Modellen under, utviklet av førsteamanuensis i pedagogikk Kristian Øen, illustrerer hvordan vi arbeider med Kompetanseløftet ved NLA Høgskolen.
NLA ønsker å diskutere og utvikle sin rolle i samarbeid med den enkelte kommune, nettopp fordi behovene er ulike.
Tett samarbeid med Statped og PP-tjenesten
NLA har gjennom mange år hatt et tett og godt samarbeid med Statped vest. Et eksempel på slikt samarbeid er forskningsprosjektet SUKIP. Les om Samarbeid om utvikling og kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole og Kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole (SUKIP) | statped.no. SUKIP var delfinansiert av Forskningsrådet og kan forstås som en pilot til hvordan NLA tenker omkring arbeidet med Kompetanseløftet.
NLA har gjennomført videreutdanning for PP-tjenesten i organisasjonsutvikling og endringsarbeid i Vestland, og samlingsbasert etterutdanning for alle ansatte i PPT i både Rogaland og Hordaland.
