Speil, vindu og skyvedører: Om bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget

Katrine Mellingen Bjerke

Publisert i antologien Begynneropplæring i samfunnsfag, red. Espen Helgesen og Kari-Mette Walmann Hidle, Fagbokforlaget 2024)

I dette kapittelet undersøker jeg hvordan bruk av bildebøker med vekt på flerkultur kan utgjøre et bidrag til undervisning om kulturelt familiemangfold i samfunnsfagets begynneropplæring. I forskning på bruk av bildebøker som tematiserer flerkultur i undervisning, anvendes ofte tre metaforer; speil, vindu og skyvedører. Disse metaforene viser til hvordan litteraturen kan bidra til å speile, utvide og utfordre elevers erfaringer og forestillinger. For å illustrere hvordan bildebøker kan anvendes i praksis, gjennomfører jeg en analyse av bildeboken Mine to oldemødre, skrevet og illustrert av Lisa Aisato Njie Solberg. Denne boken forteller historien om en ung jente med røtter og familierelasjoner i flere land. Med utgangspunkt i analysen diskuterer jeg hvordan denne boken kan brukes til å speile og utvide elevers forståelser av familiepraksiser i et flerkulturelt Norge.