Linnéa Jermstad Førstelektor/seksjonsansvarlig GLU lærerutdanning, pedagogikk NLA Høgskolen Staffeldtsgate +4721969535 Send e-post Send e-post Kontor: Staffeldtsgate Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <p><span style="text-decoration: underline;">Fagfellevurderte publikasjoner</span></p> <p>Jermstad, L. K., & Rønning, M. (2024). ChatGPT i lærerutdanning: Lærerprofesjonalitet i spenning mellom tradisjon og teknologisk utvikling. Tidlige betraktninger fra lærerutdannere. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 237-254). Cappelen Damm Forskning. </p> <p>Jermstad, L. K., & Holovchuk, S. (2024). Skjermen som klasserom: Utforsking av involvering i digital undervisning. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 255-270). Cappelen Damm Forskning.</p> <p>Sundnes, H. K., & Jermstad, L. K. (2024). Lov, lek og ledelse: Samspillet mellom organisasjonskultur og endring av pedagogisk praksis. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 167-182). Cappelen Damm Forskning.</p> <p>Norbye, O. F., Jermstad, L. K., & Stray, B. R. (2024). Improvisasjon som undervisningsmetode – en pedagogisk balansekunst. I G.-E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (Red.), <em>Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori</em> (s. 409-423). Cappelen Damm Forskning.</p> <p>Jermstad, L. K., Holovchuk, S., & Jokstad, G. S. (2024). Colleague-observation in interdisciplinary academic collaboration: Quality and innovation in education. I B. E. H. Nordheim & S. Weber (Red.), <em>Glocal theological education: Teaching and learning theology in the light of crisis</em> (s. 171–185). Wipf and Stock Publishers.</p> <p>Holovchuk, S., Jermstad, L. K., & Jokstad, G. S. (2024). Student creativity and collaboration during digital learning: Glocal theoretical perspective. I B. E. H. Nordheim & S. Weber (Red.), <em>Glocal theological education: Teaching and learning theology in the light of crisis</em> (s. 128–141). Wipf and Stock Publishers.</p> <p>Vesteraas, R. C. J., Jermstad, L. K., & Sæverot, A. M. (2024). Et møte med virkeligheten: Estetiske virkemidler og arbeidsformer i undervisningen om elever som utsettes for vold og overgrep. I A. M. Sæverot, H. Sæverot, M. Ulvik & A. G. S. Antun (Red.), <em>Uttrykk som gjør inntrykk: Læring for estetisk danning</em> (s. 142-158). Universitetsforlaget. <a target="_new" rel="noopener">https://doi.org/10.18261/9788215069463-24-08 </a></p> <p>Jermstad, L. K., Goth, U. S., Myklebust, M., Toppe, A. L. B., & Vesteraas, R. (2023). Samarbeid på tvers: Kompetanseutvikling mellom høyskole, kommune og skole. I I. M. Thorjussen & U. S. Goth (Red.), <em>Verdier, holdninger og kompetanseutvikling i et utdanningsperspektiv</em> (s. 22–38). Fagbokforlaget. <a href="https://doi.org/10.55669/oa2110011" target="_new" rel="noopener">https://doi.org/10.55669/oa2110011</a></p> <p>Jermstad, L. K., Kjærgård, P. I., & Sundnes, H. K. (2020). Dannelse til globalt medborgerskap: Solidaritet i en barnehagekontekst. I L. K. Jermstad & U. S. Goth (Red.), <em>Fra barnehage til voksenliv</em> (ss. 33–48). Novus Forlag.</p> <p>Goth, U. S., Holovchuk, S., Jermstad, L. K., & Jokstad, G. S. (2020). Nærhet, eller distanse? Lærerstudenters erfaringer med Zoomundervisning under Covid-19. I L. K. Jermstad & U. S. Goth (Red.), <em>Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi</em> (s. 193–212). Novus Forlag.</p> <p>Goth, U. S., Jermstad, L. K., & Tokovska, M. (2020). Tilrettelegging for trivsel: Mangfold i det norske klasserommet. Utfordringer og muligheter i lærerutdanningen. I L. K. Jermstad & U. S. Goth (Red.), <em>Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi</em> (s. 65–79). Novus Forlag. <a href="https://doi.org/10.52145/ERWD6849" target="_new" rel="noopener">https://doi.org/10.52145/ERWD6849</a></p> <p> </p> <p>Redaktør for vitenskapelige antologier</p> <p>Torgersen, G.-E., Sæverot, H., & Jermstad, L. K. (Red.). (2024). Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori (s. 409-423). Cappelen Damm Forskning.</p> <p>Jermstad, L. K., & Goth, U. S. (Red.). (2020). Fra barnehage til voksenliv: Utdanning, didaktikk og verdi (s. 65–79). Novus Forlag.</p> Utdanning Oppdater utdanning <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2024: PhD: Kurs i forskningsetikk</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2023: PhD-Kurs i kvalitative metoder</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2023: UH-Ped kurs</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">2020: Førstelektor i pedagogikk </p> Undervisning Oppdater undervisning <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">Pedagogisk veiledning</p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="box-sizing: border-box;">Pedagogisk psykologi</span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;">Mangfold og interkulturell pedagogikk </p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="box-sizing: border-box;">Akademisk skriving</span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="box-sizing: border-box;">Vitenskapsteori og metode</span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="box-sizing: border-box;">Pedagogisk filosofi</span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="box-sizing: border-box;">Ledelse</span></p> Formidling Oppdater formidling <p><strong> </strong><strong>Utvalgt formidling: konferanser og media </strong></p> <p> </p> <p>Jermstad, L.K. (2024) Intervju til nettside og sosiale medier. NLA deltar i internasjonalt EU-finansiert KI-prosjekt. NLA Høgskolen har fått tildelt midler til deltakelse i et stort internasjonalt innovasjonsprosjekt om kunstig intelligens (KI). </p> <p>Jermstad, L.K. (2023) Intervju og debatt i NRK Nyheter. Kunstig intelligens/ChatGPT og implikasjoner for vurdering i høyere utdanning.</p> <p>Jermstad, L. K. (2022) Profesjonell utvikling på arbeidsplassen. Intervju. NLA nettsider. </p> <p>Jermstad, L. K., & Holovchuk, S. (2024). Skjermen som klasserom: utforsking av involvering i digital undervisning. Posterpresentasjon. Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Jermstad, L.K. & Rønning, M. (2024) ChatGPT i lærerutdanning: lærerprofesjonalitet i spenning mellom tradisjon og teknologisk utvikling. Tidlige betraktninger fra lærerutdannere. Posterpresentasjon. Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Sundnes, H. K., Jermstad, L. K. (2024) Lov, lek og ledelse: Samspillet mellom organisasjonskultur og endring av pedagogisk praksis. Posterpresentasjon. Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Norbye. O.F., Jermstad, L.K. & Stray, B.R. (2024) Improvisasjon som undervisningsmetode – en pedagogisk balansekunst. Posterpresentasjon (2024). Miniseminar og boklansering på litteraturhuset i Oslo. </p> <p>Holovchuk, S., Jermstad, L. K., & Jokstad, G. S. (2024, 19. mars–21. mars). Dilemmas and ethical implications in including artificial intelligence (AI) into teaching theology practice: Perspectives from Norway and South Africa. DIKU Symposium 2024: Exploring best & shared praxis in teaching theology in crisis.</p> <p>Jermstad, L. K. (2024, 3. september–6. september). A theoretical overview of diversity, agency, and well-being in teacher education. EECERA Conference 2024.</p> <p>Jermstad, L. K., & Holovchuk, S. (2024, 3. september–6. september). Digital classrooms: Cultivating sustainable engagement in online education. EECERA Conference 2024.</p> <p>Sundnes, H. K., Jermstad, L. K., & Flatås, R. M. (2024, 12. juni). 15 samarbeidsøvelser studentene dine faktisk vil like! Samarbeidstimen - intern kompetanseheving for ansatte ved NLA Høgskolen.</p> <p>Jermstad, L. K. (2021). Digital learning environment in junior high school: A destructive phenomenon or hope for a meaningful future in school and education? NERA 2021.</p> <p>Jermstad, L. K. (2021). Teaching and learning as an interactive/cooperative process in a glocal context. Diku Utforsk Stellenbosch University.</p> <p>Sundnes, H. K., Jermstad, L. K. (2022) Ledelse av implementeringsprosesser i barnehagen. Barnehagen som lærende organisasjoner. <span style="white-space: normal;">Norsk barnehageforskningskonferanse.</span></p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L. K. (2021) Foredrag. Konferanse UH og LU-barnehage. Heldagskonferase med samhandling mellom UH og LU-bhg.</span></p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L. K. (2019) Informasjonsmateriale Lærerutdanningsskoler. </span></p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L. K. (2019) Informasjonsmateriale Lærerutdanningsbarnehager. </span></p> <p> </p> <p>Jermstad, L.K. & Flatås, R.M. (2019) Samarbeider om utviklingen av fremtidens skole og barnehage. Intervju. NLA Nettsider. </p> <p><span style="white-space: normal;">Jermstad, L.K., (2018) Universell utforming som fagbegrep i høyere utdanning. Webinarfestivalen- Heldigital nettbasert nasjonal konferanse om læring og teknologi. </span></p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">Eksternt finansierte FoU-prosjekter</span></span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">EU- Teacher Academy. Rolle: Prosjektleder for NLA/Norge. Total tildeling til prosjektet \: 17,2 millioner NOK. Tema Kunstig intelligens (AI). Varighet: 2025-2028</span></span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">UH- nett Vest: Såkornmidler. Rolle: Prosjektleder. Total tildeling: 150 000 NOK. Varighet: 2025.</span></span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">DIKU Utforsk. Rolle: Prosjektmedlem. TLC - samarbeid mellom forskergruppen RITHM, forskergruppen Operativ Pedagogikk, Stellenbosch University og Pan Africa Christian University. Total tildeling til prosjektet: 3 millioner NOK. Varighet: 2021–2025 </span></span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">Universell - studentaktive læringsmetoder. Rolle: Leder. Total tildeling til prosjektet: 200 000. Varighet: 2017–2024</span></span></p> <p style="background-color: transparent; box-sizing: border-box; color: #363636; font-family: &quot; roboto&quot;,sans-serif; font-size: 19px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: 400; letter-spacing: normal; -ms-hyphens: manual; orphans: 2; text-align: left; text-decoration: none; text-indent: 0px; text-transform: none; -webkit-text-stroke-width: 0px; white-space: normal; word-spacing: 0px; word-wrap: break-word; margin: 0px 0px 24px 0px;"><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">Lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager. Rolle: P</span></span><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">rosjektledelser. Varighet: </span></span><span style="color: #363636;"><span style="font-size: 19px;">2017–2021 </span></span></p>