Grunnstrukturer i samhandlingsprosesser knyttet til elevmedvirkning
(Publisert i antologien Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori, Cappelen Damm 2024)
Hvordan forstå og utøve elevmedvirkning i lys av grunnstrukturene agency, empowerment og samhandling?
Hovedfunnet er at de tre begrepene kan ses på som viktige å ha med seg som et grunnlag for å arbeide med og forstå elevmedvirkning. Det handler om å dempe et mulig tilslørt press under samhandling ved at lærere og elever handler ut fra en begrenset forståelse av hva elevmedvirkning kan være. Studien understreker at elevmedvirkning er mer enn elevaktivitet, og at den enkelte elevstemme skal høres. Læreplanen LK20 krever en ny elevrolle hvor elevene er aktive i egen og andres læringsprosess. Å utvikle elevers medvirkning fordrer en forståelse fra læreren at hen må utvikle deres empowerment og agency. Dette må skje innenfor en forståelse av samhandling hvor elevene gis økt kontroll og myndighet over eget liv gjennom et fellesskap basert på tillit, gjensidighet og underveislæring. En viktig premiss blir at elevers medvirkning er noe som vil måtte utvikles, utøves og trenes mye på gjennom ulike nivåer i skolens fellesskap. Studien er basert på en litteraturstudie av de tre nevnte grunnstrukturene og et empirisk materiale bestående av studentrefleksjoner.