Om dataspillprosjektet
Prosjektfasene
2017: Prosjektet startet med at forskerne prøvde å forstå spillevaner og identitetsutfordringer blant innvandrerungdom i Norge. Fokuset her var bare på ungdommer (gutter og jenter). Les om prosjektet her.
2018: Forskerne studerte dataspill i familiekontekster for innvandrere ved å snakke med unge mennesker og deres foreldre. Her kom spørsmål om konflikt og konfliktløsning opp. Les mer om prosjektet her.
2019-2020: Det nåværende prosjektet. Prosjektet er et resultat av tidligere prosjekter med mål om å kartlegge foreldre og ungdoms behov for informasjonsressurser som kan hjelpe dem til å finne gode måter for å regulere dataspill i familien. Les mer om prosjektet her.
Finansiering: Medietilsynet og Nasjonalt Kompetansesenter for Spillforskning (SPILLFORSK), Universitetet i Bergen.
Prosjektpartnere
Forskere
- Håkon Repstad (MA) og Carol A. Dralega (PhD) fra NLA Høgskolen Kristiansand
- Hilde Corneliussen (PhD) og Gilda Seddighi (PhD) fra Vestlandsforsking, Sogndal
Frivillige organisasjoner for innvandrere
- Norges Multikulturelle Senter (NOMKUS) - Kvinesdal
- Multikulturelt Initiativet og Ressursnettverk (MIR) - Oslo
- Vestland Innvandrerråd (VI) - Bergen
Foreldre og ungdom i Bergen, Oslo og Kvinesdal