Digitalisering, dialog og danning i lærerutdanningen: Med engelskfaget som case
Trykt i antologien Danning i digitale praksiser: Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid, M.S. Dahle og G.M. Meyer (red.)
Dette kapittelet belyser hvordan studenter, primært i grunnskolelærerutdanningen, oppfatter ulike digitale kursdesign i engelskfaget. Studien plasseres i et sosiokulturelt læringssyn hvor dialog, samhandling, resonans og autonomi knyttes opp mot et danningsperspektiv. Studentene fremhever at sosiale relasjoner er viktig for å fremme samhandling og læring, spesielt slik det skjer i gruppearbeid mellom studenter. Resonansen og dialogen har her en klar nærhet til danningsbegrepet. Autonomi og valgmuligheter for både forelesere og studenter fremheves videre som viktige faktorer. Funnene viser i hovedsak at fysisk tilstedeværelse og dialog er viktige komponenter for samhandling og læring i et dannings- og utdanningsperspektiv, spesielt i en profesjonsutdanning.