Vitenskapelige artikler
Bildeskaping og personlig danning
Anne Guro Schmidt Antun
Perspectives on Christian Revivals and Societal Change
Truls Liland, John Daniel Andersen & Jan Inge Jenssen
Between Patañjali and Psychology: Acem’s ‘classical, meditative yoga’
Margrethe Løøv
Autonomy support, basic needs satisfaction, and involvement in physical education among Norwegian secondary school students
Amund Langøy, Åge Diseth, Bente Wold, Ellen Haug
Argumentet fra Jesu oppstandelse
Lars Dahle og Bjørn Hinderaker
Lærerinnene og offentligheten: Norges lærerinneforbund sett i et offentlighetshistorisk perspektiv
Turid Løyte Harboe
Sexting, age and digital vulnerabilities
Ingvar Tjøstheim, Chris Wales, John A. Waterworth
Improvisasjon som undervisningsmetode – en pedagogisk balansekunst
Ole Fredrik Norbye, Linnéa K. Jermstad, Bernt Rune Stray
Grunnstrukturer i samhandlingsprosesser knyttet til elevmedvirkning
Robert Mjelde Flatås
Fra lærebok til nett: Læreres erfaringer i lys av danning og digital kompetanse
Per Ivar Kjærgård
Digitalisering, dialog og danning i lærerutdanningen: Med engelskfaget som case
Astrid Haugestad, Charles Paul Keeling
Healthcare professional motivation in Poland and Ukraine: The role of profession, gender, and country
Anatoliy Goncharuk
Student Creativity and Collaboration During Digital Learning: Glocal Theoretical Perspectives.
Svitlana Holovchuk, Linnéa K. Jermstad, and Gunnvi Sæle Jokstad
Colleague Observation in Interdisciplinary Academic Collaboration. Quality and Innovation in Education
Linnéa K. Jermstad, Svitlana Holovchuk, and Gunnvi Sæle Jokstad
Bildeskaping og personlig danning
Anne Guro Schmidt Antun
Et møte med virkeligheten. Estetiske virkemidler og arbeidsformer i undervisningen om elever som utsettes for vold og overgrep
Renate Cecilie J. Vesteraas, Linnéa K. Jermstad og Ane Malene Sæverot
Speil, vindu og skyvedører: Om bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget
Katrine Mellingen Bjerke
Layering and institutional change: framework plan revision in Norwegian early childhood education and care
Anne Homme, Kari Ludvigsen and Hilde Danielsen
Evig statsbygging? Den norske Palestina-bistanden 1993–2023
Kjersti Gravelsæter Berg
The flexibility of family co-ordinators in complex family interventions: building relations over time with families living in sustained poverty
Kjetil G. Lundberg and Hilde Danielsen
Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og systemer
Gøril Moljord og Solveig M. Reindal
Elements of fairy tales and co-construction of meaning
Kristin Aadland-Atkinson
Why researchers work in management schools: A comparative study of motivation and job satisfaction in France and Norway
Anatoliy Gocharuk and Didier Vinot
Pathway Analysis of the Dynamics of Teacher Educators’ Professional Digital Competence
Heidi Iren Saure, Marit Helene Lie o.fl.
God in Tibetan: On the Use of an Impersonal Concept as a Translation for “God”
Erik Andvik
Feed Efficiency Estimation from Stochastic Feed Requirement Frontier
Daniel Muluwork Atsbeha
Developing professional digital competence in Norwegian teacher education: a scoping review
Sigrun Lindaas Norhagen, Rune Johan Krumsvik, Fredrik Mørk Røkenes
Youth Ministry as a Third Ecclesial Logic?
Negotiating Experiences of Ambiguity in Youth Ministry on the Intersection between Intentionality and Institutionality
Bård Norheim, Astrid Sandsmark, Linn Sæbø Rystad, Knut Tveitereid
Struggling for relevance: exploring editors’ perceived importance and value of religious education in school
Dag Øivind Østereng
Inkluderingsidealets dilemma i møte med utfordrende atferd
Kristian Øen
Uncovering Dark Patterns - Learning Through Serious Gameplay About the Dangers of Sharing Data
Ingvar Tjøstheim, Chris Wales, John A. Waterworth
Emneansvarliges perspektiv på etikkundervisning i økonomisk-administrativ bachelorutdanning
Cathrine Borgen
Suksesskriterier og barrierer for bruk av digitale verktøy i barnehagen
Beate Eltarvåg Gjesdal , Runar Eikhaug, Svitlana Holovchuk
Øvelse gjør mester - Utvikling av profesjonell identitet gjennom praksis i barnehagelærerutdanningen
Lene Jaer Nottveit og Natalia Alfarnes
Leading through service stewardship and suffering: Servant leadership in the life of Hans Nielsen Hauge
Truls Liland
Risikolek - en fare eller nødvendighet?
Tale Birkeland Irgens , Lill Krestin Ryland , Ole-Vinjar Egeland
Når felles tanker skaper utvikling
Marit Myklebust
Små føtter på vandring til krybben
Sæbjørg Hageberg Kjeka og Hilde Kartveit Sundnes
Exploring the relationship between the learning environment and bullying: PLS-SEM evidence from Norwegian higher education
Emmanuel Mensah Kormla Tay & Stephen Zamore
Ćirić-generalized contraction via wt−distance
Hosein Lakzian, Darko Kocev, Vladimir Rakocevic
Vurderingsprosesser i lys av en lærers handlingsrepertoar
Robert Mjelde Flatås og Gunnvi Sæle Jokstad
“We Are Just Supposed to Be an NGO Helping”: A Qualitative Case Study of Health Workers’ and Volunteers’ Perceptions of the Government and Civil Society’s Role in Fighting Jiggers in Bungoma County, Kenya
Åse Mørkve, Jackline Sitienei, Graxziella Van den Bergh
Barnets (o)fria undran. Vilka ramar ger läroplanerna för barn att utforska religiösa och existentiella frågor i finska, norska och svenska förskolor?
Clemens Cavallin, Karl Viktor Magne Johansson og Jan-Erik Mansikka
Development of inclusive practice – the art of balancing emotional support and constructive feedback
Kristian Øen, Rune J. Krumsvik og Øystein O. Skaar
Å leke voksen: Lederkurset som communitas
Bård Norheim
"Én for alle, alle for én": Lederkurset som lederkurs.
Bård Norheim og Linn Sæbø Rystad
«Aldri mer tilbake til ‘ungdommen’!» Håp og bekymring i Dag Solstads ungdomsskildringer.
Synne Ytre Arne
«Fjella og elva og havet som stig» En nymaterialistisk lesing av antropocene overtramp i Maria Parrs Tonje Glimmerdal (2009)
Are Bøe Pedersen
Students in Early Childhood Teacher Education and Their First Experience
With Problem-Based Learning: A Comparative Study From the Perspective of Students in Kyrgyzstan and Norway
Grete Skjeggestad Meyer, Ingunn Reigstad, Leila Serikova
Restoring heathlands after afforestation on two islands in western Norway
Heidi Iren Saure, Ole Reidar Vetaas, Kristian Hassel, Vigdis Vandvik
Developing Dynamic Moral Capacities in Business Ethics Education: Extending the Giving Voice to Values (GVV) Framework
Cathrine Borgen og Magne Supphellen
Cor ad cor loquitur – hjarte talar til hjarte
Paul Otto Brunstad og Ståle Johannes Kristiansen
Redescription of Plecia borussica Meunier, 1907 from Baltic amber (Diptera,
Bibionidae)
John Skartveit, Uwe Kaulfuss & Alxander Gehler
Revision of the genus Dilophus Meigen, 1803 (Diptera, Bibionidae) from the Afrotropical Ecozone
John Skartveit & Amnon Freidberg
Entreprenørskap og dybdelæring, to sider av samme sak?
Eldbjørg M. Schön og Erik Småland
Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høgskole, kommune og skole
Linnéa K. Jermstad, Marit Myklebust, Anne Lene B. Toppe, Renate C.J.Vesteraas og Ursula S. Goth
Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier
Rolf Halse
Leadership as a Christian practice
Bård Eirik Hallesby Norheim
A Forceful and Fruitful Verse : Genesis 1:28 in Luther‘s Thought and its Place in the Wittenberg Reformation (1521–1531)
Brandt Klawitter
Blake’s Enoch before the Book of Enoch
Francis Borchardt
Utenfor, men oppslukt av det fremmede. Om Solstad, Proust og kjærligheten
Synne ytre Arne
Hvordan kan det pedagogisk kritiske ivaretas i skolens arbeid med verdier og holdninger?
Kjell Oppedal
Mangfold og flerkultur i norske lærerutdanninger
Ursula S. Goth og Øyvind Økland
Rousseau’s Herbarium, or The Art of Living Together
Synne Ytre Arne
How well mental health workers are motivated: A case study from Croatia
Anatoliy Goncharuk, Bojana Knezevic, Bojana Knezevic
Strengthening leadership skills through embodied learning in Early Childhood Teacher Education
Grete Skjeggestad Meyer og Ingunn Reigstad
"Det spyrst meir um enden enn um opphavet": Hva skal vi med eldre historie?
Torgeir Landro
Hva er opplevelse? En vitenskapsfilosofisk tilnærming til estetisk opplevelse i barnehagelærerutdanningen.
Grete Skjeggestad Meyer
Påskegodteri, terror og slangefestival: En kvantitativ innholdsanalyse av nyheter om religion i Supernytt
Solveig Omland og Hilde Kristin Dahlstrøm
Evnerike barn–begreps- og verdimangfold til besvær?
Gila Hammer Furnes og Gunnvi Sæle Jokstad
«Fit for fight» – med et pedagogisk credo i bagasjen? På vei til å bli barnehagelærer
Lill Krestin Ryland og Svitlana Hollovchuk
Fra fag til transfaglighet
Robert Mjelde Flatås
Inclusion in the heat of the moment: Balancing participation and mastery
Kristian Øen, Rune Johan Krumsvik og Øystein Olav Skaar
Impact of Improper Storage of ChAdOx1-S (AstraZeneca) Vaccine on Its Efficacy and Safety
Marek Mikołajczyk, Roman Lewandowski, Anatoliy Goncharuk
"Vi vet noe om Zanahary som dere ikke vet"
Kristningen av afrikanske gudsbetegnelser som strategisk og etisk spørsmål
Knut Holter
"For ein ukjend Gud".
Religionsteologiske implikasjonar i arbeidet med omsettinga av Gud til santali
Rolf Kjøde
God, the Absolute Wise Man, and the Study of Religion
Clemens Cavallin
Factors influencing the implementation of the EuroFIT lifestyle change program in professional football clubs in Europe: a qualitative study in four European countries
Øystein Røynesdal m.fl.
«Plukke frukt i våre haver»: Velferdsnasjonalisme og innvandrere som «byrde»
Katrine Mellingen Bjerke
Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?
Margunn Serigstad Dahle, Hans-Olav Hodøl, Trude Kyrkjebø, Øyvind Økland
Gud på tibetansk: om å bruke et upersonlig begrep som gudsbetegnelse i bibeloversettelse
Erik Andvik
Kontroversielle saker i samfunnsfag – oppseding til politisk korrekte standpunkt?
Åshild Samnøy
The symbolic universe of the Temple: A case-study of the fifth-century synagogue at Sepphoris with focus on its mosaic
Johanna Bokedal
Who is in power, you say? Two young adult dystopias from modern day Scandinavia
Øygunn Skodvin Prestegård
Physical Activity and Nutritional Pattern Related to Maturation and Development
Luca Paolo Ardigò m.fl.
Utforskande sjølvdialog
Wenche Langeland og Sæbjørg Hageberg Kjeka
Et ubrukt potensial - drama som læringsform i KRLE-faget
Ruth hol Mjanger og Ingrid Trætteberg
Ole Hallesby og fascismen
Hans M. Bringeland
”Som om det aldri har skjedd”. Skjønnlitterært arbeid med verdien tilgivelse på 5.–7. trinn
Siri hovda Ottesen og Aasfrid Tysvær
The interplay between gastrocnemius medialis force–length and force–velocity potentials, cumulative EMG activity and energy cost at speeds above and below the walk to run transition speed
Andrea Monte, Paolo Tecchio, Francesca Nardello, Beatriz Bachero-Mena, Luca Paolo Ardigò, Paola Zamparo
Effects of Mental Fatigue on Reaction Time in Sportsmen
Migliaccio GM, Di Filippo G, Russo L, Orgiana T, Luca Paolo Ardigò, Casal MZ, Peyré-Tartaruga LA, Padulo J
An Investigation of the Implementation of Obligatory Physical Activity Classes for 5th–7th Grade in Norway
Erling Algrøy, Oddrun Samdal, Ellen Haug
[M]en siden den Tiid have ofte mange søgt at efterabe den rette Christum, og forføre Folket". Ludvig Holberg om jødisk messianisme
Are Bøe Pedersen
Vurdering av kompetanse for inkluderende praksis
Kristian Øen
Effectiveness of academic institutional models in Europe: university instructor perception case research from Bosnia and Herzegovina and France
Anatoliy G. Goncharuk, Giuseppe T. Cirella
Effects of Goalball on Balance: A Systematic Review
Palacín Artigosa, D.; Ardigò, L. P.; Rico-González, M.
Editorial: Structural and mechanistic determinants of endurance performance
Lanferdini FJ, Diefenthaeler F, Ardigò LP, Peyré-Tartaruga LA and Padulo J.
Track Running Shoes: A Case Report of the Transition from Classical Spikes to “Super Spikes” in Track Running
Russo, L.; Montagnani, E.; Buttari, D.; Ardigò, L.P.; Melenco, I.; Larion, A.; Migliaccio, G.M.; Padulo, J.
Some Insights Regarding Symmetry Relevance in Biomedicine
Ardigò, Luca Paolo; Ouergui, I.; Nobari, H.; Formenti, D
The Presence of Christ in Qualitative Research: Four Models and an Epilogue
Bård Norheim
God Making in China: Notes Toward a Theory of Deification
Margrethe Løøv
Charging a Confirmation Sermon with ‘Suspense’: Three Rhetorical Opening Strategies
Bård Eirik Hallesby Norheim
COVID-19 among the Pakistani immigrant population in Northern Europe - Incidence and possible causes for infection
Ursula S. Goth, Heidi Lyshol, Lars Erik Braanen, Anette Sørensen, Hilde Skjerve
En felles spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis
Marit Mjøs og Kristian Øen
Fagdidaktisk modell – bidrag til «den gode oppgaven»?
Anne Guro Schmidt Antun
Season jump performance and wellness variables in Turkish national youth wrestlers
Nobari H, Silva R, Akyildiz Z, Günay M, Clemente FM, Formenti D, Ardigò Luca Paolo
The Influence of Burpee on Endurance and Short-Term Memory of Adolescents
Georgiy Polevoy, Florin Cazan, Johnny Padulo, Luca Paolo Ardigò
Nettbaserte gudstjenester: Mediebrukernes opplevelse og gudstjenestens formål
Egil Sæbø og Hans-Olav Hodøl
Pedagogical Approaches and Learning Activities, Content, and Resources Used in the Design of Massive Open Online Courses (MOOCs) in the Health Sciences: Protocol for a Scoping Review
Øystein Røynesdal, Jeanette H. Magnu, Anne Moen
Associations between biological maturity level, match locomotion, and physical capacities in youth male soccer players
Hilde Gundersen, Amund Riiser, Erling Algrøy, Mona Vestbøstad, m.fl.
Philippians 2:9-16: Who Is the Lord of the Eschaton and Whose Name Is Above Every Name?
Erik Waaler
Mikrohistorie som kunnskaps- og læringsarena
Lars Gaute Jøssang
Cultural Policies and Music Production Across Ethiopian Regimes: A Historical Study
Jan Magne Steinhovden, Abraha Weldu
Missio Dei: Is there any common ground?
Rolf Kjøde
Media Viability, Covid-19 and the ‘Darwinian’ Experience in Southern Africa:Glimpses from Botswana, Eswatini, Lesotho, Malawi, Namibia, South Africa, Zambia and Zimbabwe
Carol Azungi Dralega
‘Someone’ versus ‘something’: A reflection on transhumanist values in light of education
Tomas Bokedal, Solveig M. Reindal, Svein Rise, & Stein M. Wivestad
The Legacy of Solomon the Sage from Qohelet to Josephus
Torleif Elgvin
Post-exilic History and Archaeology and the Formation of Biblical Literature
Torleif Elgvin
The role of teacher actions for students’ productive interaction solving a linear function problem
Ellen Kristine Solbrekke Hansen
Nyhetshistorier om dødshjelp: En analyse av personfokuserte nyheter om eutanasi i norske medier
Hilde Kristin Dahlstrøm
Trossamfunn under lupen: Hvordan slipper journalistene gjennom nåløyet?
Espen Sørmo Strømme
Students’ agency, creative reasoning, and collaboration in mathematical problem solving
Ellen Kristine Solbrekke Hansen
Theological Wiggle Room as a Resource in Ordinary Theology: Significance for Ecclesiology, Leadership, and Personal Development
Knut Tveitereid og Bård Eirik Hallesby Norheim
Musical life stories: coherence through musicking in the prison setting
Kjetil Hjørnevik, Leif Waage, Anita Lill Hansen
Gift Exchange, Reciprocity and Alliances in Medieval and Modern Norway
Torgeir Landro
Teachers’ attitudes to inclusion regarding challenging behaviour
Kristian Øen og Rune Johan Krumsvik
Exploring the provision and motives behind the adoption of health-promotion programmes in professional football clubs across four European countries
Øystein Røynesdal m.fl.
Stedets pedagogikk i norsk skole
Turid Løyte Harboe
COVID-19 and Its Triangle Effects on Human’s Well- Being: a Qualitative Research Method Used to Collect Appropriate Data
Nabi Fatahi, Karwan Kakamad, Zana Babakr, Khaled Tafran, Øyvind
Økland
Språkforsker og misjonær Paul Olaf Bodding: en selvmotsigelse?
Erik Andvik
Frå Edinburgh til verdas ende: Utviklingstrekk i fortolkinga av kyrkjas misjonsoppdrag, 1910-2010, i lys av to talar
Joar Haga og Bård Norheim
Business Education in the Legacy of Hans Nielsen Hauge
Cathrine Borgen and Bruce R. Dalgaard
Interpreting Haugean Entrepreneurial Motivation from the Perspective of Economic and Management Theories
Bruce R. Dalgaard og Magne Supphellen
Hans Nielsen Hauge as a Social Entrepreneur and Innovator
Truls Liland
Fracture formation due to differential compaction under glacial load: a poro-elastoplastic simulation of the Hugin Fracture.
Karin Landschulze & Marcus Landschulze
Modeller i kjemiundervisning - et eksempel på hvordan de kan bidra til læring og feillæring
Heidi Iren Saure, Nils-Erik Bomark og Monica Lian Svendsen
Thomas Aquinas and education
Stein M. Wivestad
Motion Analysis of Match Play in U14 Male Soccer Players and the Influence of Position, Competitive Level and Contextual Variables.
Erling Andre Algrøy m.fl.
Impacts of slope aspects on altitudinal species richness and species composition of Narapani-Masina landscape, Arghakhanchi, West Nepal
Babu Ram Nepali, John Skartveit, Chitra Bahadur Baniya
Seernes opplevelse av nettbaserte gudstjenester
Førsteamanuensis Hans-Olav Hodøl og høgskolelektor Egil Sæbø
"Det ekstra laget" - for en helhetlig undervisning. Observasjonstegning og forestillingstegning i skolen - hva står på spill
Høgskolektor Bente Helen Skjelbred
Vitenskapelig artikkel. Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Aasfrid Tysvær og Siri Hovda Ottesen
The Impotent Leader and The Legacy of the Church: The Farewell Sermon as a Bishop`s Last(ing) Act of Leadership. Bård Eirik Hallesby Norheim og Joar Haga
Arbeids- og næringslivet som misjonal arena. Momenter til en tverrfaglig forskningsagenda - inspirert av arven etter Hans Nielsen Hauge.
Magne Supphellen, Truls Liland og Bård Eirik Hallesby Norheim
A Peculiar New Genus of Bibionomorpha (Diptera) with Brachycera-Like Modification of Antennae from Mid-Cretaceous Amber of Myanmar
Jan Ševcík, John Skartveit, Wiesław Krzeminski and Kornelia Skibinska
"Undertrykkelsen har vært motbydelig for meg". Familiefotografi, fornorskning og aktivisme.
Sigrid Lien og Hilde Wallem Nielssen
Explaining landscape preference heterogeneity using machine learning-based survey analysis.
Xiaozi Liu, Endre Tvinnereim, Kristine M. Grimsrud, Henrik Lindhjem, Liv Guri Velle, Heidi Iren Saure & Hanna Lee
Teachers’ attitudes to inclusion regarding challenging behaviour.
Kristian Øen & Rune Johan Krumsvik
Considering diversity in (special) education: disability, being someone and existential education. Solveig M. Reindal
First march flies (Insecta: Bibionidae) from the Miocene Gracaniča mine. Palaeobiodiversity and Palaeoenvironments 100: 585-591. Wedmann og John Skartveit.
Case 3739 - Proposed conservation of the usage of the species names Tipula marci Linnaeus, 1758 (currently Bibio marci) and Tipula febrilis Linnaeus, 1758 (currently Dilophus febrilis) by designation of a neotype for each (Insecta: Diptera: Bibionidae). J.-P. Haenni og John Skartveit
A new genus and subfamily of fossil Bibionidae (Diptera) from the Lower Cretaceous, with new classification of the Bibionidae. J. Ansorge og John Skartveit
Revision of fossil Bibionidae. K. Krizmanić og John Skartveit.
Interpolated altitudinal species richness in Arghakhachi District of Nepal. B.R. Nepali, C.B. Baniya og John Skartveit
Altitudinal pattern of pteridophyte in Arghakhanchi district, West Nepal. B.R. Nepali og John Skartveit.
Mangfoldskompetanse eller livsfilosofi? Ulike formål med religionsfag i Skandinavia: en ideanalytisk sammenligning av læreplantekster. Inge Andersland.
A new fossil species of the genus Bibio, with an update on bibionid flies from Baltic and Rovno amber. John Skartveit.
A Typology of Institutional Logics for Public Accountability Organizations in Zambia. James Hathaway.
“How did sin enter the world? In dialogue with natural science”. Theofilos Supplement. Gunnar Innerdal.
“‘Unraveling the mystery’: Assessing The Big Bang Theory as a secular fictional universe“. Theofilos Supplement. Margunn Serigstad Dahle and Ingvild Thu Kro.
A Typology of Institutional Logics for Public Accountability Organizations in Zambia, i The International Journal of Public Administration. James Hathaway.
«Pave Frans’ forhold til katolsk kontinental teologi», i Teologisk tidsskrift 4 – 2020, s. 230-244. Ståle Johannes Kristiansen.
Ungdomsskolelæreres oppfatninger av tegning i læreplanen LK06. Bente Helen Skjelbred.
Enhetslæren - den norske lærerutdanningstradisjonens flytende betegner. Turid Løyte Harboe.
Utdanning for yrkeslivet: Samsvar mellom ferdigheter det undervises i og ferdigheter som etterlyses. Ursula Småland Goth, Espen Schønfeldt og Liv Oddrun Voll.
Utvikling av veilederkompetansen – en profesjonsetisk reise. Gunnvi Sæle Jokstad
Nærhet, eller distanse? Lærerstudenters erfaringer med Zoomundervisning under Covid-19. Ursula Goth, Svitlana Holovchuk, Linnéa K. Jermstad og Gunnvi Sæle Jokstad.
Med kunst som veiviser til profesjonell utvikling. Gunnvi Sæle Jokstad
Historiebevissthet – «allt och inget». Torgeir Landro.
Elever med stort læringspotensial – en kunnskaps- og holdningsutfordring? Gunnvi Sæle Jokstad og Tove Hagenes.
Lærerens rolle og elevens medvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjede. Lise Øen Jones og Elisabeth Hesjedal.
Non-verbal samhandlingskompetanse i munnleg forteljarkunst. Kristin Aadland-Atkinson.
Kvalitetsfremmende praksis i arbeidet med de grunnleggende ferdighetene. Anne Karin Rudjord Unneland.
Tilrettelegging for trivsel. Mangfold i det norske klasserommet. Ursula Småland Goth, Linnéa K. Jermstad og Miroslava Tokovska.
Frå gjest til med-arbeidar. Feltarbeid i eigen kultur i eit framand land. Astrid Øien Halsnes, og Erik Goth Småland.
Dannelse til globalt medborgerskap. Solidaritetsarbeid i en barnehagekontekst. Linnéa K. Jermstad, Per Ivar Kjærgård og Hilde Sundnes.
Pedagogisk credo – barnehagelærerstudenters refleksjoner om verdier og pedagogisk ledelse. Ingunn Reigstad.
Norwegen, Staat und Religion – Staatlich. Egil Morland, 2020.
Koronakarantene, kloster og kaserne. Kjedsomhetens anatomi i pandemiens tid. Paul Otto Brunstad.
“Cunctando restituit rem”: Teaching, Grown-Up-Ness and the Impulse Society. Paul Otto Brunstad.
Kunnskap uten kjennskap og klokskap. Spenningen mellom det optiske og det haptiske i pedagogisk praksis. Paul Otto Brunstad.
Populisme og pedagogikk – duell eller duett? Frédérique Brossard Børhaug og Paul Otto Brunstad.
Practical Wisdom and Spiritual Exercises in Teacher Education. What Does ‘Being Taught’ by the Ancients Mean? Paul Otto Brunstad.
Church leader in times of trouble. Egil Morland.
Legal historian and church politician in Norway around 1900. Egil Morland og Torgeir Landro.
Når det pedagogiske ansvaret blir (for) stort – dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen. Jan Gilje.
Etiske krav til krig og krigføring - et bidrag til fred. Egil Morland.
Spesialpedagogikkens rolle i et utdanningspolitisk perspektiv. Marit Mjøs, S. I. Lied og K. Flaten.
Hvordan skal barn lære å forstå seg selv? Solveig Reindal, Stein Rise og Stein Wivestad.
(U)nødvendig prat? Cathrine Borgen og Solveig M. Reindal.
Ildsjeler og ildsteder: en etnografisk studie av ledelsesdynamikker i vitale ungdomsarbeid i Den norske kirke. Knut Tveitereid og Bård Eirik Hallesby Norheim.
Media Health - eggdonasjon. Hilde Kristin Dahlstrøm.
Education as e-duction and pro-duction. Stein Wivestad.
Bør NLA Høgskolen være en danningsinstitusjon? Stein Wivestad.
Livslang karakterdanning: Filmen Jordbærstedet som en andragogisk utfordring. Stein Wivestad.
Har naturen god eller dårlig tid? Sigve Ladstein.
Ei framtid for pedagogisk psykologi etter «den eksistenspedagogiske kritikken»? Jostein Sæther.
Det perifere som sentral verdi i en skole for et demokratisk samfunn. Marit Mjøs.
Pedagogikk, periferi og verdi. Øyvind Andre Fosse.