Jan Magne Steinhovden Høgskolelektor/seksjonsansvarlig lærerutdanning, musikk NLA Høgskolen Bergen 55 53 69 45 Send e-post Send e-post Kontor: Kalfaret P31 Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Jan Magne Steinhovden er tilknyttet musikkseksjonen ved lærerutdannelsene, avdeling Bergen. Hans forskning er innenfor fagfeltet etnomusikologi (musikkvitenskap), og fokuset er identitetsutøvelse gjennom musikk. Empiri er i hovedsak hentet fra musikkutøvelse blant etiopiere og eritreere, i deres hjemland i Øst-Afrika, men særlig utøvelse av musikk i utllendighet (displacement), mer spesifikt, i Bergen, Norge. Han er tilknyttet forskningsgruppen </span><a href="/forskning/forskningsgrupper/interkulturelle-studier-inkludering-og-sosial-rettferd/">Interkulturelle møter, mangfold og inkludering - NLA</a>.</p> <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Steinhovden har master i "World Music Studies" fra universitetet i Sheffield i England, og er for tiden i sluttfasen av å fullføre en doktorgrad (PhD) tilknyttet Universitetet i Bergen. Avhandlingen har arbeidstittelen: "Music in diaspora - an ethnographic study of the roles and meanings of music among the Eritrean and Ethiopian diaspora in Bergen and its surroundings." For mer om dette studiet, se</span><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;"> </span><a href="https://www.uib.no/en/rs/grieg/96897/jan-magne-steinhovden"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Jan Magne Steinhovden | Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies | UiB</span></a></p> <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Ved NLA Høgskolen underviser Steinhovden i ulike emner knyttet til barnehagelærerutdannelsen og musikk årsenhet. Hans hovedfelt er musikk og kultur. Han har også ansvaret for barnehagelærerutdannelsens tilbud om utenlandspraksis (Madagaskar, Nepal, Thailand, Uganda, Etiopia osv.)</span></p> <p class="MsoNormal"><span lang="EN-US" style="mso-ansi-language: EN-US;">Steinhovden har tidligere undervisningserfaring, primært innenfor musikk, fra mange skoleslag og inn mot ulike aldersgrupper: barneskole, ungdomsskole, folkehøgskole, Bibelskole, og lengst tid ved musikklinje på videregående skole. Han har også noe administrativ erfaring, bl.a. som rektor for et større skolesenter i Sør-Etiopia, som bestod av en barnehage og barnehagelærerutdannelsen, en Bibelskole og ungdomsskole/videregående skole (9.-12. klasse). Hans undervisningserfaring er hovedsaklig fra Norge, men har også jobbet som musiklærer ved en internasjonal skole i Addis Abeba, Etiopia. </span></p> <p class="MsoNormal"> </p> FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Medlem av forskningsgruppen:</strong><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;"><strong> </strong></span></span><a href="/forskning/forskningsgrupper/interkulturelle-studier-inkludering-og-sosial-rettferd/">Interkulturelle møter, mangfold og inkludering - NLA</a></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;"><strong>Publikasjoner:</strong></span></span></p> <p><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Weldu, Abraha</strong><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">; Steinhovden, Jan Magne</strong><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">. (2022)</strong><br style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" /><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Cultural Policies and Music Production Across Ethiopian Regimes: A Historical Study. I: </span><em style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Ethnomusicology and Cultural Diplomacy</em><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">. Lexington Books 2022 ISBN 9781793642912.</span><br style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" /><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">NLAH UiB </span><a href="https://www.academia.edu/109048641/Cultural_Policies_and_Music_Production_across_Ethiopian_Regimes_A_Historical_Study">(PDF) Cultural Policies and Music Production across Ethiopian Regimes: A Historical Study</a></p> <p><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Farstad, Mona Helen</strong><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">; Steinhovden, Jan Magne</strong><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">. (2017)</strong><br style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" /><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Musikk. </span><em style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">DIN - Tidsskrift for religion og kultur</em><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;"> 2017 ;Volum 1.(1) s. 7-14</span><br style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" /><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">NLAH UiB </span><a href="https://www.academia.edu/98362385/Musikk">(PDF) Musikk</a></p> <p><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Steinhovden, Jan Magne</strong><strong style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">. (2016)</strong><br style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" /><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Mäzmur and Zäfän, -Within and Beyond the Evangelical Movement in Ethiopia. I: </span><em style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Movements in Ethiopia/Ethiopia in Movement. Proceedings of the 18th International Conference of Ethiopian Studies (2 volums)</em><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">. Los Angeles: Tsehai Publishers 2016 ISBN 9781599071343. s. 299-314</span><br style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" /><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">NLAH </span><a href="https://www.academia.edu/111911310/M%C3%A4zmur_and_Z%C3%A4f%C3%A4n_Within_and_beyond_the_Evangelical_Movement_in_Ethiopia">(PDF) Mäzmur and Zäfän – Within and beyond the Evangelical Movement in Ethiopia</a></p> <p> </p> <p>For mer detaljer, se Cristin.</p> Utdanning Oppdater utdanning <p>1989-1992: Allmennlærer med musikk (musikklinjen), Bergen Lærerhøgskole</p> <p>1994-1995: Engelsk grunnfag, Univeristy of Newcastle upon Tyne, UK</p> <p>1998 (vår): Musikk mellomfag, Universitetet i Oslo</p> <p>2000 (høst) + 2006 (vår): Årsstudium i Interkulturell forståelse, NLA Høgskolen</p> <p>2004 (vår): Musikk og kultur (15 studiepoeng), Universitetet i Bergen</p> <p>2010-2012: Master i "World Music Studies" (Etnomusikologi), Univserity of Sheffield, UK</p> <p>2015-2020: PhD-kandidat innenfor Etnomusikologi, Griegakademiet, Universitetet i Bergen</p> <ul> <li>2015 (Høst): Literature reviews and publishing for PhD-canditates, 5 studiepoeng</li> <li>2016 (Vår): Theory of Science and Ethics, 10 studiepoeng</li> <li>Presentasjoner på 5 konferanser, 15 studiepoeng (3 per konferanse) </li> </ul> Undervisning Oppdater undervisning Formidling Oppdater formidling Prosjekter Oppdater prosjekter <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;"><strong style="box-sizing: border-box;">University of Bergen, Norway</strong></p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;"><strong style="box-sizing: border-box;">PhD Project title: </strong>Music in diaspora -an ethnographic study of the roles and meanings of music among the Eritrean and Ethiopian diaspora in Bergen and its surroundings</p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;"><strong style="box-sizing: border-box;">Project period:</strong> 15.02.2015 - 31.12.2025</p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;"><strong style="box-sizing: border-box;">Main supervisor:</strong> <a style="box-sizing: border-box; background: transparent; color: #0075af; overflow-wrap: break-word; word-break: break-word; hyphens: auto;" href="https://www.uib.no/personer/Thomas.James.Solomon">Thomas Solomon</a></p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;"><strong style="box-sizing: border-box;">The project</strong> aims at increasing insight about and understanding of the roles and meanings of music in diaspora. Through an ethnographic study of music in the Ethiopian and Eritrean diaspora in Bergen, the study will give knowledge about how music contributes to the imagination and performance of identity in a diasporic context. According to Statistics Norway, there are more than 21 000 Eritrean and about 11 500 Ethiopian immigrants in Norway, respectively the 2<span style="box-sizing: border-box; font-size: 15px; line-height: 0; position: relative; vertical-align: baseline; top: -0.5em;">nd</span> and 4<span style="box-sizing: border-box; font-size: 15px; line-height: 0; position: relative; vertical-align: baseline; top: -0.5em;">th</span> largest African national immigrant groups (<a style="box-sizing: border-box; background: transparent; color: #0075af; overflow-wrap: break-word; word-break: break-word; hyphens: auto;" href="http://www.ssb/">www.ssb</a> 2016).</p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;">Key research questions are:</p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;">What roles does music play for Ethiopian and Eritrean migrants in Norway?</p> <p style="box-sizing: border-box; font-size: 1.25rem; margin: 0px 0px 1.5em; color: #333333; font-family: myriad-pro, Verdana, Tahoma, 'DejaVu Sans', sans-serif; background-color: #f5f5f5;">How does music contribute to the imagination and performance of identity in a diasporic context?</p>