Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og systemer
(Publisert i Spesialpedagogikk, nr. 3, 2024)
Artikkelen undersøker handlingsrunnlaget for læreres utforming av individuelle opplæringsplaner (IOP) og valg av mål for elever med utviklingshemming på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening på videregåendetrinn. Didaktikk og normanalyse er teoretisk rammeverk. Analyse av IOP-er og fokusgruppeintervjuerviser kilder til IOP-utforming og verdsatte funksjonsevner i denne opplæringskonteksten hvor blant annet sosial fungering og selvreal-isering inngår. Funn antyder betydelig skjønnsutøvelse og begrenset med formelle føringer og tilpassede læreplanressurser i IOP-utformingen. Artikkelen drøfter normer for IOP-utforming og vilkår for å realisere verdsatte funksjonsevner for denne elevgruppen. Funn anses aktuellefor lærere og skolemyndigheter med interesse for utvikling av IOP somplanverktøy for denne elevgruppen.