Robert Mjelde Flatås

Førstelektor i pedagogikk lærerutdanning, pedagogikk
NLA Høgskolen Bergen
Kontor: Kalfaret H225
Se full profil i Cristin

English
Robert Mjelde Flatås

Arbeidsfelt:

Allmennpedagogikk , Etikk , Grunnleggende ferdigheter , Grunnskole , Klasseledelse , Læreplan , Mangfold , Mobbing , Pedagogikk , Pedagogisk ledelse , Pedagogikk og politikk

 

 

FoU og publikasjoner

Fagfellevurderte publikasjoner

Flatås, R.M. (2024). Grunnstrukturer i samhandlingsprosesser knyttet til elevmedvirkning. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L.K. Jermstad (Red.), Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori (Kap. 14, s. 221-236). Cappelen Damm Forskning. https://doi.org/10.23865/cdf.227  

Flatås, R.M. & Jokstad, G.S. (2024). Vurderingsprosesser i lys av en lærers handlingsrepertoar. I T. Werler & H. Sæverot (Red.), Pedagogiske handlinger (Kap. 9, s. 191-211). Fagbokforlaget. 

Flatås, R.M. (2023). Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv. I I. M.T. & U.S. Goth (Red.), Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv (Kap. 14, s. 228-241). Fagbokforlaget. https://doi.org/10.55669/oa2110 

Utgitte fagbøker i Norge

Flatås, R.M. (2023). Vennskap og inkludering i SFO. Fagbokforlaget.

Flatås, R.M. (2022). Bærekraft i praksis. Aktiviteter og øvelser. Fagbokforlaget.

Flatås, R.M. (2022). Samarbeidslæring i skolen (2. utgave). Metoder og øvelser. Fagbokforlaget.

Flatås, R.M. (2022). Leselyst! Aktiviteter og øvelser. Fagbokforlaget.

Flatås, R.M. (2021). Elevmedvirkning i praksis. Håndbok for læreren. Gan Aschehoug. 

Flatås, R.M. (2021). Underveisvurdering i praksis. Håndbok for læreren. Gan Aschehoug. 

Flatås, R.M. (2021). Samarbeidslæring i skolen. Fagbokforlaget.

Flatås, R.M. (2021). Livsmestring i klassen. Håndbok for læreren. Gan Aschehoug. 

Flatås, R.M. (2020). Brain breaks i klassen. Håndbok for læreren. Gan Aschehoug. 

Flatås, R.M. (2020). Uteaktiviteter i skole og SFO. Pedlex.

Flatås, R.M. (2020). Matematikk-gnist. Aktiviteter og øvelser (2. utgave). Pedlex. 

Flatås, R.M. (2020). Norsk-gnist. Aktiviteter og øvelser (2. utgave). Pedlex. 

Flatås, R.M. (2019). SFO-gnist. Aktiviteter og leker. Pedlex.

Flatås, R.M. (2018). Samarbeidslæring i klasserommet. Metoder og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M. (2018). Engelsk-gnist. Aktiviteter og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M., Olsen, H.Ø. & Aasland, M. (2018). Læringspartner og egenvurdering. Pedlex.

Flatås, R.M. (2017). Dybdelæring, kritisk og kreativ tenkning. Metoder og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M. (2016). Naturfag-gnist. Aktiviteter og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M. (2016). Egenvurdering og elevmedvirkning. Metoder og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M. (2015). Klasseledelse og relasjoner. Leker og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M. (2015). Norsk-gnist. Aktiviteter og øvelser. Pedlex.

Flatås, R.M. (2014). Matematikk-gnist. Aktiviteter og øvelser. Pedlex.

Utgitt fagbok i Sverige

Flatås, R.M. (2021). Larare Gør Active English. 70 øvningar før muntlig och skriftlig kommunikation. Natur & Kultur.

Utgitt lokalhistorisk bok

Blindheim, A.K., Bremerthun, B., Flatås, R.M., Mjelde, L., Nordøen, L.V. & Presthus, T.E. (2021). Eg 5265 i bilde og tekst. Ytre Arna Historielag.

Utdanning

2025: Generativ kunstig intelligens

2023: UH-Ped kurs

2023: Førstelektor i pedagogikk 

2004: Mastergrad i pedagogikk med vekt på pedagogisk ledelse

2003: Allmennlærerutdanning 4-årig

Undervisning

Pedagogikk og elevkunnskap, emne 102, bachelornivå: Lærerens tilrettelegging for læring i et klasserom.

Pedagogikk og elevkunnskap, emne 201, masternivå: Den profesjonelle, reflekterte og etisk bevisste lærer.

Pedagogikk og elevkunnskap, emne 202, masternivå: Den forskende, endringskompetente og samfunnsbevisste lærer. 

Formidling

Se oppdatert profil i Cristin.

Prosjekter

Pågående prosjekter

2022–2024: Universell - studentaktive læringsmetoder. Universell utforming som fagbegrep i høyere utdanning. Det overordnede målet for utviklingsprosjektet var å øke lærerstudentenes læringsutbytte gjennom studentaktive læringsformer.

2024-2025: Elevmedvirkning og elevenes medansvar sett med nye briller.