Improvisasjon som undervisningsmetode – en pedagogisk balansekunst

Ole Fredrik Norbye, Linnéa K. Jermstad, Bernt Rune Stray

(Publisert i antologien Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori. Cappelen Damm 2024)

Denne studien utforsker bruken av improvisasjon som undervisningsmetode i høyere musikkutdanning, med fokus på samspillsundervisning. Basert på et kvalitativt gruppeintervju undersøker forskningen hvordan tre sentrale indikatorer på samhandling – komplementær kompetanse, tillit og åpenhet samt involveringsbevissthet – kommer til uttrykk i improviserte undervisningssituasjoner. Funnene fremhever kompleksiteten og dynamikken i improvisert undervisning. Komplementær kompetanse viser seg å være avgjørende for å fremme læring, der lærere og studenter utnytter hverandres styrker. Tillit, åpenhet og trygghet identifiseres som essensielle for å skape et miljø hvor eksperimentering og utforskning kan blomstre. Involveringsbevissthet fremheves som nøkkelen til å opprettholde studentengasjement og skape et inkluderende læringsmiljø. Studien bidrar til forståelsen av didaktisk improvisasjon i musikkutdanning og foreslår potensielle anvendelser i andre utdanningskontekster. Den understreker viktigheten av å balansere struktur med spontanitet i undervisning og gir innsikt i hvordan pedagoger effektivt kan bruke improvisasjon for å styrke læringsutbyttet og forberede studenter på kompleksiteten i profesjonelle musikkarrierer.