Og rektor fortalte det var arbeidsskolemetoden: Reformpedagogiske elementer i norskundervisning ved Eidsvoll landsgymnas (1945–1946)

Anne Helene Høyland Mork
(Publisert i Historisk tidsskrift, 103(4), 2024)
 
Reformpedagogiske ideer knyttet til begrepet «arbeidsskole» var sentrale i forbindelse med implementering av lov om høiere almenskoler av 1935. Vi vet lite om hvordan disse ideene påvirket undervisningen. Denne artikkelen tar for seg elevreferater fra norsktimer i klasse 2eg ved Eidsvoll landsgymnas, skrevet i skoleåret 1945–1946. I tillegg til å være et eksempel på elevaktiv undervisning gir referatene et unikt innblikk i klasserommet. I artikkelen undersøker jeg hvilket bilde referatene gir av undervisningen, og hvordan denne undervisningen kan karakteriseres med tanke på datidens ideer om mer elevaktiv opplæring. Referatene viser variert undervisning med monologiske og dialogiske elementer. Selv om undervisningen i hovedsak kan beskrives som lærersentrert, med læreren som tydelig leder, finnes det også mer elevsentrerte elementer. I timene ble ulike læringsressurser brukt, elevenes stiler fikk stor plass, dagsaktuelle temaer ble trukket inn i undervisningen, og det var mange samtaler mellom lærer og elever. Artikkelen viser at en dialog mellom utdanningshistorie, didaktikk og pedagogikk kan være fruktbar, og at studier av enkelttilfeller kan belyse mer generelle utviklingslinjer.