Barn, medier og livssyn

Children, Media and Worldviews.

Denne tverrfaglige forskergruppa ble opprettet i 2014 med formål å utvikle en kjernekompetanse på barn, medier og livssyn til bruk inn mot ulike profesjoner og arenaer. En helhetlig tilnærming til digital praksis og til danning i en mediekultur står sentralt i gruppas forsknings- og utviklingsarbeid, med utgangspunkt i medlemmenes ulike faglige perspektiver.

Forskergruppa fokuserte i første fase på utvikling av et fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen (BLFORM, 30 stp. v-2018) og skriving av  den vitenskapelige antologien Barns mediehverdag (Nyjordet, B.M., Red.) Cappelen Damm Akademisk, 2018. Det arbeides målrettet for å få plassert og synliggjort dette anliggendet også i planene for grunnskolelærerutdanningen.

Våren 2024 gav forskergruppa ut den vitenskapelige antologien Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid (Dahle, M. S. & Meyer, G. M., Red) på Fagbokforlaget, med bidragsytere også fra Århus universitet og andre norske institusjoner. Antologien foreligger i Open Access.

Medlemmer

Forskergruppa består av medlemmer fra de fire avdelingene lærerutdanning, journalistikk, medier og kommunikasjon, interkulturelle studier og teologi, religion og filosofi. 
Videre er Høgskolen i Volda, Høgskolen på Vestlandet og Høgskolen i Østfold representert i gruppa. 

Margunn Serigstad Dahle (leder), førstelektor
Beate Eltarvåg Gjesdal (nestleder), førsteamanuensis  
Carol Azungi Dralega, professor
Runar Eikhaug, digital pedagog
Astrid Haugestad, høgskolelektor
Sæbjørg Hageberg Kjeka, høgskolelektor
Charles Paul Keeling (HIOF), førsteamanuensis
Per Ivar Kjærgård, førstelektor
Ingvild Thu Kro (NLA/Ansgar), høgskolelektor/PhD-stipendiat
Trude Kyrkjebø (HVL), høgskolelektor/PhD-stipendiat
Grete Skjeggestad Meyer (nestleder), dosent emerita
Nina Skråmestø Nesheim, førstelektor 
Bjørg Marit Nyjordet, førstelektor/PhD-stipendiat
Øyvind Økland (NLA/HVO), professor
Dag Øivind Østereng, høgskolelektor/PhD-stipendiat
Cornelia Egge, PhD-stipendiat
Gila Hammer Furnes, førsteamanuensis

 

Forskergruppen har to til tre møtepunkter i semesteret, i tillegg til aktuelle konferanser.


Publiseringer

2024: Danning i digitale praksiser. Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid. Antologi. Fagbokforlaget. (Red.: Margunn Serigstad Dahle og Grete Skjeggestad Meyer). Antologien kom også i Open Access.

2022: Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område? (Dahle, Margunn Serigstad, Hans-Olav Hodøl, Trude Kyrkjebø, Øyvind Økland) I Prismet 4/22.

2021: Småbarn og skjermbruk. Rapport om 4-6-åringers skjermbruk, basert på foreldreundersøkelse. (Dahle, Margunn Serigstad, Hans-Olav Hodøl, Trude Kyrkjebø, Øyvind Økland) Barnevakten.

2020: Skjermet barndom? En rapport basert på to undersøkelser relatert til barns skjermbruk i hjem og skole. (Dahle, Margunn Serigstad, Hans-Olav Hodøl, Ingvild Thu Kro, Øyvind Økland) Barnevakten.

2018: Barns mediehverdag (B.M. Nyjordet, red.) Cappelen Damm Akademisk


Kontaktinformasjon

Forskergruppens leder: Margunn Serigstad Dahle
Prorektor for forskning og utvikling: Torgeir Landro