Marit Mjøs Professor i spesialpedagogikk pedagogikk NLA Høgskolen Bergen 55 54 07 25 Send e-post Send e-post Kontor: Sandviken 456 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p>Spesialpedagogikk og spesialundervisning</p> <p>Forholdet mellom spesialpedogikk og allmennpedagogikk, mellom det spesielle og det ordinære i barnehage og skole</p> <p>Spesialpedagogikkens innovative rolle i en barnehage og skole for alle</p> <p>Spesialpedagogikkens historie</p> <p>Tilpasset opplæring </p> <p>Inkluderende praksis</p> <p>PP-tjenesten og den spesialpedagogiske tiltakskjeden</p> <p>Spesialundervisning; lovverk og pedagogisk praksis</p> <p>Læreplanarbeid / Indivudelle opplæringsplaner</p> <p>Utdanningsreformer og opplæringskvalitet</p> <p>Læringsfellesskap og skoleutvikling</p> <p>Organisasjonsutvikling og innovasjonsarbeid</p> <p>Samarbeid PPT - skole</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Moen, V. (2024). The Norwegian educational and psychological counselling service (EPS) as an ‘inclusion agent’ in schools? European Journal of Special Needs Education, 39(6), 897-912. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/08856257.2024.2425506 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M., Hillesøy, S., Moen, V. & Ohna, S.-E. (Red.). (2023). Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjeneste. . Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186. </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. (2023). Om SUKIP-prosjektet og antologien - en introduksjon. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. (s. 11-21). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Øen, K. (2023). SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. (s. 23-45). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch1. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch1 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Øen, K. & Mjøs, M. (2023). Partnerskap mellom forskere og praktikere som innovasjonsstrategi - et utfordrende mulighetsrom. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. (s. 47-69). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Ohna, S.-E. & Mjøs, M. (2023). Inkluderende praksis i barnehage og skole - erfaringer fra SUKIP-prosjektet. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. (s. 71-95). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Moen, V. (2023). Ledelsens rolle for utvikling av inkluderende praksis - en case-studie. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten (s. 137-157). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch6. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch6 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M., Moen, V. & Øen, K. (2023). Kommunal styring og ledelse av en forskningsstøttet innovasjon for utvikling av inkluderende praksis. I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten. (s. 223-246). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186 </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Moen, V. & Mjøs, M. (2023). Kompetanseutviklende samarbeid mellom skole og PP-tjeneste: et spørsmål om møtekoreografi? I M. Mjøs, S. Hillesøy, V. Moen & S.-E. Ohna (Red.), Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten (s. 159-179). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch7. https://doi.org/10.23865/noasp.186.ch7. </span></span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;"><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Øen, K. (2022). En spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis (fagfellevurdert). Psykologi i kommunen (4). https://psykisk-kommune.no/fagartikkel/en-felles-sporreundersokelse-skole-ppt-som-utgangspunkt-for-samarbeid-om-inkluderende-praksis/19.250. </span></span></p> <p><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. (2020). Det perifere som sentral verdi i en skole for et demokratisk samfunn. I T. Sævi & G. J. J. Biesta (Red.), Pedagogikk, periferi og verdi. Eksistensiell dialog om skole og samfunn (s. 39-56). Fagbokforlaget. </span></p> <p><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M., Lied, S. I. & Flaten, K. (2020). Spesialpedagogikkens rolle i et utdanningspolitisk perspektiv. I B. I. B. Hvidsten, I. Kuginyte-Arlauskiene & G. Söderlund (Red.), Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis (s. 11-30). Fagbokforlaget </span></p> <p><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Unneland, A. K. R. (2020). Spesialpedagogikk i et NLA-perspektiv: Tilbakeblikk - verdiblikk - framtidsblikk. I G. Hagesæther, G. Innerdal & B. Kvam (Red.), NLA Høgskolen. Fagutvikling og sjølvforståing på kristen grunn (s. 213-244). Cappelen Damm Akademisk. </span></p> <p><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Moen, V. (2018). Statped og PPT. Det gode didaktiske møtet i spennet mellom individ- og systemarbeid. Spesialpedagogikk, 83(3), 56-70.</span></p> <p><span style="font-size: xx-small;">Mjøs, M. & Flaten, K. (2018). Systemperspektiv eller sakkyndighetsarbeid - konfliktfylte oppdrag eller to sider av samme sak? Spesialpedagogikk, 83(3), 4-12. Mjøs, M. (2016). PPT - en viktig samfunnsaktør, men hvorfor og hvordan? Spesialpedagogikk, 81(5).<br />Mjøs, M. (2016). Spesialpedagogikkens rolle i en skole for alle. In R. Hausstätter & S. M. Reindal (Eds.), Spesialpedagogikk: fagidentitet og samfunnsnytte (pp. 84-98). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.<br />Mjøs, M. (2014). Kunnskapsløftet - egnet løft i en skole "for alle og enhver"? Spesialpedagogikk, 79(1), 12-16.<br />Mjøs, M. (2011). Det handler om opplæringskvalitet. Spesialpedagogikk, 76(3), 18-21. <br />Mjøs, M. (2010). En skole for alle - hvorfor det? In E. Hjelmervik, G. Hartveit, & W. Olsen (Eds.), Utfordringer og undringer. En samling spesialpedagogiske artikler fra Statped Vest (pp. 133-142). Bergen.<br />Mjøs, M. (2007). Spesialpedagogens rolle i dagens skole. En studie av hvordan prinsippene om inkludering og tilpasset opplæring for alle elever kommer til uttrykk i skolen, og av spesialpedagogens rolle i denne sammenheng. (PhD PhD), Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO, Oslo.<br />Mjøs, M. (2006, 31.10.06). Skreddersøm, målsøm og hyllevare: Spesialundervisning, tilpasset opplæring og ordinær undervisning i en inkluderende skole. Paper til 2. nasjonale forskningskonferanse om forskning om funksjonshemming. NNFF. Trondheim.<br />Mjøs, M. (2000). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden ett år etter omleggingen. Skolepsykologi, 35(7), 13-20. <br />Mjøs, M. (1999). Den spesialpedagogiske tiltakskjeden i Norge - egnet støttesystem for realisering av tilpasset opplæring for alle i en inkluderende skole? Skolepsykologi, 34(6), 3-12.<br />Mjøs, M. (1993). Individuelle læreplaner. Idealer og realiteter sett i lys av en undersøkelse knyttet til grunnskolen i Hordaland (Hovedoppgave i pedagogikk). Bergen: Norsk Lærerakademi.</span></p> <div> <h3> </h3> </div> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> Utdanning Oppdater utdanning <p>2007: PhD i spesialpedagogikk, UiO.</p> <p>2000: Mellomlederopplæring, Statskonsult</p> <p>1993: Hovedfag i pedagogikk, NLA.</p> <p>1982: 2.avd.spesialpedagogikk - sammensatte lærevansker, Høgskolen i Bergen.</p> <p>1977: 1.avd.spesialpedagogikk, Trondheim off. lærerskole</p> <p>1973: Lærerskole, Trondheim off. lærerskole</p> Undervisning Oppdater undervisning <p>Masterutdanning: masterveiledning og - sensur, emneansvar P3Pro, undervisning.</p> <p>Bachelorutdanning: emneansvar enkeltemner, undervisning P259, P262, P262, P263 og P291.</p> <p>Videreutdanning for PP-tjenesten i organisasjonsutvikling og endringsarbeid, emneansvar og forelesninger.</p> <p>Etterutdanning for Statped og PP-tjenesten i organisasjonsutvikling og endringsarbeid</p> <p>Videreutdanning i Spesialpedagogikk for lærere på 5.-10.trinn (Kompetanse for kvalitet)</p> Formidling Oppdater formidling <p>Etter 2018: Se Cristin-profil</p> <p>2017:</p> <p><strong>Mjøs, M. </strong><em>Tilpasset opplæring i profesjonsfellesskapet i et endringsperspektiv - PPTs rolle. </em>Tysvær, 17.10.17. Fagseminar for PPT i Rogaland i etterutdanning i organisasjonsutvikling og endringsarbeid.</p> <p><strong>Mjøs, M. </strong><em>Jeg er bekymret på elevens vegne</em><strong>. </strong>Kronikk i Bergens Tidende 25.07.17.</p> <p><strong>Mjøs, M. </strong><em>Individuelle behov og fellesskap - etiske, faglige og praksitek dilemma i skole og barnehage - konsekvenser for PPT. </em>Haugesund, 20.04.17. Fagseminar for PPT i Rogaland i etterutdanning i organisasjonsutvikling og endringsarbeid.<u></u></p> <p><strong>Mjøs, M. </strong><em>PPT og kommunen. Forsking om PPT. Haugesund</em>, 19.04.17. Fagseminar fo PPT i Rogaland i etterutdanning i organisasjonsutvikling og endringsarbeid.<u></u></p> <p><strong>Mjøs, M. </strong><em>Oppsummerande seminar - læring i organisasjonar</em>. Bergen, 06.03.17. Etterutdanning for leiarar og rådgjevarar i Statped vest i organisasjonsutvikling og endringsarbeid.<u></u><u></u></p> <p>2016:</p> <p><strong>Mjøs. M. </strong><em>Tilpassa opplæring - individ og fellesskap. Bergen</em>, 06.12.16. Etterutdanning for leiarar og rådgjevarar i Statped vest i organisasjonsutvikling og endringsarbeid.</p> <p><strong>Mjøs, M.</strong> Spesialpedagogikkens rolle i ein skole for alle - eit uutnytta potensial for inkludering og god opplæringskvalitet for alle elevar. Skei, 27.10.16: <em>Når skole og PPT møter kvarandre.</em> Fagdag for PPT, skoler og skolesjefer i Sogn og Fjordane.</p> <p><strong>Mjøs. M. </strong><em>Kv</em><em>a veit vi om PPT - konsekvensar for Statped.</em><em> Bergen</em>, 04.10.16. Etterutdanning for leiarar og rådgjevarar i Statped vest i organisasjonsutvikling og endringsarbeid.<u></u></p> <p><strong>Mjøs, M.</strong> Spesialpedagogikkens rolle i ein skole for alle - eit uutnytta potensial for inkludering og god opplæringskvalitet for alle elevar. Bergen, 11.05.16: <em>Når skole og PPT møter hverandre</em>. Fagdag for PPT, skoler og skolesjefer i Hordaland.<u></u></p> <p><strong>Mjøs, M.</strong> Spesialpedagogikkens rolle i ein skole for alle - eit uutnytta potensial for inkludering og god opplæringskvalitet for alle elevar. Tysvær, 20.04.16: <em>Når skole og PPT møter hverandre</em>. Fagdag for PPT, skoler og skolesjefer i Rogaland. </p> <p><strong>Mjøs, M.</strong> <em>Spesialpedagogikkens potensial i et forebyggende perspektiv. </em>Oslo, 16,03,16. Statpedkonferansen 2016.</p> <p>2015:</p> <p><strong>Mjøs, M., Ohna, S.E. & Stallemo, B.I. </strong><em>Investt. inclusive Vocational Education and Specialized Tailer-made training. The project in Norway. </em>Salzburg, 22.-23.10.15. European closing Conference after a three-year EU-project.</p> <p><strong>Ohna, S.E. &</strong><strong> Mjøs, M</strong><strong>. </strong><em>Qualifying for Labour. Disabling trajectories in VET, Teachers perspectives</em>.. NNDR 13th Research Conference. Bergen, 06.05.15.<strong> </strong></p> <p><strong>Mjøs, M., Ohna, S.E. & Viga, E.</strong> <em>Investt. Et tre-årig EU-prosjekt 2012-2015 i regi av EASPD i samarbeid med Belgia, Østerrike og Slovenia. </em>Oslo, 04.02.15. En nasjonal tverretatlig konferanse i regi av Statped.</p> <p>2014:</p> <p><strong>Ohna, S.E.,</strong><strong> Mjøs, M. &</strong><strong> Mæland, A</strong><strong>. </strong><em>Statped i samarbeid om inkluderande fag og yrkeso</em>pplæring. Sandefjord, 18.08.14. Statpeds fagfestival.</p> Prosjekter Oppdater prosjekter <h6><span style="color: #d92625; font-family: 'PT Sans', sans-serif; font-size: 19.2px; text-align: center; background-color: #f5f5f5;"><strong style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; text-align: start; background-color: #ffffff;">2019-2023:</strong></span></h6> <p style="text-align: justify;"><span style="color: #d92625; font-family: 'PT Sans', sans-serif; font-size: 19.2px; text-align: center; background-color: #f5f5f5;"><em style="color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; text-align: start; background-color: #ffffff;">Samarbeid om utvikling av kompetanse for inkluderende praksis i barnehage og skole (SUKIP). En videreføring av samarbeidet fra 2017-2020 mellom NLA, UiS, Statped og to kommuner v/PPT, en barnehage og en skole i hver kommune. Prosjekteier: Randaberg kommune. Prosjektleder NLA Høgskolen v/ Marit Mjøs. Prosjektet inkluderte en sripendiatstilling v/NLA. Delfinansiert av NFR. prosjektnummer 296636.</em></span></p> <h6> </h6> <p><strong>2017-2020:</strong></p> <p><em>Competence for inclusive practice in kindergarten and school. Cooperation between PPT and kindergarten / school on developing competence for inclusive practice. </em>Leder for et forskningsprosjekt i samarbeid med Universitetet i Stavanger og to kommuner v/ PP-tjenesten og en utvalgt skole og barnehage. Et NLA-prosjekt</p> <p><strong>2014-2015:</strong></p> <p><em>Statped og kommunene. Statlig spesialpedagogisk støtte til kommunalt opplæringsansvar</em>. Prosjektleder for et Statped-prosjekt i samarbeid med Universitetet i Stavanger. Forprosjekt delfinansiert av NFR via FINNUT-programmet.</p> <p><strong>2012-2015:</strong></p> <p><em>INVESTT. Inclusive Vocational Education and Spesialized Tailor-made Training.</em> Et EU-prosjekt i regi aav EASPD i samarbeid mellom Norge, Belgia, Østerrike og Slovenia. Prosjektleder for den norske delen av prosjektet.</p>