ReKomp – gjensidig læring og utvikling i likeverdige partnerskap
Partnerskap som endrer praksis i barnehage og barnehageutdanning.
Innenfor ReKomp-ordningen er NLA Høgskolen tett på barnehagenes praksis med forskningsbasert innhold. Samtidig føres erfaringer fra partnerskapet tilbake til barnehagelærerutdanningen.
NLA Høgskolen er i partnerskap med tre regioner i Vestland fylke: Ytre Midthordland, Nordhordland og Sunnhordland kompetanseregion.
I samarbeid med NLA vil barnehagene være i partnerskap med to faglærere med forskjellige fagfelt, for å skape en tverrfaglighet. De ulike faglærerne vil bli satt i sammen ut i fra barnehagens tema, tidligere erfaringer fra barnehage, og hvem som har vært ute i Rekomp før.
Vi på NLA er opptatt av å være “tett på” barnehagene, og at både barn, ansatte og vi som faglærere i etterkant skal kunne se endringen av praksis i barnehage og i barnehageutdanningen.
I ReKomp skal det være likeverdige partnerskap mellom barnehage og UH som skaper gjensidig læring og utvikling.
Partnerskapet skal gi UH en mer praksisnær kompetanse samtidig som UH skal bidra med forsknings- og kunnskapsbasert innhold til barnehagene.
