Anne Helene Høyland Mork Høgskolelektor lærerutdanning, samfunnsfag NLA Høgskolen Staffeldtsgate +4721969523 Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p>Anne Helene Høyland Mork er høgskolelektor i samfunnsfag. </p> <p>Hun disputerte i 2024 ved Universitetet i Sørøst-Norge med avhandlingen: "History, Education and History Education: Expressions of Historical Culture in Norwegian and Swedish Upper Secondary Schools (1920-1960)." </p> <p>Forskningsinteresser: utdanningshistorie, historiedidaktikk, læremiddelforskning</p> <p>Hun har også kompetanse i moderne hebraisk og bibelhebraisk. </p> <p> </p> <p> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p class="EndNoteBibliography" style="text-indent: -36.0pt; margin: 0cm 0cm 0cm 36.0pt;"><span lang="EN-US">Mork, A. H. H. (2024). "Og rektor fortalte det var arbeidsskolemetoden": Reformpedagogiske elementer i norskundervisning ved Eidsvoll landsgymnas (1945–1946). <em>Historisk tidsskrift</em>,<em> 103</em>(4), 342-356. <a href="https://doi.org/10.18261/ht.103.4.4">https://doi.org/10.18261/ht.103.4.4</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="text-indent: -36.0pt; margin: 0cm 0cm 0cm 36.0pt;"><span lang="EN-US">Mork, A. H. H. (2024). <em>History, Education, and History Education: Expressions of Historical Culture in Norwegian and Swedish Upper Secondary Schools (1920-1960)</em> University of South-Eastern Norway]. <a href="https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/3161017">https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/3161017</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="text-indent: -36.0pt; margin: 0cm 0cm 0cm 36.0pt;"><span lang="EN-US">Mork, A. H. H. (2024). Reform Pedagogy Meets History Education in the Writings of Four Norwegian Gymnasium Teachers (1917–1954). <em>Nordic journal of educational history</em>,<em> 11</em>(1). <a href="https://doi.org/10.36368/njedh.v11i1.411">https://doi.org/10.36368/njedh.v11i1.411</a> </span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="text-indent: -36.0pt; margin: 0cm 0cm 0cm 36.0pt;"><span lang="EN-US">Mork, A. H. H. (2024). The Why, What, and How, of History Education in Norwegian and Swedish History Curricula for Upper Secondary Schools (Approximately 1920-1960). <em>Scandinavian journal of history</em>,<em> 49</em>(2), 218-240. <a href="https://doi.org/10.1080/03468755.2023.2258144">https://doi.org/10.1080/03468755.2023.2258144</a></span></p> <p class="EndNoteBibliography" style="text-indent: -36.0pt; margin: 0cm 0cm 0cm 36.0pt;"><span lang="EN-US"><span style="mso-tab-count: 1;"><span style="text-indent: -36pt;">Mork, A. H. H. (2024). "An 'Acropolis' in miniature" and a house that "must be filled with spirit and content": Ideals of Bildung in the building of two Scandinavian schools in the 1920s. In (1 ed., Vol. 1, pp. 42-58). Routledge. </span><a style="text-indent: -36pt;" href="https://doi.org/10.4324/9781003322696-5">https://doi.org/10.4324/9781003322696-5</a> </span></span></p> <p> </p> Utdanning Oppdater utdanning <p>PHD i utdanningshistorie fra doktorgradsprogrammet Pedagogiske ressurser og læringsprosesser USN 2024</p> <p>Profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere (30 sp) 2019</p> <p>Praktisk-pedagogisk utdanning med historie og engelsk 2006</p> <p>Cand Philol med hovedfag i historie 2005</p> <p>Cand Mag med mellomfag i historie, mellomfag i engelsk, mellomfag i hebraisk og grunnfag i idéhistorie</p> Undervisning Oppdater undervisning <p><span style="color: #363636; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 19px;">MGL5SA201 (2024—2025) Samfunnsfag 2</span></p> <p> </p> Formidling Oppdater formidling Prosjekter Oppdater prosjekter