Cathrine Borgen Førsteamanuensis Hauge School of Management NLA Høgskolen Gimlekollen +4738901508 Send e-post Send e-post Kontor: Gimlekollen Se full profil i Cristin English Arbeidsfelt: {{field.description}} , Velg arbeidsfelter(Hold inn ctrl eller cmd for å velge flere kompetansefelt) Oppdater arbeidsfelt FoU og publikasjoner Oppdater publikasjoner <table style="padding: 0px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2"> <tbody> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration-line: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2024</div> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.1.3">2</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>.</strong><br />Emneansvarliges perspektiv på etikkundervisning i økonomiskadministrativ bachelorutdanning. <em>Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis</em> 2024 ;Volum 18.(1) s. 21-40<br />NLAH<br /> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.2.3">3</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>.</strong><br />Etikkundervisning i økonomisk-administrativ utdanning : om hva som påvirker undervisning og muligheter for å fremme ansvarlighet og etisk refleksjon. Bergen: Høgskolen på Vestlandet 2024 (ISBN 9788284610801) 231 s.<br />NLAH<br /> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration-line: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2023</div> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.3.3">4</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>; Supphellen, Magne</strong><strong>.</strong><br />Developing Dynamic Moral Capacities in Business Ethics Education: Extending the Giving Voice to Values (GVV) Framework. <em>Journal of Business Ethics Education</em> 2023 ;Volum 20. s. 33-50<br />NHH NLAH<br /> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration-line: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;"> </div> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration-line: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2021</div> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.6.3">7</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>.</strong><br />Etikk og bærekraft - hva skal studentene lære?. <em>Magma forskning og viten</em> 2021 ;Volum 24.(4) s. 82-90<br />NLAH<br /> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.7.3">8</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>; Dalgaard, Bruce</strong><strong>.</strong><br />Business education in the legacy of Hans Nielsen Hauge. I: <em>IN THE LEGACY OF HANS NIELSEN HAUGE Entrepreneurship in Economics, Management, Education and Politics</em>. Bodoni forlag 2021 ISBN 978-82-8403-118-7. s. 157-174<br />NLAH<br /> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration-line: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2020</div> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"> </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.10.3">11</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>; Reindal Magnus, Solveig</strong><strong>.</strong><br />(U)nødvendig prat? Etikkundervisning for økonomistudenter.. I: <em>Pedagogikk, periferi og verdi: Eksistensiell dialog om skole og samfunn</em>. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245027037. s. 173-190<br />NLAH<br /> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" colspan="3"> <div class="va-postskille" style="font-size: large; font-weight: bold; text-decoration-line: underline; margin-top: 10px; margin-bottom: 0px; padding: 0px;">2013</div> </td> </tr> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="3"><a style="color: #336699;" href="https://wo.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wo/7.Profil.29.25.2.3.15.1.11.3">12</a>. </td> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"><strong>Borgen, Cathrine</strong><strong>.</strong><br />Moralsk utvikling. I: <em>Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi</em>. Akademika forlag 2013 ISBN 978-82-321-0009-5. s. 53-71<br />NLAH<br /> </td> </tr> </tbody> </table> <p style="margin: 0cm 0cm 0pt 70.8pt;"><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;"> </span></p> <p> </p> Utdanning Oppdater utdanning <p> </p> <ul> <li> <p style="text-align: justify;">1996 <span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Kristendom grunnfag og menighetsarbeid <span style="mso-spacerun: yes;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Høgskulen i Volda</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">1996<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Eksamen Philosoficum, Eksamen Facultatum <span style="mso-tab-count: 1;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Universitet i Oslo</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">1997<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Kristendom mellomfag tillegg <span style="mso-tab-count: 1;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Det teologiske menighetsfakultet</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">1999<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Allmennlærerutdanning <span style="mso-tab-count: 3;"> </span><span style="mso-tab-count: 1;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Høgskolen i Bergen</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">2000<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Halvårsenhet i idrett, <span style="mso-tab-count: 3;"> </span><span style="mso-tab-count: 1;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Høgskolen i Bergen</em><span style="mso-spacerun: yes;"> </span></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">1999<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Delfag i arbeids- og organisasjonspsykologi <span style="mso-tab-count: 1;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Universitet i Bergen </em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">2001<span style="mso-tab-count: 1;"> </span>Musikk og drama i kristeleg ungd.arbeid, <span style="mso-tab-count: 1;"> </span><span style="mso-spacerun: yes;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Høgskulen i Volda</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;"><span style="mso-bidi-font-style: italic; mso-bidi-font-weight: bold;">2002<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Grunnfag spesialpedagogikk <span style="mso-tab-count: 2;"> </span><span style="mso-tab-count: 1;"> </span></span><em style="mso-bidi-font-style: normal;"><span style="mso-bidi-font-weight: bold;">Universitet i Oslo</span></em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">2007<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Mastergrad i pedagogikk m/vekt ledelse og org. <span style="mso-tab-count: 1;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Norsk Lærerakademi</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">2008<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Sjelesorg, <span style="mso-tab-count: 4;"> </span><span style="mso-tab-count: 1;"> </span><em style="mso-bidi-font-style: normal;">NLA Høgskolen</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">2010<span style="mso-tab-count: 2;"> </span>Nytestamentlig gresk<em style="mso-bidi-font-style: normal;">, NLA Høgskolen</em></p> </li> <li> <p style="text-align: justify;">2023 Ph.D-utdanning, Danning og didaktiske praksiser Høyskolen på Vestlandet </p> </li> </ul> <p> </p> <p> </p> <p> </p> Undervisning Oppdater undervisning Formidling Oppdater formidling <p> </p> <table style="padding: 0px; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;" border="0" cellspacing="0" cellpadding="2"> <tbody> <tr> <td style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px; padding-left: 5px;" align="LEFT" valign="TOP" width="99%"> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;"><strong>2024</strong></p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Danning i høyere utdanning - hva er vårt ansvar?. Fagseminar; 2024-11-28 - 2024-11-29</p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;"><strong>2022</strong></p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Etikk i næringslivet? Et svar i arven etter Hans Nielsen Hauge. Nettverkssamling; 2022-09-05 - 2022-09-05 NLAH<br /><br />Hvordan stimulere danningsprosesser i praksis?. Styreseminar; 2022-01-25 - 2022-01-25<br />NLAH</p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;"><strong>2021</strong></p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Sammen med Liland, Truls og Hunnes, John A. Profitt og etikk, takk!. <em>Dagens Perspektiv</em> 2021<br />NLAH UIA</p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;"><strong>2020</strong></p> <p style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14.4px;">Når verdisyn kolliderer. <em>Avisa Vårt land</em> 2020</p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">Deltakelse i forskergrandprix</span></span></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">https://www.forskningsdagenebergen.com/bergen/forsker-grand-prix-2019/</span></span></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">https://www.forskning.no/nla-hogskolen/etikk-i-norske-okonomistudier-blir-ny-doktorgrad/1266565 </span></span></p> <p><strong><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">2013</span></span></strong></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">Sammen med Supphellen, Magne og Reid, Stephen. Hauge School of Management: Hvorfor en økonomiutdannelse basert på arven etter Hans Nielsen Hauge? i <em>Theofilos</em> nr 2/2013</span></span></p> <p> </p> <p><strong><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">2010</span></span></strong></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;"><em style="mso-bidi-font-style: normal;">Mentoring -møte mellom høyskole og grunnskole, et utfordrende møte</em> i FAVN, Kristen Pedagogisk Forum nr.3/2010</span></span></p> </td> </tr> </tbody> </table> <p> </p> <h2>Videoer</h2> <p> </p> <p><a href="/nyheter/2021/februar/hauges-virke/">Til det beste for felleskapet - Økonomiutdanning i arven etter Hans Nielsen Hauge</a></p> <p><a href="https://www.facebook.com/nlahogskolen/videos/disse-ukene-har-nla-h%C3%B8gskolen-fokus-p%C3%A5-engasjement-og-frivillighet-cathrine-borg/1006968424519320/">NLA frivillighet</a></p> <p><a href="https://www.facebook.com/nlahogskolen/videos/670946473315295/">Forsker Grand prix</a></p> <p><a href="https://www.google.com/search?sca_esv=61c64a259e7d732d&rlz=1C1GCEA_enNO1050NO1050&udm=7&sxsrf=AHTn8zpqGrErKLkW8KFiMusIXObV-IpQmg:1738329085055&q=nla+cathrine+borgen&sa=X&ved=2ahUKEwiG8_e8hKCLAxVwHBAIHShNKUAQ8ccDegQIDRAF&biw=1920&bih=945&dpr=1">NLA lunsjprat: bærekraft</a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> Prosjekter Oppdater prosjekter <p> </p> <p><strong><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">2016 - 2023</span></span></strong></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">Ph.D-prosjekt </span></span></p> <p><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">Etikkundervisning i økonomisk-administrativ utdanning</span></span></p> <p><strong><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="font-size: 14.4px;">2009</span></span></strong></p> <p><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Ny start – felles grunnlag – aktive elever</span></p> <p><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">Sluttrapport etter sammenslåing av fire soler i Strandebarm.</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: medium;">(<a title="Skolesammensl{ing" href="http://www.kvam.no/informasjon/filarkiv/23092009_090203.pdf">www.kvam.no/informasjon/filarkiv/23092009_090203.pdf</a></span><span style="font-size: 11pt; mso-bidi-font-size: 12.0pt;"><u><span style="color: #0000ff; font-family: Times New Roman;">)</span></u></span></p> <p> </p>