Elise M. Vike Johannessen Førsteamanuensis lærerutdanning, samfunnsfag NLA Høgskolen Staffeldtsgate 21969574 Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">Elise M. Vike Johannessen er </span><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">førsteamanuensis i samfunnsfag</span><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">. Hun har skrevet doktorgrad om </span><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">elevers forståelser av og erfaringer med </span><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">fordommer og meningsmangfold i skolen. </span><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">Johannessen er også utdannet grunnskolelærer </span><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">og har jobbet som lærer på mellomtrinnet. </span></p> <p><span style="box-sizing: border-box; color: #666666; font-family: Roboto, sans-serif; font-size: 14px;">Forskningsinteresser: Mangfold, fordommer og rasisme, minoritets- og majoritetsposisjoner, makt(forhold), religionsundervisning, meningsmangfold, ytringsrom, kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i undervisning. </span></p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p class="a-paragraph grid-item normal">Røthing, Å., Johannessen, E. M. V. & Myrebøe, T. (2024). <a href="https://utdanning.cappelendamm.no/_meningsmangfold-i-klasserommet-9788202822545">Meningsmangfold i klasserommet. Perspektiver, begreper og ressurser for lærere</a><em>.</em> Cappelen Damm Akademisk</p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, E. M. V. (2023). <em>Ambivalens, kompleksitet, maktforhold. Elevers fortellinger om fordommer i skolen</em>. [Doktorgradsavhandling, OsloMet - storbyuniversitetet], Oslo. <a href="https://hdl.handle.net/11250/3057554">https://hdl.handle.net/11250/3057554 </a></p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, E. M. V. & Røthing Å. (2022). Meningsmangfold og ubehag i klasserommet. <em>Norsk pedagogisk tidsskrift, 106</em>(1), 3–14. <a href="https://doi.org/10.18261/npt.106.1.2">https://doi.org/10.18261/npt.106.1.2</a></p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, E. M. V. (2021). Contesting religious boundaries at school: A case from Norway. <em>Critical Research on Religion (CRR)</em>. <a class="a-link external" href="https://doi.org/10.1177/20503032211044431">https://doi.org/10.1177/20503032211044431 </a></p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, E. M. V. (2021). Blurred Lines: The Ambiguity of Disparaging Humour and Slurs in Norwegian High School Boys’ Friendship Groups. <em>Young - Nordic Journal of Youth Research, 29</em>(5), 437–455. <a class="doiWidgetLink" href="https://doi.org/10.1177%2F11033088211006924" rel="noopener">https://doi.org/10.1177/11033088211006924</a></p> Utdanning Oppdater utdanning <p>Ph.D. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, OsloMet - storbyuniversitetet </p> <p>MA i flerkulturell og internasjonal utdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus</p> Undervisning Oppdater undervisning Formidling Oppdater formidling <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, E. M. V. & Myrebøe, T. (2023). <em>Diversity of opinions in the classroom: From theses to textbook</em>. ECER 2023 "The Value of Diversity in Education and Educational Research." University of Glasgow. </p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, Elise Margrethe Vike (2021). <em>Fordomsbasert humor blant gutter i videregående skole - hvordan og hvorfor?</em>. Sluttkonferanse om fordommer og skolens forebyggende rolle. Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.</p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, Elise Margrethe Vike (2021). Unge gutter bruker skjellsord som humor. <br /><a class="a-link external" href="https://kjonnsforskning.no/nb/2021/06/unge-gutter-bruker-skjellsord-som-humor">https://kjonnsforskning.no/nb/2021/06/unge-gutter-bruker-skjellsord-som-humor</a></p> <p class="a-paragraph grid-item normal">Johannessen, Elise Margrethe Vike (2019). <em>"No wonder people get prejudices". Learning About Islam in High School: The Perspectives of Students with Muslim Backgrounds</em>. Conference on Racism and Religion. Centre for Multidisciplinary Studies on Racism (CEMFOR).</p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p>- Skolens verdigrunnlag</p> <p>- Fordommer mot religion og muslimske elevers motstandsstrategier i undervisning om islam</p> <p>- Undervisning om rasisme i høyere utdanning </p>