Samfunnsfag
Om forskergruppen
Forskergruppen retter seg mot samfunnsfagdidaktikk forstått vidt som alle refleksjoner man kan gjøre seg om samfunnsfaget som skole-, barnehage- og lærerutdanningsfag. Den forener forskere med forankring i en rekke av de disiplinfagene og tverrfaglige forskningsfeltene samfunnsfaget henter faglig innhold fra. Gjennom forskning og utvikling søker gruppen å bidra til forvaltningen av samfunnsfagdidaktikk som forskningsfelt i Norge, Norden og internasjonalt – og sikre solide kunnskapsbaser for samfunnsfaget i skole, barnehage og lærerutdanning generelt og ved NLA spesielt.
Medlemmer
Thomas N. Eide, høgskolelektor
Anne Helene Høyland Mork, phd, høgskolelektor
Anna Nøkland, høgskolelektor
Mari Kristine Skovsgaard Berg, stipendiat
Torstein Hestnes, stipendiat
Katrine Mellingen Bjerke, førsteamanuensis
Julie Ane Ødegaard Borge, førsteamanuensis
Harald Borgebund, førsteamanuensis
Rolf Halse, førsteamanuensis
Helga Bjørke Harnes, førsteamanuensis
Elise Margrete Vike Johannessen, førsteamanuensis
Torgeir Landro, førsteamanuensis
Åshild Samnøy, førstelektor
Kari-Mette Walmann Hidle, professor (leder)
Lars Gaute Jøssang, professor (nestleder)
Tilknyttede phd-prosjekter
- Torstein Hestnes
Perspektiver på demokrati og medborgerskap i norsk lærerutdanning
Prosjektet tar sikte på å utforske perspektiver på skolens demokratiopplæring, og hvordan dette forstås og formidles av lærerutdannere ved norske lærerutdanningsinstitusjoner. I prosjektet blir demokrati- og medborgerskapsopplæringen forstått som et ledd i prosessen March og Olsen kaller ‘democratic governance’. Tidligere har demokrati- og medborgerskapsperspektiver blant lærere, elever, læreplan og lærebøker blitt studert. Hvilke demokrati- og medborgerskapsperspektiver som kjennetegner lærerutdanningen har derimot ikke i særlig grad vært gjenstand for undersøkelser, noe dette prosjektet ønsker å bidra til.
- Mari Kristine Skovsgaard Berg
Bærekraftundervisning i grunnskolelærerutdanningen - Thomas Ringen Eide
Det allmenndannande paradokset - Ein kvalitativ studie av ferdigheiter og sosiale klasseskilje i vidaregåande skule.
Tentativ overordna problemstilling: Kva kan ein forstå med «ferdigheiter» i skulen sitt samfunnsfag, og spelar sosial klasse ei rolle for norske elevar sine ferdigheiter i faget?
Nylig fullførte phd-prosjekter
- Anne Helene Høyland Mork (disputas 13.11.24, USN)
History, Education, and History Education: Expressions of Historical Culture in Norwegian and Swedish Upper Secondary Schools (1920-1960)
Avhandlingen bidrar med ny kunnskap om historieundervisning og reformpedagogikk i gymnaset og tematiserer sentrale pedagogiske og historiedidaktiske begreper som dannelse, historiekultur og historiebruk. Den bidrar også til å eksemplifisere det store mangfoldet innen reformpedagogiske idestrømninger, og til å problematisere et bilde av reformpedagogikken som utelukkende demokratisk. Avhandlingen viser at selv om ideer om historieundervisning er nært knyttet til tid og sted, inneholder faget også noen varige spenninger. Dette kan forklare at temaer som har vært sentrale i tidligere debatter fremdeles diskuteres i dag.
- Helga B. Harnes
Historisk empati i møte med vanskelig historie. En kvalitativ studie av historieundervisning i ungdomsskolen. Disputas desember 2022 ved UiS
- Elise M. V. Johannessen
Ambivalence, complexity, power relations. Students’ narratives about prejudice in school. Disputas februar 2023 ved OsloMet
Publikasjoner med utspring i forskergruppen 2019-2024
Svendsen & Borge (2024) (red.): Metodelosen. Fagbokforlaget
Borge og Langø: «Bak kulissene til forskningsprosjektet «Ungdommers perspektiv på klimatiltak» - en kvalitativ studie» i Svendsen & Borge (2024) (red.): Metodelosen. Fagbokforlaget
Borgebund, H (2024) Liberalism’s Difficult Relationship with the Welfare State. Erasmus Journal for Philosophy and Economics 17 (1). https://doi.org/10.23941/ejpe.v17i1.778
Borgebund, H., & Børhaug, K. (2024). Citizenship education after Ukraine: Global citizenship education in a world of increasing international conflict. JSSE - Journal of Social Science Education, 23(2). https://doi.org/10.11576/jsse-6854
Borgebund & Lindahl: Trust and Democracy in a Digital Society, i Franck Orban, Elin Strand Larsen, Sondre Lindahl (Eds.) Trust under Threat Challenges in a Digital Society
Borgebund, H. ., & Matravers, M. (2024). Judicial Review, Plural Weighted Voting, and Democracy. Ethics, Politics & Society, 6(2). https://doi.org/10.21814/eps.6.2.5687
Eide, T. R. Dei verdifulle ferdigheitene. Ulike perspektiv på samfunnskunnskap i skulen. Nordidactica.
Helgesen, E. & Hidle, K. M. W. (Red.). (2024). Begynneropplæring i samfunnsfag. Fagbokforlaget.
Bjerke, K. M. (2024). Speil, vindu og skyvedører: Bildebøker som inngang til undervisning om kulturelt mangfold i samfunnsfaget. I E. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Begynneropplæring i samfunnsfag (s. 135-152). Fagbokforlaget.
Borge, J. A. Ø. (2024). Åtteåringen og Filmpartiet: Et første steg inn i det politiske systemet IE. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Begynneropplæring i samfunnsfag (s. 193-210). Fagbokforlaget.
Hidle, K. M. W. (2024). Bærekraft i begynneropplæringen – kvalifisering, aktivering eller indoktrinering? I E. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Begynneropplæring i samfunnsfag (s. 267-288). Fagbokforlaget.
Hidle, K. M. W. & Helgesen, E. (2024). Dyp begynneropplæring i samfunnsfag. I E. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Begynneropplæring i samfunnsfag (s. 15-34). Fagbokforlaget.
Hidle, K. M. W. & Rosenberg, A. R. (2024). Menneskerettigheter som begynneropplæring i samfunnsfag – forenklet eller for enkelt? I E. Helgesen & K. M. W. Hidle (Red.), Begynneropplæring i samfunnsfag (s. 173-192). Fagbokforlaget.
Skarpenes, Ove; Hidle, Kari-Mette Walmann (2024)
The clash of cultures: Individualization and standardization in education. Policy Futures in Education 2024
Johannessen, Myrebøe & Røthing (2024): Meningsmangfold i klasserommet. Perspektiver, begreper og ressurser for lærere. Cappelen Damm Akademisk.
Hambro & Landro (red) (2024): Arven etter Moster - Kristenrettens betydning i norsk kulturhistorie. Prismet bok, IKO-forlaget
Hambro & Landro (2024) «Introduksjon: Arven etter Moster» i Hambro & Landro (red) (2024): Arven etter Moster - Kristenrettens betydning i norsk kulturhistorie. Prismet bok, IKO-forlaget
Jøssang (2024) ««Kjemp for alt hva du har kjært». Bakgrunn, gjennomføring og fylgjer av Landsaksjonen for kristendomsfaget i 1965» i Hambro & Landro (red) (2024): Arven etter Moster - Kristenrettens betydning i norsk kulturhistorie. Prismet bok, IKO-forlaget
Landro (2024) «Hva vet vi egentlig om Mostertinget?» I Hambro & Landro (red) (2024): Arven etter Moster - Kristenrettens betydning i norsk kulturhistorie. Prismet bok, IKO-forlaget
Landro (2024) «Ekteskap og seksualitet i de eldste kristenrettene» i Hambro & Landro (red) (2024): Arven etter Moster - Kristenrettens betydning i norsk kulturhistorie. Prismet bok, IKO-forlaget
Landro (2024) Mostertinget - En gjennomgripende samfunnsomforming. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge 2024 ;Volum 2. s. 35-45
Anne-Lise Flaa, Torgeir Landro (2024)
Barnehagelæreren som bakkebyråkrat: Mellom samfunn og enkeltmennesket i Halsnes & Ryland (red.) Hånd i hånd i barnehagelærerutdanningen. Fagbokforlaget
Mork, A. H. H. (2024). «Og rektor fortalte det var arbeidsskolemetoden» Reformpedagogiske elementer i norskundervisning ved Eidsvoll landsgymnas (1945–1946) [“And the headmaster told us it was the activity school method” Elements of Progressive Education in the Teaching of Norwegian at Eidsvoll Rural Gymnasium (1945–1946)]. Historisk tidsskrift, 103(4), 342-356. https://doi.org/10.18261/ht.103.4.4
Bjerke, Katrine Mellingen (2023)
«Plukke frukt i våre haver»: Velferdsnasjonalisme og innvandrere som «byrde». I: Flerkulturelle scenarioer: Mur, bro eller båt? Cappelen Damm AS 2023 ISBN 9788202740351. s. 60-79
Borge, Julie Ane Ødegaard; Ødegaard, Ingvill Constanze (2023)
Children’s Rights in Times of Transition. I: Children and Youth at Risk in Times of Transition. Walter de Gruyter (De Gruyter) 2023 ISBN 9783111010649. s. 9-24
NLAH UiO
Borge, Julie Ane Ødegaard; Langø, Mona (2023)
Kritisk tenkning i bærekraftundervisning: en kvalitativ analyse av ungdoms perspektiver på klimatiltak. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2023; Volum 13.(2) s. 110-134
Borgebund, Harald; Børhaug, Kjetil (2023)
Demokratiopplæring gjennom demokratisk erfaring. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2023; Volum 13.(3) s. 46-65
Borgebund, Harald (2023)
Capitalism, Sustainability and Democracy. I: Technology and Sustainable Development: The Promise and Pitfalls of Techno-Solutionism. Routledge 2023 ISBN 978-1-032-35056-1.
Borgebund, Harald (2023)
The Limits of Democracy: Between Realism and Idealism. I: Discussing Borders, Escaping Traps: Transdisciplinary and Transspatial Approaches. Waxmann Verlag 2019 ISBN 978-3-8309-4045-6. s. 35-46
Eide, Thomas Noven (2023)
Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap: Ein kvalitativ studie av sosiale klasseskilje i norsk vidaregåande skule.. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023
Halse, Rolf (2023)
‘Læreplananalyse av samfunnsfaget i grunnskolens fremstilling av IKT og digitale medier: Konkurransedyktig arbeidskraft eller dannede, digitale medborgere? Acta Didactica Norden (ADNO) 2023; Volum 17.(3)
Landro, Torgeir (2023)
"Det spyrst meir um enden enn um opphavet" - Hva skal vi med eldre historie. I: Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045000. s. 121-136
Landro, Torgeir (2023)
Lovtermen "svidda": metonymi og den europeiske kirkerettstradisjonen. Maal og Minne 2023 ;Volum 115.(2) s. 347-377
Borgebund, Harald (2022)
Alliances in Machiavelli’s The Prince. I: Living Alliances, Leaving Alliances: Interdisciplinary Perspectives. Waxmann Verlag 2022 ISBN 978-3-8309-4449-2. s. 35-46
Borgebund, Harald (2022)
Globalt medborgerskap. I: Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245037913. s. 215-230
Brossard Børhaug, Frederique; Harnes, Helga Bjørke (2022)
Creating Moral Dilemma Stories for Intercultural Education. I: The VaKE Handbook: Theory and Practice of Values and Knowledge Education. Brill Academic Publishers 2022 ISBN 978-90-04-51545-1. s. 252-259
Hestnes, Torstein (2022)
Fra abonnent til skribent: Kildekritikk og kritisk tenkning i en digital mediehverdag. Universitetsforlaget 2022 (ISBN 9788215046457) 272 s.
Hidle, Kari-Mette Walmann (2022)
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket for småskole og barnehage. Acta Didactica Norden (ADNO) 2022; Volum 16.(1) s. -
Johannessen, Elise Margrethe Vike; Røthing, Åse (2022)
Meningsmangfold og ubehag i klasserommet. Norsk pedagogisk tidsskrift 2022; Volum 106.(1) s. 3-14
Jøssang, Lars Gaute (2022)
Mikrohistorie som kunnskaps- og læringsarena. I: Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245037913. s. 143-160
Landro, Torgeir (2022)
Gift Exchange, Reciprocity and Alliances in Medieval and Modern Norway. I: Living Alliances, Leaving Alliances: Interdisciplinary Perspectives. Waxmann Verlag 2022 ISBN 978-3-8309-4449-2. s. 19-33
Samnøy, Åshild (2022)
Kontroversielle saker i samfunnsfag - oppseding til politisk korrekte standpunkt? I: Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245037913. s. 249-266
Sætra, Henrik Skaug; Borgebund, Harald; Coeckelbergh, Mark (2022)
Avoid diluting democracy by algorithms. Nature Machine Intelligence 2022; Volum 4.(10) s. 804-806
Borgebund, Harald; Irshaidat, Rand (2021)
An Ethical Reading of the Political Marketing Mix through a Habermasian Lens: Theory of Communicative Action. International Journal of Business Governance and Ethics 2021; Volum 15.(1) s. 1-20
Eide, Thomas Noven (2021)
Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule.. Norsk sosiologisk tidsskrift 2021; Volum 5
Hidle, Kari-Mette Walmann; Skarpenes, Ove (2021)
”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2021; Volum 11.(3) s. 24-50
Hidle, Kari-Mette Walmann (2021)
Menneskerettsopplæring i rammeplanen for barnehagen. I: Fagdidaktikk for SRLE : Barnehagens fagområder kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 9788202651510. s. 78-88
Hidle, Kari-Mette Walmann (2021)
Mixed methods - strategisk kombinasjon av metoder i et uutforsket felt. I: Å forske blant barn: Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 9788202689025. s. 85-97
Johannessen, Elise Margrethe Vike (2021)
Blurred Lines: The Ambiguity of Disparaging Humour and Slurs in Norwegian High School Boys’ Friendship Groups. Young - Nordic Journal of Youth Research 2021
Johannessen, Elise Margrethe Vike (2021)
Contesting religious boundaries at school: A case from Norway. Critical Research on Religion (CRR) 2021 s.
Brossard Børhaug, Frédérique; Harnes, Helga Bjørke (2020)
Facilitating intercultural education in majority student groups in higher education. Intercultural Education 2020
Collinson, Lisa; Landro, Torgeir; Nilsson, Bertil (2020)
The Borgarthing Law and the Eidsivathing Law. The Laws of Eastern Norway. Routledge 2020 (ISBN 9780367646424) 160 s.
Landro, Torgeir (2020)
Historiebevissthet - "alt och inget". I: Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi. Novus Forlag 2020 ISBN 978-82-8390-053-8. s. 159-176
Landro, Torgeir; Morland, Egil (2020)
Absalon Taranger (1858-1930): Legal historian and church politician in Norway around 1900. I: Law and the Christian Tradition in Scandinavia. The Writings of Great Nordic Jurists.. Routledge 2020 ISBN 978-0-367-85824-7. s. 298-312
Solhaug, Trond; Borge, Julie Ane Ødegaard; Grut, Gunnar (2020)
Social science education (samfunnsfag) in Norway: A country report. Journal of Social Science Education 2020; Volum 19.(1) s. 47-68
Borgebund, Harald (2019)
Political Communication and the Realities of Democracy: Realistic Democratic Theory meets Political Communication. Miguel Hernández Communication Journal 2019; Volum 10. s. 165-179
Hidle, Kari-Mette Walmann; Krogstad, Kari (2019)
Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2019 (3) s. 122-148
Landro, Torgeir (2019)
Periodization and Temporal Boundaries - Defining the Middle Ages. I: Discussing Borders, Escaping Traps: Transdisciplinary and Transspatial Approaches. Waxmann Verlag 2019 ISBN 978-3-8309-4045-6. s. 17-34
Landro, Torgeir (2019)
The Use of Alliteration in a Norwegian Medieval Law - just for Fun? European Journal of Scandinavian Studies 2019; Volum 49.(2) s. 232-251
Aktivitetsnivå
Gruppen møtes mandager i partallsuker kl 1430 til 1600.
Kontaktinformasjon
Forskningsgruppeleder: professor Kari-Mette Walmann Hidle
Nestleder: professor Lars Gaute Jøssang
Prorektor for forskning og utvikling: Torgeir Landro