Pedagogisk ledelse
Ledelse i skole og barnehage utøves i rammene av et krysspress preget av krevende utfordringer og dilemmasituasjoner. Kompleksiteten i lederrollen betinger høy grad av bevissthet om de interne og eksterne utfordringene som hele tiden utfordrer lederskapet. Forskergruppen Pedagogisk ledelse (PEDLED) ønsker å utvikle forskningsprosjekter som kan gi skoleledere og barnhageledere hjelp til å forstå og fortolke disse krevende utfordringene, ivareta seg selv som leder og samtidig fremme de bærende pedagogiske verdier i møte med barn og unge, så vel som ut mot samfunnet for øvrig. Pedagogisk ledelse bidrar på den måten til å fremme det viktige dannings- og samfunnsoppdraget innenfor dagens skole og utdanning.
Medlemmer
Jan Gilje (gruppens leder), førstelektor
Eivind Larsen (gruppens nestleder), førsteamanuensis
Kristin Belt Skutlaberg, stipendiat
Einar Reigstad, førstelektor
Gila Hammer Furnes, høgskolelektor og stipendiat
Ingunn Reigstad, førstelektor
Aleksandra Kurdel, stipendiat
Lina Lillebø Bjunes, stipendiat
Anne-Lise Flaa, høyskolelektor
Ingrid Kvam Steinshamn, høyskolelektor
Kamilla Margit Furnes Hauge, høyskolelektor
Hege Sivertsen, høyskolelektor
Nina Annette Angeltveit, høyskolelektor
Hilde Kartveit Sundnes, høyskolelektor
Per Einar Garmanndslund, dosent
Eksterne:
Paul Otto Brunstad, professor, VID
Kjersti Sandnes Haukedal, førstelektor, HVL
Arne Bygstad, førstelektor, HVL
Gunn Vedøy, professor, VID
Forskergruppens arbeid
Forskergruppen vil bidra til et oppdatert og relevant lederutviklingsprogram for pedagogiske ledere på alle nivåer, ikke minst innenfor Den nasjonale rektorutdanning som NLA Høgskolen er engasjert i. Forskergruppen består i hovedsak av forskere ved NLA Høgskolen, men er åpen for andre nasjonalt og internasjonalt.
Kontaktinformasjon
Forskergruppens leder: Jan Gilje
Prorektor for forskning og utvikling: Torgeir Landro