Arbeidsfelt:
Begynneropplæring
,
Digital kompetanse
,
Matematikk
Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt)
Public administration Allmennpedagogikk Antropologi Barnehage Barnehagepedagogikk Begynneropplæring Bibelvitenskap Det Gamle Testamentet Det Nye Testamentet Digital kompetanse Drama Ensemble Etikk Etnomusikologi Familiepedagogikk Fenomenologi Filosofi Foto Globalisering Global journalistikk Gresk Grunnleggende ferdigheter Grunnskole Hans Nielsen Hauge Haugianske virksomheter Hebraisk Hymnologi og liturgikk Høgskolepedagogikk Hørelære Interkulturell kommunikasjon Interkulturell pedagogikk Innovasjon Journalistikk Kirkehistorie Klasseledelse Komponering og arrangering Korsang og korledelse KRLE Kroppsøving Kultur –og samfunnsanalyse Kunst og håndverk Kunstfaglig arbeid Kvalitativ metode og metodologi Ledelse Livssyn Livssynsjournalistikk Læreplan Mangfold Markedsføring Matematikk Medievitenskap Menneskerettigheter Migrasjon Mobbing Musikk Musikkdidaktikk Musikkhistorie Musikkproduksjon Musikkteknologi Musikkteori Naturfag Norsk Næringslivsetikk Pedagogikk Pedagogisk filosofi Pedagogisk ledelse Pedagogikk og politikk Praktisk teologi Presseetikk Problembasert læring Radio- og tv-journalistikk Regional etnografi Religion Religionsdidaktikk Religionspedagogikk Religionsvitenskap Rytmisk musikkpedagogikk Samfunnsansvar Samfunnsfag Sosiale medier Sosialt entreprenørskap Spesialpedagogikk Strategi Systematisk teologi Tjenende lederskap Undersøkende journalistikk Virkelighetsforståelse Vitenskapsteori Økonomijournalistikk sering
Matematikkdidaktikk, Utdanningsevalueringer, Kvantitative forskningsmetoder
FoU og publikasjoner
Artikler i fagfellevurderte journaler:
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2017) A State-Run School Library Programme in Norway: Political Contradictions. Kapittel 7 s.89-102 i Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. (152). Sense Publishers.
Wollscheid, Sabine; Sjaastad, Jørgen; Tømte, Cathrine Edelhard; (2016) The Impact of Digital Devices vs. Pen(cil) and Paper on Primary School Students’ Writing Skills - a Research Review. Computers and education .
Wollscheid, Sabine; Sjaastad, Jørgen; Tømte, Cathrine Edelhard; Løver, Silje Nalini; (2016) The effect of pen and paper or tablet computer on early writing - A pilot study. Computers and education .
Sjaastad, Jørgen (2014) Enhancing measurement in science and mathematics education through Rasch analysis: Rationale and properties. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education .
Henriksen, Ellen Karoline; Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2014) Role of Out-of-School Experiences and Targeted Recruitment Efforts in Norwegian Science and Technology Students’ Educational Choice. International Journal of Science Education .
Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2013) A Norwegian out-of-school mathematics project's influence on secondary student's stem motivation. International Journal of Science and Mathematics Education .
Sjaastad, Jørgen (2013) Measuring the Ways Significant Persons Influence Attitudes Towards Science and Mathematics. International Journal of Science Education.
Sjaastad, Jørgen (2012) Sources of Inspiration: The role of significant persons in young people's choice of science in higher education. International Journal of Science Education Vitenskapelig artikkel.
Sjaastad, Jørgen (2012) No man is an island. (254). Doktorgradsavhandling. Det matematisk naturvitenskapelige fakultet.
Forskningsrapporter:
Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2017) MatAdapt – erfaringer fra pilotering av en adaptiv digital læringsressurs i matematikk for elever i videregående skole. (40). Arbeidsnotat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Sjaastad, Jørgen; Siddiq, Fazilat; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine Edelhard; (2017) Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T. (64). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; Aanstad, Siri; (2017) Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen. (54). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen; (2016) Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016. (74). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre; (2016) Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner. (104). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; (2016) Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring. (88). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2015) Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy. (66). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2015) Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk. (83). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2015) Hva teller når barn skriver? En ekspertpanelstudie. (36). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; (2015) Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2. (116). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2014) Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014. (104). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik; (2014) Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer. (78). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013. (76). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; (2014) Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagsundervisning. (104). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Sjaastad, Jørgen (2014) Ungdomstrinn i utvikling: Resultater fra «Spørsmål til skole-Norge våren 2014» vedrørende satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». (32). Arbeidsnotat. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir; (2014) Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker. (92). Rapport. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke; Sjaastad, Jørgen; Sweetman, Rachel Louise; (2013) AHELO mulighetsstudie: Oppsummering av erfaringene med å gjennomføre OECDs AHELO mulighetsstudie i Norge. (80). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Sjaastad, Jørgen (2013) Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet. (68). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; Sjaastad, Jørgen; (2013) Jakten på kvalitetsindikatorene: Sluttrapport fra prosjektet "Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen". (98). Rapport. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; Henriksen, Ellen Karoline; (2011) Hva nytter? På jakt etter suksesshistorier om rekruttering til realfag. (92). Rapport. Naturfagsenteret.
<p>Artikler i fagfellevurderte journaler:</p>
<ul class="publications_list">
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2017) A State-Run School Library Programme in Norway: Political Contradictions. <span class="blue"> Kapittel 7 s.89-102 i <em>Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century.</em> </span><span class="sn_institute">(152). </span>Sense Publishers.</li>
<li class="group_1">Wollscheid, Sabine; Sjaastad, Jørgen; Tømte, Cathrine Edelhard; (2016) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/en/publications/1309022/">The Impact of Digital Devices vs. Pen(cil) and Paper on Primary School Students’ Writing Skills - a Research Review. </a></span></em><span class="r">Computers and education</span><span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Wollscheid, Sabine; Sjaastad, Jørgen; Tømte, Cathrine Edelhard; Løver, Silje Nalini; (2016) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/en/publications/1371578/">The effect of pen and paper or tablet computer on early writing - A pilot study. </a></span></em><span class="r">Computers and education</span><span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/en/publications/1185593/">Enhancing measurement in science and mathematics education through Rasch analysis: Rationale and properties. </a></span></em><span class="r">NorDiNa : Nordic Studies in Science Education</span><span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Henriksen, Ellen Karoline; Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1127016/">Role of Out-of-School Experiences and Targeted Recruitment Efforts in Norwegian Science and Technology Students’ Educational Choice. </a></span></em><span class="r">International Journal of Science Education</span><span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2013) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1053223/">A Norwegian out-of-school mathematics project's influence on secondary student's stem motivation. </a></span></em><span class="r">International Journal of Science and Mathematics Education</span><span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen (2013) <em><span class="r"><a href="http://www.tandf.co.uk/journals/titles/09500693.asp">Measuring the Ways Significant Persons Influence Attitudes Towards Science and Mathematics. </a></span></em><span class="r">International Journal of Science Education.</span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen (2012) <em><span class="r"><a href="http://www.tandf.co.uk/journals/titles/09500693.asp">Sources of Inspiration: The role of significant persons in young people's choice of science in higher education. </a></span></em><span class="r">International Journal of Science Education </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig artikkel. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen (2012) <em><span class="r">No man is an island. </span></em> <span class="sn_institute">(254). <span class="red"><span class="g">Doktorgradsavhandling. </span> </span> Det matematisk naturvitenskapelige fakultet.</span></li>
</ul>
<p><span class="sn_institute">Forskningsrapporter:</span></p>
<ul class="publications_list">
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2017) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1486655/">MatAdapt – erfaringer fra pilotering av en adaptiv digital læringsressurs i matematikk for elever i videregående skole. </a></span></em> <span class="sn_institute">(40). <span class="red"><span class="g">Arbeidsnotat. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Siddiq, Fazilat; Ulriksen, Robin; Tømte, Cathrine Edelhard; (2017) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1490448/">Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T. </a></span></em> <span class="sn_institute">(64). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. </span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; Aanstad, Siri; (2017) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1496231/">Evaluering av videreutdanningstilbudet Matematikk 1-MOOC 2016-2017 : Et storskala videreutdanningstilbud for matematikklærere i barneskolen. </a></span></em> <span class="sn_institute">(54). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). </span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen; (2016) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1402772/">Evaluering av videreutdanningstilbudet MatematikkMOOC 2015-2016. </a></span></em> <span class="sn_institute">(74). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre; (2016) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1415394/">Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner. </a></span></em> <span class="sn_institute">(104). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; (2016) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1414789/">Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring. </a></span></em> <span class="sn_institute">(88). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2015) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1230744/">Pennal eller pad? Kvasi-eksperimentell studie av skrivehastighet i tidlig skriveopplæring med og uten digitale verktøy. </a></span></em> <span class="sn_institute">(66). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2015) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1253314/">Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk. </a></span></em> <span class="sn_institute">(83). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2015) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1311045/">Hva teller når barn skriver? En ekspertpanelstudie. </a></span></em> <span class="sn_institute">(36). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; (2015) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1330334/">Fra politisk visjon til virkeligheten i klasserommet: Evaluering av virkemidlene i Ungdomstrinn i utvikling. Delrapport 2. </a></span></em> <span class="sn_institute">(116). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1167127/">Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014. </a></span></em> <span class="sn_institute">(104). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik; (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1177183/">Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer. </a></span></em> <span class="sn_institute">(78). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1122462/">Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013. </a></span></em> <span class="sn_institute">(76). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1153504/">Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagsundervisning. </a></span></em> <span class="sn_institute">(104). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1142126/">Ungdomstrinn i utvikling: Resultater fra «Spørsmål til skole-Norge våren 2014» vedrørende satsingen «Ungdomstrinn i utvikling». </a></span></em> <span class="sn_institute">(32). <span class="red"><span class="g">Arbeidsnotat. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.</span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir; (2014) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1119886/">Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker. </a></span></em> <span class="sn_institute">(92). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke; Sjaastad, Jørgen; Sweetman, Rachel Louise; (2013) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1024829/">AHELO mulighetsstudie: Oppsummering av erfaringene med å gjennomføre OECDs AHELO mulighetsstudie i Norge. </a></span></em> <span class="sn_institute">(80). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2013) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1010125/">Næringsliv i skolen: Erfaringer med partnerskapsavtaler mellom skoler og bedrifter og synspunkter på organiseringen av prosjektet. </a></span></em> <span class="sn_institute">(68). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; Sjaastad, Jørgen; (2013) <em><span class="r"><a href="https://www.nifu.no/publications/1031750/">Jakten på kvalitetsindikatorene: Sluttrapport fra prosjektet "Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen". </a></span></em> <span class="sn_institute">(98). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. </span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; Henriksen, Ellen Karoline; (2011) <em><span class="r"><a href="http://www.naturfagsenteret.no/c1515378/tidsskrift/vis.html?tid=1489792">Hva nytter? På jakt etter suksesshistorier om rekruttering til realfag. </a></span></em> <span class="sn_institute">(92). <span class="red"><span class="g">Rapport. </span> </span> Naturfagsenteret. </span></li>
</ul>
<p> </p>
<p> </p>
Utdanning
2002-2007: Mastergrad i matematikk
2007-2008: Praktisk-pedagogisk utdanning
2008-2012: Doktorgrad i realfagdidaktikk
<ul>
<li>2002-2007: Mastergrad i matematikk</li>
<li>2007-2008: Praktisk-pedagogisk utdanning</li>
<li>2008-2012: Doktorgrad i realfagdidaktikk</li>
</ul>
Undervisning
2006-2007: Matematikkmentor i TENK
2007: Forkurs i matematikk, Høgskolen i Oslo og Akershus
2008: Timelærer, Foss VGS
2014-2015: Lektor, Kristelig Gymnasium
<ul>
<li>2006-2007: Matematikkmentor i TENK</li>
<li>2007: Forkurs i matematikk, Høgskolen i Oslo og Akershus</li>
<li>2008: Timelærer, Foss VGS</li>
<li>2014-2015: Lektor, Kristelig Gymnasium</li>
</ul>
Formidling
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2017) Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring. Kontaktforum for videregående opplæring, Utdanningsforbundet. Vitenskapelig foredrag.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2017) Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner.. Avdeling for profesjonsutvikling, Utdanningsdirektoratet. Vitenskapelig foredrag.
Tømte, Cathrine Edelhard; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; (2016) MOOCs and Change Dynamics in Higher Education. EDEN - European Distance and E-Learning Network 25th anniversary conference. European Distance and E-Learning Network. Vitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2016) En fiasko, en suksess og fire lærdommmer om IKT i skolen. NIFUs årskonferanse. NIFU. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; (2016) How a MOOC-like course is facilitating teachers’ continuing education and professional learning communities. EDEN - European Distance and E-Learning Network 25th anniversary conference. Vitenskapelig foredrag.
Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2015) PC på skolen? Utstyret virker ikke. Dagens næringsliv Kronikk.
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Sjaastad, Jørgen; Wilberg, Espen Langbråten; (2015) Digital duell - pennal eller pad? Debatten om digitaliseringen i norsk skole er stadig mer polarisert og lite konstruktiv. Dagens næringsliv Kronikk.
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; (2015) Fine muligheter for variert undervisning med anvendelse av kunnskap!. Naturfag Populærvitenskapelig artikkel.
Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2015) Blyant, nettbrett og sinnsro.. Klassekampen Kronikk.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) Lokal framgang - nasjonal stillstand. Publisert på UiAs nettsider om skolebibliotek. Nettsider (opplysningsmateriale).
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013. Sluttrapportering for Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet. Sluttseminar. Vitenskapelig foredrag.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) Lokal fremgang - nasjonal stillstand?. Skolebiblioteket Populærvitenskapelig artikkel.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) Evaluering av Program for Skolebibliotekutvikling - programevalueringens relevans og resepsjon. NIFU-seminar. Vitenskapelig foredrag.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) From grassroots movement to established order? Evaluation of the Program for School Library Development in Norway 2009-2013. Nordic Educational Research Association 42nd Congress, Lillehammer. Vitenskapelig foredrag.
Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2014) Den virtuelle matematikkskolen - foreløpige innspill - 1T. Seminar nettlærere i Den virtuelle matematikkskolen (DVM) - 1T. Senter for IKT i utdanningen - DVM-sekretariat. Faglig foredrag.
Hovdhaugen, Elisabeth; Sjaastad, Jørgen; (2014) AHELO: OECD’s feasibility study and the Norwegian experience of participation. Brown bag seminar, CEMO, UiO. CEMO, UiO. Faglig foredrag.
Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) Hvor nyttige er nettressurser for skolene? Publisert på UiAs nettsted for skolebibliotekutvikling. Nettsider (opplysningsmateriale).
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Løken, Marianne; (2013) "Barndomsminner og ein god lærar": Om å hjelpe elevar med å sjå utdannings- og yrkesmulegheiter i MNT-fag. Naturfag Populærvitenskapelig artikkel.
Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2012) Hva har mentorene og MacGyver til felles?. ENT3R-konferanse. Vitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Kalvig, Siri M.; (2011) Enkeltpersoners betydning for realfagene. Det nytter! Nasjonal konferanse om rekruttering til realfag. NITO, NHO, UiO, Naturfagsenteret. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2011) Success factors in ENT3R. The Visions Conference 2011. Visions for Teaching and Teacher Education: In view of a new knowledge base for Teacher Education, Language Learning and Math/Science Education. Vitenskapelig foredrag.
Bøe, Gudrun Maria Vetleseter; Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; (2011) Hva teller når ungdom velger realfag? Resultater fra forskningsprosjektene Vilje-con-valg og IRIS. Nasjonalt Studieveilederseminar for Realfag. Nasjonalt Studieveilederseminar for Realfag. Vitenskapelig foredrag.
Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2011) The value of good mentors: Success factors identified in a recruitment initiative. Seminar on youth’s choice of science, technology and mathematics higher education. Vitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2011) Suksessfaktorer i prosjektet ENT3R. Mentor-seminar. Vitenskapelig foredrag.
Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2011) The value of good mentors: Success factors identified in a recruitment initiative. ESERA. Vitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2010) Kate Moss, Heidi Klum og Jørgen Sjaastad: Om ungdom og forbilder. Tenke det, ønske det, ville det med... Hvorfor og hvordan implementere ny nasjonal realfagsstrategi. Renatesenteret, Kunnskapsdepartementet og KS. Populærvitenskapelig foredrag.
Henriksen, Ellen Karoline; Schreiner, Camilla; Sjaastad, Jørgen; (2010) Kan realfagene surfe på yngrebølgen?. Forskning.no : nettavis med nyheter fra norsk og internasjonal forskning Kronikk.
Sjaastad, Jørgen (2010) The influence of parents, teachers, and celebrities in young people's choice of science in higher education. IOSTE Conference 2010. Vitenskapelig foredrag.
Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Bøe, Maria Vetleseter; (2010) Hva vi vet om realfagselever og -studenter. Faglig-pedagogisk dag. Universitetet i Oslo. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2010) Matematiker og rollemodell?. KoMiN: Konferanse for matematikkstudenter i Norge. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2010) Tall - Glede eller forbannelse?. Utdanningsetatens inntaks- og formidlingskonferanse 2010. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2010) Du - som rollemodell?. Berlin 2010: Nettverk for kvinnelige gruppelærere. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2010) Moderne ungdomskultur, rollemodeller og rekruttering til realfagene. Mentorkurs ENTER - Matematikktreningsprogram for ungdom. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2010) Et realt forbilde - Idag åpnet Mette-Marit rollemodellbyrå som skal inspirere unge til å ta realfaglig utdannelse. Dagbladet Intervju.
Schreiner, Camilla; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; Løken, Marianne; (2010) Vilje-con-valg: valg og bortvalg av realfag i høyere utdanning. Kimen Artikkel i fag-/bransjetidsskrift.
Sjaastad, Jørgen; Henriksen, Ellen Karoline; (2010) CSI og gode lærere: På sporet av motivasjon for realfag. Naturfagkonferansen. Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen,. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2010) Gode realfagslærere gir gode realister. Naturfag Sammendrag/abstract.
Sjaastad, Jørgen (2009) Hvordan kan rollemodeller i realfag øke rekrutteringen til kjemifaget?. Høstsamling, Norsk Kjemisk Selskab. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2009) Konglens hemmelighet på 1-1-2-3. Naturfag Populærvitenskapelig artikkel.
Sjaastad, Jørgen (2009) Rollemodeller. Vilje-con-valgs dialogmøte. NHO, Vilje-con-valg. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2009) Hvordan rekruttere fremtidens ingeniører? Fremtidens ingeniører forteller. Høstsamling, Rådgivende ingeniørers forening. Rådgivende ingeniørers forening. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen (2009) Om rollemodeller og hvordan disse kan hjelpe oss å nå ungdom. Oxford 2009: Forskningsdagenes kick-off. Forskningsrådet. Populærvitenskapelig foredrag.
Sjaastad, Jørgen; Di Nunno, Giulia; (2007) Chaos expansions under change of measure. (88). Mastergradsoppgave. Universitetet i Oslo.
<ul class="publications_list">
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2017) <em><span class="r">Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring. </span></em>Kontaktforum for videregående opplæring, Utdanningsforbundet. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2017) <em><span class="r">Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner.. </span></em>Avdeling for profesjonsutvikling, Utdanningsdirektoratet. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Aanstad, Siri; Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; (2016) <em><span class="r">MOOCs and Change Dynamics in Higher Education. </span></em>EDEN - European Distance and E-Learning Network 25th anniversary conference. European Distance and E-Learning Network. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen (2016) <em><span class="r">En fiasko, en suksess og fire lærdommmer om IKT i skolen. </span></em>NIFUs årskonferanse. NIFU. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Aanstad, Siri; (2016) <em><span class="r">How a MOOC-like course is facilitating teachers’ continuing education and professional learning communities. </span></em>EDEN - European Distance and E-Learning Network 25th anniversary conference. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2015) <em><span class="r">PC på skolen? Utstyret virker ikke. </span></em><span class="r">Dagens næringsliv </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Kronikk. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Sjaastad, Jørgen; Wilberg, Espen Langbråten; (2015) <em><span class="r">Digital duell - pennal eller pad? Debatten om digitaliseringen i norsk skole er stadig mer polarisert og lite konstruktiv. </span></em><span class="r">Dagens næringsliv </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Kronikk. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; (2015) <em><span class="r"><a href="http://www.naturfag.no/_geofag/tidsskrift/vis.html?tid=725490">Fine muligheter for variert undervisning med anvendelse av kunnskap!. </a></span></em><span class="r">Naturfag </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig artikkel. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Sjaastad, Jørgen; Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; (2015) <em><span class="r">Blyant, nettbrett og sinnsro.. </span></em><span class="r">Klassekampen </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Kronikk. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">Lokal framgang - nasjonal stillstand. Publisert på UiAs nettsider om skolebibliotek. </span></em> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Nettsider (opplysningsmateriale). </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013. Sluttrapportering for Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet. </span></em>Sluttseminar. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">Lokal fremgang - nasjonal stillstand?. </span></em><span class="r">Skolebiblioteket </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig artikkel. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">Evaluering av Program for Skolebibliotekutvikling - programevalueringens relevans og resepsjon. </span></em>NIFU-seminar. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">From grassroots movement to established order? Evaluation of the Program for School Library Development in Norway 2009-2013. </span></em>Nordic Educational Research Association 42nd Congress, Lillehammer. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_1">Tømte, Cathrine Edelhard; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">Den virtuelle matematikkskolen - foreløpige innspill - 1T. </span></em>Seminar nettlærere i Den virtuelle matematikkskolen (DVM) - 1T. Senter for IKT i utdanningen - DVM-sekretariat. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Faglig foredrag.</span></span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Hovdhaugen, Elisabeth; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">AHELO: OECD’s feasibility study and the Norwegian experience of participation. </span></em>Brown bag seminar, CEMO, UiO. CEMO, UiO. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Faglig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen; (2014) <em><span class="r">Hvor nyttige er nettressurser for skolene? Publisert på UiAs nettsted for skolebibliotekutvikling. </span></em> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Nettsider (opplysningsmateriale). </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Løken, Marianne; (2013) <em><span class="r"><a href="http://www.naturfag.no/_geofag/tidsskrift/vis.html?tid=725490">"Barndomsminner og ein god lærar": Om å hjelpe elevar med å sjå utdannings- og yrkesmulegheiter i MNT-fag. </a></span></em><span class="r">Naturfag </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig artikkel. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2012) <em><span class="r">Hva har mentorene og MacGyver til felles?. </span></em>ENT3R-konferanse. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Kalvig, Siri M.; (2011) <em><span class="r">Enkeltpersoners betydning for realfagene. </span></em>Det nytter! Nasjonal konferanse om rekruttering til realfag. NITO, NHO, UiO, Naturfagsenteret. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2011) <em><span class="r">Success factors in ENT3R. </span></em>The Visions Conference 2011. Visions for Teaching and Teacher Education: In view of a new knowledge base for Teacher Education, Language Learning and Math/Science Education. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Bøe, Gudrun Maria Vetleseter; Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; (2011) <em><span class="r">Hva teller når ungdom velger realfag? Resultater fra forskningsprosjektene Vilje-con-valg og IRIS. </span></em>Nasjonalt Studieveilederseminar for Realfag. Nasjonalt Studieveilederseminar for Realfag. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2011) <em><span class="r">The value of good mentors: Success factors identified in a recruitment initiative. </span></em>Seminar on youth’s choice of science, technology and mathematics higher education. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2011) <em><span class="r">Suksessfaktorer i prosjektet ENT3R. </span></em>Mentor-seminar. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen; (2011) <em><span class="r">The value of good mentors: Success factors identified in a recruitment initiative. </span></em>ESERA. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2010) <em><span class="r">Kate Moss, Heidi Klum og Jørgen Sjaastad: Om ungdom og forbilder. </span></em>Tenke det, ønske det, ville det med... Hvorfor og hvordan implementere ny nasjonal realfagsstrategi. Renatesenteret, Kunnskapsdepartementet og KS. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Henriksen, Ellen Karoline; Schreiner, Camilla; Sjaastad, Jørgen; (2010) <em><span class="r"><a href="http://www.forskning.no/">Kan realfagene surfe på yngrebølgen?. </a></span></em><span class="r">Forskning.no : nettavis med nyheter fra norsk og internasjonal forskning </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Kronikk. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2010) <em><span class="r">The influence of parents, teachers, and celebrities in young people's choice of science in higher education. </span></em>IOSTE Conference 2010. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Vitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Bøe, Maria Vetleseter; (2010) <em><span class="r">Hva vi vet om realfagselever og -studenter. </span></em>Faglig-pedagogisk dag. Universitetet i Oslo. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_2" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2010) <em><span class="r">Matematiker og rollemodell?. </span></em>KoMiN: Konferanse for matematikkstudenter i Norge. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag.</span></span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2010) <em><span class="r">Tall - Glede eller forbannelse?. </span></em>Utdanningsetatens inntaks- og formidlingskonferanse 2010. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2010) <em><span class="r">Du - som rollemodell?. </span></em>Berlin 2010: Nettverk for kvinnelige gruppelærere. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2010) <em><span class="r">Moderne ungdomskultur, rollemodeller og rekruttering til realfagene. </span></em>Mentorkurs ENTER - Matematikktreningsprogram for ungdom. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2010) <em><span class="r"><a href="http://www.dagbladet.no">Et realt forbilde - Idag åpnet Mette-Marit rollemodellbyrå som skal inspirere unge til å ta realfaglig utdannelse. </a></span></em><span class="r">Dagbladet </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Intervju. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Schreiner, Camilla; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; Løken, Marianne; (2010) <em><span class="r"><a href="http://www.naturfagsenteret.no/c1515378/tidsskrift/vis.html?tid=1489792">Vilje-con-valg: valg og bortvalg av realfag i høyere utdanning. </a></span></em><span class="r">Kimen </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Artikkel i fag-/bransjetidsskrift. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Henriksen, Ellen Karoline; (2010) <em><span class="r">CSI og gode lærere: På sporet av motivasjon for realfag. </span></em>Naturfagkonferansen. Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen,. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Jensen, Fredrik; (2010) <em><span class="r"><a href="http://www.naturfag.no/_geofag/tidsskrift/vis.html?tid=725490">Gode realfagslærere gir gode realister. </a></span></em><span class="r">Naturfag </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Sammendrag/abstract. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2009) <em><span class="r">Hvordan kan rollemodeller i realfag øke rekrutteringen til kjemifaget?. </span></em>Høstsamling, Norsk Kjemisk Selskab. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2009) <em><span class="r"><a href="http://www.naturfag.no/_geofag/tidsskrift/vis.html?tid=725490">Konglens hemmelighet på 1-1-2-3. </a></span></em><span class="r">Naturfag </span> <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig artikkel. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2009) <em><span class="r">Rollemodeller. </span></em>Vilje-con-valgs dialogmøte. NHO, Vilje-con-valg. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2009) <em><span class="r">Hvordan rekruttere fremtidens ingeniører? Fremtidens ingeniører forteller. </span></em>Høstsamling, Rådgivende ingeniørers forening. Rådgivende ingeniørers forening. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen (2009) <em><span class="r">Om rollemodeller og hvordan disse kan hjelpe oss å nå ungdom. </span></em>Oxford 2009: Forskningsdagenes kick-off. Forskningsrådet. <span class="sn_institute"><span class="red"><span class="g">Populærvitenskapelig foredrag. </span> </span></span></li>
<li class="group_3" style="display: list-item;">Sjaastad, Jørgen; Di Nunno, Giulia; (2007) <em><span class="r">Chaos expansions under change of measure. </span></em> <span class="sn_institute">(88). <span class="red"><span class="g">Mastergradsoppgave. </span> </span> Universitetet i Oslo. </span></li>
</ul>
<p> </p>
Prosjekter
Pågående prosjekter:
Number Sense. Forskningsprosjekt om utvikling av grunnleggende tallforståelse.
Rike oppgaver for evnerike elever . Pilotering av oppgaver for å utfordre og inkludere elever med høyt læringspotensial i matematikk.
1+1-prosjektet . Effektstudie om bruk av smågruppeundervisning i matematikk i barneskolen. Ledes av NIFU.
Evaluering av Realfagsstrategien . Ledes av NIFU.
<p>Pågående prosjekter:</p>
<ul>
<li><em>Number Sense.</em> Forskningsprosjekt om utvikling av grunnleggende tallforståelse.</li>
<li><em>Rike oppgaver for evnerike elever</em>. Pilotering av oppgaver for å utfordre og inkludere elever med høyt læringspotensial i matematikk.</li>
<li><em>1+1-prosjektet</em>. Effektstudie om bruk av smågruppeundervisning i matematikk i barneskolen. Ledes av NIFU.</li>
<li><em>Evaluering av Realfagsstrategien</em>. Ledes av NIFU.</li>
</ul>